معرفی عکسهای دوره قاجار موجود در مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس پژوهش اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

2 کارشناس عکس و کارشناس مسوول بخش مخزن اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

چکیده

پیشینه عکاسی در ایران به دوران قاجار برمی گردد. از این دوره گنجینه ای نفیس از عکس ها به جا مانده که هرکدام از آنها تصویر روشنی از تاریخ این مرز و وبوم است. این نفایس با ارزش در آرشیوها و مراکز مختلفی نگهداری می شوند. از جمله مراکز نگهداری تعدادی از عکس های دوره قاجار، مدیریت امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است. در این مرکز حدود 300 قطعه عکس از دوره قاجار در زمینه رجال، اماکن، آداب و رسوم و در حوزه مشهد، خراسان و سایر نقاط ایران وجود دارد که از طریق اهدا و خریداری به دست آمده است.
نوشته حاضر در نظر دارد تا ضمن معرفی فهرست این مجموعه، ارزشهای اطلاعاتی و هنری عکس های موجود را که از جمله نفایس به شمار می روند بازگو کند.

کلیدواژه‌ها


عکس یکی از اسناد تصویری است که علاوه بر اینکه جلوه ای از هنر عکاسی را به نمایش می گذارد در بازگویی رخدادها، وقایع وخاطرات گذشته نقش بسزایی دارد. برای همین از زمان ابداع عکاسی، این هنر در میان خواص و عوام جایگاه خاصی یافته و حتی در ثبت وقایع مهم زندگی جزو ضروریات شناخته شده است.

با توجه به جایگاه مهم عکس ها در نزد مردم؛ شناسایی، بررسی، حفاظت و نگهداری از آنها به ویژه عکس‌هایی که گذر زمان شامل حالشان شده از اهمیت بسزایی برخوردار است. اینگونه عکس های تاریخی در یادآوری فرهنگ مردمان گذشته مهم تلقی شده و رسیدگی به وضعیت آنها از لحاظ شناسایی، نگهداری، چاپ و انتشار مهم است.

 مدیریت امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز به این مهم توجه نموده و علاوه بر نگهداری اسناد مکتوب، نگهداری و جمع آوری عکس ها را از طریق اهدا، خریداری و مبادله در دستور کار خود قرار داده است، بطوریکه اکنون در این مرکز نزدیک به سی هزار قطعه عکس  نگهداری می شود که برخی از آنها از نفاست بالایی برخوردارند. تعدادی از این عکس‌ها نیز به چاپ رسیده است.

از این میان 936 قطعه عکس به دوران قاجار اختصاص دارند که650 قطعه از آنها تصاویر مرتبط با خراسان در دوره قاجار از مجموعه کاخ موزه گلستان تهیه شده اند.37 قطعه کپی و 11قطعه کارت پستال است. تنها 238قطعه اصل عکس از دوره قاجار موجود می باشد. با توجه به تعداد نبستا قابل توجه عکس‌های دوره قاجار، برای آشنایی بیشتر محققان و عکاسان با عکسهای نفیس، فهرست این عکس‌ها تهیه شد. در این راستا با مساعدت کارشناس تاریخ عکاسیایران جناب آقای محمد رضا طهماسب پور در طی چند جلسه تمامی عکس ها به لحاظ دوره ای با توجه به مشخصات ظاهری و نوشته های خود عکس ها تفکیک شد و سبک‌های عکاسی آنها مورد شناسایی قرار گرفت. سپس فهرستی از عکس های دوره قاجار که شامل مشخصات ظاهری عکس اعم از قطع و اندازه، کاغذ عکاسی، شیوه عکاسی و همچنین مشخصات جانبی عکس (توضیحات ذیل یا پشت عکس)، دوره و شیوه عکاسی بود تهیه شد. هدف از تهیه این فهرست توصیفی آشنایی بیشتر محققان با این مجموعه است تا بتوانند در پژوهش های خود از آن استفاده نمایند. ضمن اینکه تا کنون از این عکس ها فهرست کاملی تهیه شده است. این فهرست می تواند به سایر آرشیوهای عکس این امکان را بدهد تا از این موجودی بهره بگیرند.

 
عکس های دوره قاجار

عکس های دوره قاجار در این مرکز هر کدام در پوشه ای  جداگانه نگهداری می شوند و نسخه پشتیبان به صورت دیجیتالی نیز از آنها تهیه شده است . پوشه عکس حاوی کاربرگه ای است که مشخصات کلی و جزئی عکس برروی آن ثبت شده است (تصویر شماره 1).

تصویر شماره 1: تصویر کاربرگه مشخصات اسناد تصویری

برخی عکس ها در آلبوم نگهداری می شده که در سال‌های اخیر به لحاظ مسائل حفاظتی، برگه های آلبوم تفکیک و به مانند سایر عکس ها نگهداری می‌شوند. در مخزن عکس ها تلاش شده تا شرایط دمایی و رطوبتی مناسب برای عکس‌ها مهیا شود. تمامی این عکس‌ها در پایگاه اطلاع رسانی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی (سیمرغ) ثبت شده تا محققان از طریق عناوین آنها بتوانند نیازهای اطلاعاتی خود را در زمینه تاریخ خراسان و شهر مشهد رفع کنند. این پایگاه تحت وب بوده و از طریق سایت سازمان قابل دسترس است.

در برخی از این عکس ها، شخصیت ها، عکاس و یا اماکن شناسایی نشده و یا قابل شناسایی نیستند و این استفاده از عکس را برای تحقیقات تاریخی دشوار می سازد. با این حال با توجه به اینکه عکس تا امروز باقی مانده و سندی از تاریخ عکاسی را بازگو می کند مفید است.

 با اینکه تاریخ عکس در بسیاری از عکس‌ها مشخص نیست اما با توجه به نام عکاسان، سبک و شیوه عکاسی، نوع پوشش و سایراطلاعات عکس شناختی می توان گفت بیشتر عکس های مجموعه، مربوط به اواخر دوره قاجار است و تنها تعدادی از آنها به تاریخ قبل از 1300ق برمی گردند. قدیمی ترین عکس، تصویر حرم مطهر است که توسط آقا رضا عکاسباشی در سال 84-1283ق برداشته شده است (تصویر شماره 2) و البته عکس های سفر دوم ناصرالدین شاه به خراسان در سال 1300 نیز از مهم ترین عکس های این مجموعه است.

 
 

تصویر شماره 2: نمایی از مدرسه میرزا جعفر و ضلع شمال شرقی شرقی شهر مشهد در دوره قاجار

 
عکس های مجموعه دوره قاجار  به لحاظ ویژگی اطلاعاتی به چند  دسته تقسیم می شوند:

1- عکس رجال: این عکس‌ها به صورت فردی و دسته جمعی گرفته شده و مربوط به رجالی است که در خراسان در مصدر امور بوده و یا به مشهد سفر کرده (ع .ش439.تصویر شماره 3) و بازدید داشته اند و یا افراد معمولی هستند.

 

تصویر شماره 3: عکس گروهی از رجال شهر مشهد در دوره قاجار

 

تعداد این عکس ها 197قطعه است. در بررسی آنها می توان علاوه بر آشنایی با جلوه علمی و هنری عکاسی و شناسایی عکاسان خراسان و مشهد با رجال این حوزه و نوع ارتباطات(ع.ش.436 .تصویر شماره 4) آنها آشنایی پیدا کرد.

 

تصویر شماره4: عکس اعضای انجمن ایالتی خراسان و سیستان در اواخر دوره قاجار

با توجه به اینکه منشا عکس ها اهدایی و خریداری است، بنابراین عکس هایی از رجال سایر قسمت‌های ایران نیز موجود است که از جمله آنها می توان به عکس های احمد شاه، مظفر الدین شاه،آصف السلطنه، شاگردان مدرسه دارالفنون و....اشاره کرد. (رک فهرست شماره 1)

2- عکس اماکن: بیشتر عکس های اماکن موجود (41 قطعه) مربوط به حوزه خراسان، مشهد، حرم مطهر و اماکن متبرکه است که از این میان عکس های مربوط به سفر ناصرالدین شاه به خراسان در سال 1300ق که از اماکن بین راه تصویر برداری شده است جز بهترین ها محسوب می شود و به لحاظ جغرافیای تاریخی حائز اهمیت است. برخی از عکس های گرفته شده از عمارت آصف السلطنه در تبریز نیز جلوه های معماری عمارت های قدیمی ایران را به نمایش می گذارد.1(تصویر شماره 5)

 

تصویر شماره 5: عمارت آصف السلطنه حاکم تبریز در در دوره قاجار

3- ویژگی های عکاسی: با توجه به اینکه از عکاسان مختلف در این مجموعه عکس موجود است، فنون عکاسی دوره قاجار را می توان در این عکس ها یافت. از جمله می توان به فن ویتی یت (ع ش435) و آلبومین (ع.ش.27520) اشاره کرد. کادرهایی که برای نصب عکس به کار رفته نیز خود دارای زبیایی های هنری است که سلیقه و سبک عکاس را نشان می دهد. استفاده از مقوای "کارت کابینه"(تصویر شماره 6) از ویژگی های برخی از این عکس ها می باشد.

 

تصویر شماره 6: نمونه ای از کارت کابینه با موضوع جناب میرزاعباسقلی خان حکیم باشی

 

مهر عکاسان که در بردارنده نام عکاس و محل عکاسخانه وی است هر کدام نقش و نگار خاص خود را دارد(تصویر شماره 7).

 

تصویرشماره 7: مهر عکاسان

 

در این مجموعه 25 عکاس شناسایی شد که جزیکی دو نفر که ساکن مشهد بوده و یا  به آن سفر کرده اند،  بقیه  عکاسان از شهرهای اصفهان، تهران، تبریز و حتی خارج از کشور هستند (تصویر شماره 8). البته مهر تعدادی از عکاسان هم قابل خواندن نبود.

 

تصویر شماره8: نمونه عکس یک عکاس خارجی

 
برخی از عکاسانی که از آنها در این مجموعه عکس موجود است:

1-    محمد علی قاجار

2-    میرزا فرج الله

3-    آنتوان خان سوریوگین

4-    حاج علی اکبر تاجر شیرازی و پسران

5-    محمد حسن مدیر السلطان

6-    عبد الله قاجار . عکاسخانه مبارکه دارالفنون

7-    سید میر نظام عکاس سیاح ایرانی

8-    محمد مهدی میرزا ابتهاج السلطان

9-    بخارایی

10-میرزا علی اصغر

11-آوادیس سراپیون عکاس تبریز

12-تونی هووانس ماردیروسیان (جلفا .اصفهان)

13-غلامرضا اکونوی (تهران)

14-میرزا عبدالحسین خان (اصفهان .قصر شمس آباد)

15-میرزا مهدی و میرزا حسن (اصفهان. 1332)

16-محمد حسن قاجار

17-صنیع السادات .عبد الله

18-ماشاءالله خان ( طهران 1324)

 
 فهرست عکس ها

از عکس های دوره قاجار دو فهرست تهیه شد: یکی مربوط به رجال و دیگری مربوط به اماکن است. در هر دو فهرست مواردی بررسی شد. در قسمت اول منشا اصلی عکس ها اینکه اهدایی یا خریداری بوده و از چه کسانی دریافت شده مشخص شده است. در قسمت عنوان سعی شد با توجه به توضیحی که در زیر هر عکس آمده عنوان داده شود. در مورد عکس هایی که توضیح نداشت با توجه به محتوای عکس عنوانی انتخاب شد.عکاسانی که مهر آن ها قابل شناسایی بود در قسمت نام عکاس نوشته شد. قطع عکس ها با توجه به اینکه در کادر قرار داشتند و یا بدون کادر بودند درقسمت قطع نوشته شد.در قسمت توضیحات نیز مشخصات ظاهری عکس و سبک عکاسی در صورت شناسایی نوشته شد.در پایان این نوشته به ذکر مشخصات دو فهرست اشاره شده می پردازیم:

1- فهرست عکس‌های رجال

ردیف
منشا

شماره اموالی

عنوان
عکاس
قطع
توضیحات

1.          

اهدایی
435
سالارممتاز،رئیس شهربانی خراسان
 
5/22*17

از سبک ویتی یت در این عکس استفاده شده است.عکس برروی مقوا نصب شده است.

2.          

اهدایی
436
اعضای انجمن ایالتی خراسان وسیستان
 
23*17
 

3.          

اهدایی
437
اللهیارخان دره گزی به همراه فرزندانش
 
5/20*5/16
 

4.          

اهدایی
438

سیدمختارکاشی وتنی چندازحزب دمکرات کاشان

محمد علی قاجار
13*18

عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است.اطراف عکس محو است (سبک ویتی یت)

5.          

اهدایی
439

سیدمختارکاشی ازرجال صدرمشروطیت درمشهدبه اتفاق چندتن ازمنسوبین وابسته به حزب دمکرات کاشان

محمد علی قاجار
12*17
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده

6.          

اهدایی
440

حاج عبدالرحیم صراف ،حاج شیخ علی اصغروحاج محمدکاظم تاجران تهرانیان، حاج علی اصغرجعفرزاده ،آقاسیدحسین اردبیلی ،میرزاعلی سبزواری ،حاج شیخ حسینعلی اردبیلی ،محمدپسرحاج عبدالرحیم ،محمودپسرحاج رجبعلی صراف درباغ گل خطمی مشهد سال 1329ق

 
18*12

عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است. یادداشت عکس توسط محمود تهرانیان در سال 1331ق نوشته شده است.

7.          

اهدایی
442

شیخ محمدجوادتهرانیان ،تاجر بلور فروش تهرانی در سال 1323ق

میرزا فرج الله
17*12
 

8.          

اهدایی
443

امیرتیمورکلالی (نصرت الملک)1328ق

 
11*6
کادر عکس به شکل بیضی در آمده است.

9.          

اهدایی
444

منزل ملک الشعرای بهار،کوچه چهنو،خانواده تهرانیان وبهار،ردیف نشسته اولین نفرسمت راست محمدتقی بهار1325ق

 
22*17
عکس برروی مقوا چسبانیده شده است.
10.       
اهدایی
445

نمایی ازاسراوسرهای کشته شدگان طایفه ترکمان یموت وکوکلان ،عکس حاوی تمثال عزیزالله خان سردارمعززایلخانی شادلوحکمران بجنورداست1330ق

 
12*17
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است.
11.       
اهدایی
447

خانواده بهاروتهرانیان (اولین نفرنشسته ازسمت راست ملک الشعرای بهارودومین نفرنشسته ازراست محمدکاظم تهرانیان

 
29*23
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
12.       
اهدایی
522

حاجی ابوالقاسم ملک التجارباتجارمشهدمقدس

 
5/18*14
در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.
13.       
اهدایی
523

میرزاعلی محمدپسرمستشارالملک وناظم دفترخراسان

 
16*14

کادر عکس بیضی شکل است. در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

14.       
اهدایی
524

میرزا غوغا، شاعر مشهور

 
16*14
در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.
15.       
اهدایی
525

مین باشی پسرحاکم شیروان که ازخاک قوچان محسوب می شود

 
24*18
در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.
16.       
اهدایی
526

حسینعلی خان سرهنگ شمخالچیان هراتی

 
19*14

 در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

17.       
اهدایی
527

عکس دست راست میرزاتقی پسراعتمادالتولیه وزیراول آستان مقدس ،دست چپ میرزااحمدمستوفی پسرمعتمدالتولیه آستان رضوی

 
5/18*5/14
در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.
18.       
اهدایی
2783
 

حسام الدوله وشوکت الملک علم

 
5/24*18
 
19.       
اهدایی
2784
 

شوکت الملک علم وکارگزارانش

 
24*18
 
20.       
اهدایی
2785

غلامرضاخان هدایت (مخبرالدوله سوم)

آنتوان خان سوریوکین
24*5/16
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است.
21.       
اهدایی
2786

احمدشاه قاجار

 
5/12*5/8
 
22.       
اهدایی
2787

میرزاابوالقاسم طبیب نائینی

 
17*12
 
23.       
اهدایی
2788

شناسایی نشده

 
5/14*10
اطراف عکس محو شده
24.       
اهدایی
2789
 

سیدجهانگیرخان (ناظم الملک)

 
8*5/5
 
25.       
اهدایی
2790

پدرسیدجلال الدین تهرانی واسماعیل خان مختارالدوله

مستشارایران دراسلامبول (درسفرمکه)

مهر عکاس شناسایی نشد
16*11
 
26.       
اهدایی
2791
 

حکیم ریاضی پدرسرلشکرریاضی ومیرزاعلی آقا

 
11*7
 
27.       
اهدایی
2792
 

شوکت الملک محمد ابراهیم خان علم

Antistique
17*11

عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است. پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

28.       
اهدایی
5134

ملک منصور میرزا وعضدالدوله سلطان احمد میرزا

 
19*15
کادر عکس به شکل بیضی است
29.       
اهدایی
5135

مطربان خاصه (درسفرناصرالدین شاه به خراسان)

 
16*14
در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.
30.       
اهدایی
7217

دانش آموزان و معلمین مدرسه شوکتیه بیرجند

حاج علی اکبر تاجر شیرازی و پسران لمیتید.1328ق
5/16*12
عکس برروی مقوا نصب شده است
31.       
پیدا شده
11886

قطب الزمان الحاج صالحعلیشاه

 
13*9
احتمالا کپی عکس
32.       
اهدایی
12200

اعتمادالتولیه و معتمدالتولیه آستان قدس

 
18*5/12
در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.
33.       
اهدایی
12201

فرج‌اله‌خان امین‌الدوله و عزیزخان سردار کل

 
5/16*5/12
در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.
34.       
اهدایی
12202

قائم مقام به همراه تعدادی از معمرین در سد کارده اواخر دوره قاجار

 
34*5/24
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده است
35.       
اهدایی
12203

قائم مقام در سد کارده اواخر دوره قاجار

 
34*5/24
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده است
36.       
اهدایی
12204

تعدادی از معمرین سادات رضوی در باغ هشت آباد

 
36*5/26
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده است
37.       
اهدایی)
12391
 

حاج صمد شربت دار خاصه، حاج حسین طباخ خاصه

 
19*15

عکس برروی مقوا نصب شده و به صورت بیضی برش داده شده است

38.       
اهدایی
12392
 

حشمه‌الدوله حمزه میرزا، پاشاخان امین‌الملک

 
19*15

عکس برروی مقوا نصب شده و به صورت بیضی برش داده شده است

39.       
اهدایی
12393
 

حیدرقلی خان سهام‌الدوله

 
19*15

عکس برروی مقوا نصب شده و به صورت بیضی برش داده شده است

40.       
اهدایی
12394
 

حاجی میرزاابراهیم مجتهد سبزوار

 
16*5/12

عکس برروی مقوا نصب شده و به صورت بیضی برش داده شده است

41.       
اهدایی
12395

امیرتیمور میرزا

 
19*15

عکس برروی مقوا نصب شده و به صورت بیضی برش داده شده است

42.       
اهدایی
12396

میرزامهدی پیشخدمت خاصه

 
19*15

عکس برروی مقوا نصب شده و به صورت بیضی برش داده شده است

43.       
اهدایی
12397
 

آقاابراهیم رخت دار

 
19*15

عکس برروی مقوا نصب شده و به صورت بیضی برش داده شده است

44.       
اهدایی
12398

دسته کریم شیره‌ای

 
5/18*15
عکس برروی مقوا نصب شده است
45.       
اهدایی
12399

رکن‌الدوله محمدتقی میرزا

 
24*17

عکس برروی مقوا نصب شده است. پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

46.       
اهدایی
12400

علی کوچیکه و پسرهایش

 
5/11*10

عکس برروی مقوا نصب شده است. پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

47.       
اهدایی
12401

حاجی علیخان اعتمادالسلطنه

 
16*5/12
عکس برروی مقوا نصب شده است
48.       
اهدایی
12402
 

پیرمردی کشاورز با آلات و ابزار قدیمی

 
19*15
عکس برروی مقوا نصب شده است
49.       
اهدایی
12403
 

حضرت ولیعهد و ملازمان رکابی

 
19*16
عکس برروی مقوا نصب شده است
50.       
اهدایی
12404

میرزاعلیخان منشی خاصه حضور مبارکه

 
5/14*11

عکس برروی مقوا نصب شده و به صورت بیضی برش داده شده

51.       
اهدایی
12406

مراسم سلام در حرم مطهر، محمدتقی رکن‌الدوله و حسین نایب‌التولیه

 
5/29*21
 
52.       
اهدایی
16002

مظفرالدینشاه به همراه تعدادی از صاحب منصبان در شکارگاه قریه کمند دارالخلافه1314ق

 
15*5/10
 
53.       
اهدایی
16003

میرزا حسام‌الدین به همراه اجزاء اداره مالیه تون1332ق

محمد حسن مدیر السلطان
24*5/19
عکس برروی مقوا دارای کادر نصب شده است
54.       
اهدایی
16004

دوتن از رجال دوره قاجاریه، حاج متین‌السلطان برادر مجدالدوله

 
16*11
عکس برروی مقوا نصب شده است
55.       
خریداری
17269
غیاث‌الدوله غفاری1303ش
 
12*8

عکس برروی مقوا نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

56.       
خریداری
17271
 

تعدادی از شاگردان مدرسه دارالفنون در دوره قاجار

عبد الله قاجار . عکاسخانه مبارکه دارالفنون

30*5/22
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
57.       
خریداری
17274

سه تن از رجال نظامی در دوره قاجار1319

souyenir
5/14*5/10

عکس برروی مقوا نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی منقش نصب شده

 
58.       
خریداری
17275

مراسم جشن و چراغانی به مناسبت خلع محمدعلی شاه و ورود سپهدار به تهران (جلوی اداره گمرک)1327ق

 
5/32*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
59.       
خریداری
17276

مراسم جشن و چراغانی به مناسبت خلع محمدعلی شاه از سلطنت در تهران (جلوی اداره گمرک)1327ق

 
5/32*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
60.       
خریداری
17277
 

شاگردان توپخانه مدرسه مبارکه دارالفنون در جمادی‌الثانی ‎۱۳۱۴

احتمالاً عبد الله قاجار

5/37*25
دور عکس کادر بندی شده
61.       
خریداری
17278

اجزای گمرک باجگیران 1328ق

 
5/33*27
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
62.       
خریداری
17279

یارمحمدخان و الله یارخان پسران وزیر نظام در زمان ماموریت به درگز در محمدآباد درگز برداشته شده است1328ق

سید میر نظام عکاس سیاح ایرانی

5/33*27
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
63.       
خریداری
17280

یارمحمدخان،سردار سعید پسر وزیر نظام در زمان ماموریت به خاک درگز برای رفع فتنه اشرار 1328ق

سید میر نظام عکاس سیاح ایرانی

5/33*27
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
67
خریداری
17281

شاگردان پیاده نظام مدرسه مبارکه دارالفنون در ماه رجب ‎۱۳۱۴

عبد الله قاجار

5/40*28
دور عکس کادربندی شده
68
خریداری
17282

شاگردان پیاده نظام مدرسه مبارکه دارالفنون

 
30*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
69
خریداری
17283
 

میرزاعباسقلی خان حکیم باشی1318

مهر عکاس شناسایی نشد

5/16*11
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی منقش نصب شده
کاغذ CABINET   PORTRAIT
70
خریداری
17284

گروهی از رجال دوره قاجار درشهر مشهد1327ق

محمد مهدی میرزا ابتهاج السلطان

5/21*5/15
عکس برروی مقوا نصب شده است
 
71
خریداری
17285

گروهی از هیات دیپلماتیک انگلیسی در رضوان راه کلات دروقت مرخصی مسیو کاستین

احتمالاً ابتهاج السلطان
5/24*5/16
عکس برروی مقوا نصب شده است
 
72
خریداری
17286

تصویر نقاشی درویشی از اواخر دوره قاجاریه با تبرزین

 
26*18
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
73
خریداری
17287
 

شناسایی نشد

 
16*11
عکس برروی مقوا نصب شده است
74
خریداری
17288

گروهی از رجال دوره قاجار

 
5/19*5/13
 
75
خریداری
17289

یکی از رجال دوره قاجار ،عکس در راه مشهد گرفته شده ودر سال 1321به مجتهد السلطان میرزا مهدی خان به یادگاری داده شده است.

 
24*5/16
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
76
خریداری
17290

یک دسته از سربازان و امرای محلی دوره قاجار

 
5/24*20
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
77
خریداری
17291

عده‌ای از رجال سیاسی و نظامی دوره قاجار

 
32*5/25
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
78
خریداری
17292

سه نفر از رجال دوره قاجار

 
26*21
عکس برروی مقوا ی دارای کادر نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
79
خریداری
17293

گروهی از فراشان به همراه عده‌ای از محکومین

 
20*15
عکس برروی مقوا نصب شده است
 
80
خریداری
17294

یکی از رجال سیاسی دوره قاجار با گماشتگانش

 
13*9
عکس برروی مقوا نصب شده است
 
81
خریداری
17295

یکی از رجال سیاسی دوره قاجار در چهار باغ1323

عکس توسط گماشته مفتخر الممالک برداشته شده

5/9*5/9
 
82
خریداری
17296

یکی از رجال

theous
23*5/16

عکس برروی مقوا نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

 
83
خریداری
17584

دانش آموزان مدرسه نظامی در اواخر دوره قاجاریه

محمد علی قاجار

5/23*5/19
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
84
خریداری
17585

مجلل السلطان1320

 
16*5/10

عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده پشت عکس قالیچه نصب شده Cabinet portrait

85
خریداری
17586

گروهی از طلاب و روحانیون

 
5/17*12
 
86
خریداری
17589

مدرسه کمالیه یزد

بخارایی
27*5/20
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
87

خریداری از سبحان بختیاری

17590

برگزاری مراسم جشنی در صحن عتیق حرم امام رضا(ع)

 
23*5/18
دور عکس کادر مشکی کشیده شده
88
خریداری
17591
 

برگزاری مراسم سلام در حرم مطهر امام رضا(ع) (ایوان طلای نادری)

 
18*13
دور عکس کادر مشکی کشیده شده
89
خریداری
17592

دوتن از رجال دوره قاجار

 
17*14
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده .پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
 
90
خریداری
17593

تعدادی از خدام و رجال آستان قدس در کنار گنبد طلای حرم مطهر امام رضا(ع)

 
5/20*5/16
عکس برروی مقوا نصب شده است
91
خریداری
17594

برگزاری مراسم جشنی در صحن عتیق حرم امام رضا(ع)

احتمالاً میرزا علی اصغر

 
دور عکس محو شده
92
خریداری
17595

یکی از روحانیون دوره قاجار

 
16*11
پشت عکس پرده عکاسی منقش نصب شده
94
اهدایی
18508

جمعی از طلاب و روحانیون دوره قاجاریه

 
21*15
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
95
اهدایی
22925

اعضای یک خانواده هندی

D.Nusser Wanji
بمبئی .کلکده
5/29*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
96
اهدایی
22926

اعضای یک خانواده هندی

D.Nusser Wanji
بمبئی .کلکده
5/30*5/25
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
97
اهدایی
22927

تعدادی از نظامیان دوره قاجاریه1319

عکاسخانه موسیو آنتوان خان سور یوکین

5/32*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
98
اهدایی
22928

یکی از رجال دوره قاجاریه

 
24*5/18
پشت عکس پرده عکاسی با نقش گل نصب شده.دور عکس کادر مشکی کشیده شده
99
اهدایی
22929

یکی از رجال بختیاری همراه فرزندان

 
34*27
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
100
اهدایی
22930

محمد علیشاه، احمد شاه و جمعی از رجال دوره قاجاریه

 
36*5/25
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
101
اهدایی
22931
 

مراسم جشن و سرور احتمالا در منزل آصف السلطنه

 
35*27
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
102
اهدایی
22932

علیرضا بختیاری با حمایل نظامی1328ق

عکس به شهاب السلطنه تقدیم شده است.

 
35*29

عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

103
اهدایی
22935

قصر آصف السلطنه در تبریز

آوادیس سراپیون عکاس تبریز

33*22
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
104
اهدایی
22936

نمای داخلی قصر آصف السلطنه در تبریز

آوادیس وسراپیون عکاس تبریز

33*22
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
105
اهدایی
22937
 

رجال قاجاریه نظیر ضرغام الدوله، صمصام السلطان و ...

تونی هووانس ماردیروسیان
 
جلفا .اصفهان
5/31*5/26
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
106
اهدایی
22938

آصف السلطنه همراه مهمانان خارجی

غلامرضا اکونوی.تهران

34*5/24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
107
اهدایی
22939

محمد تقی ضیاء السلطنه بختیاری کرمی خان ، سلطان علی وشهاب السلطنه (عکس در کرمانشاه گرفته شده است)1330ق

 
31*24
عکس برروی مقوا نصب شده
108
اهدایی
22940

آصف السلطنه در دوران جوانی همراه رجال قاجاریه

عبدالله قاجار

5/32*23
عکس برروی مقوا نصب شده
109
اهدایی
22941
 
 آصف السلطنه و تعدادی از مهمانان خارجی

عکاسخانه غلامرضا اکونوی . تهران

5/33*5/24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
110
اهدایی
22942

آصف السلطنه صاحب جمع در تبریز1318ق

 
5/29*23

دور عکس کادر طلایی کشیده شده پشت عکس پرده نقاشی نصب شده است.

111
اهدایی
22943
 

آصف السلطنه به همراه مهمانان خارجی در قصر سلطنتی تبریز

عکاسخانه غلامرضا اکونوی . تهران

5/33*5/24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
112
اهدایی
22944

سردار جنگ، یکی از خوانین بختیاری

عبدالله قاجار

5/33*25
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
113
اهدایی
22946

یکی از خانواده های هندی

 
5/41*33

عکس برروی مقوا نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

 
114
اهدایی
22947
 

دو نفر از رجال دوره قاجاریه به همراه سگشان

 
30*25

عکس برروی مقوا نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی منقش نصب شده

 
115
اهدایی
22948

امیر اکرم و چهار تن از رجال دوره قاجاریه

عکاسخانه میرزا عبدالحسین خان ،اصفهان .قصر شمس آباد

34*25
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
116
اهدایی
22951

یکی از رجال بختیاری

عکاسخانه میرزا مهدی و میرزا حسن .اصفهان. 1332

5/27*5/22
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی منقش نصب شده
 
117
اهدایی
22953

سه تن از رجال دوره قاجار ، عکس به شهاب السلطنه تقدیم شده است.

عکاسخانه میرزا عبدالحسین خان

اصفهان .قصر شمس آباد

33*25
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
 
118
اهدایی
22954

عمارت آصف السلطنه در تبریز

چند نفر از خدمه و رعایا در عکس مشاهده می شود.

1316ق

آوادیس وسراپیون عکاس تبریز

33*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
119
اهدایی
22955

عمارت آصف السلطنه در تبریز

 چند نفر از خدمه و رعایا در عکس مشاهده می شود.

 
1316ق

آوادیس وسراپیون عکاس تبریز

33*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
120
اهدایی
22957
 

عمارت آصف السلطنه در تبریز

چند نفر از خدمه و رعایا در عکس مشاهده می شود.

 

آوادیس وسراپیون عکاس تبریز

31*23
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
121
اهدایی
22958

یکی از رجال مشروطه احتمالاً از بختیاریها

مهر عکاس نا مشخص

33*23
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
122
اهدایی
22959
 

آصف السلطنه و تعدادی از رجال بزرگ دوره قاجار

 
23*17
 
123
اهدایی
22961
 

نمای درونی عمارت آصف السلطنه در تبریز1316ق

چند نفر از خدمه و رعایا در عکس مشاهده می شود.

 

آوادیس وسراپیون عکاس تبریز

32*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
125
اهدایی
22963
 

نایبان ..و قاطر خانه مبارکه در موقع تشریف فرمایی موکب مسعود مبارک به سفر فرنگ1318.......

 
40*30
عکس برروی مقوای دارای کادرطلایی نصب شده
 
126
اهدایی
22964
 

آصف السلطنه و جمعی از رجال همسفر شاه به فرنگ

 
39*5/29
عکس برروی مقوا نصب شده است
127
اهدایی
22965

مظفرالدین شاه قاجار ،عکس به آصف السلطنه تقدیم شده 1319

مهر عکاس ناخوانا

37*29
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
128
اهدایی
22966
 

جمعی از روحانیون دوره قاجار

 
36*5/26
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
129
اهدایی
22967
 

عمارت بیرونی آصف السلطنه صاحب جمع در تبریز1316

چند نفر از خدمه و رعایا در عکس مشاهده می شود.

 

آوادیس وسراپیون عکاس تبریز

33*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
130
اهدایی
22968
 

امیر اکرم و چهار تن از رجال دوره قاجاریه

عکاسخانه میرزا عبدالحسین خان .اصفهان

34*5/24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
131
اهدایی
22969

یکی از رجال دوره قاجاریه

عکاسخانه میرزا عبدالحسین خان .اصفهان

31*5/24
عکس برروی مقوای دارای نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
 
132
اهدایی
22970

مظفرالدین شاه، عین الدوله، آصف السلطنه و تعدادی دیگر از رجال دوره قاجار

 
30*28
 
133
اهدایی
22972

دورنمای امامزاده سید ناصر الدین که حسب الامر منیر السلطنه بنا شده دارای سه باب حجره تحتانی وفوقانی مفروش به فرش زیلو مع لوازم محصلین از ظروف و کتاب و مقرری که آسوده از هر جهت مشغول به تحصیل دعاگوی بوده باشند به سعی واهتمام غلامرضاخان سرهنگ به اتمام رسید .سنه 1311

دار الخلافه ناصری.محمد حسن قاجار .1311

35*30
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
134
اهدایی
22973

اجتماع سادات در جشن مولود حضرت فاطمه (ع) در عمارت مرحوم وزیر نظام در تبریز1311

محمد حسن قاجار

35*30
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
135
اهدایی
22974
 

اجتماع سادات و آقایان در جشن مولود حضرت فاطمه (ع)در عمارت وزیر نظام 1312

محمد حسن قاجار

35*5/29
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
136
اهدایی
22976

تعدادی از سادات در آستانه یکی از امام زاده ها

 
20*14
 
137
اهدایی
22977

احمد شاه قاجار با لباس رسمی

 
19*14
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
138
اهدایی
22978

سه نفر از رجال دوره قاجاریه

عکاسخانه میرزا عبدالحسین خان.شمس آباد.اصفهان

5/26*22
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
139
اهدایی
22979

آصف السلطنه در سنین میانسالی

 
5/24*19
دور عکس محو شده است.کادر عکس طلایی است.
140
اهدایی
22980

آصف السلطنه

 
 
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
141
اهدایی
22981
 

محمد حسن میرزا ولیعهد و جمعی از رجال دوره قاجار

 
 
قسمت راست عکس پاره شده است.
142
اهدایی
22983

نمای درونی امامزاده سید ناصرالدین و چند نفر از رجال قاجار

محمد حسن قاجار

5/25*5/19
 
143
اهدایی
22984

فتح الله موید بهارلو با لباس رسمی

Ruedela.paioc.
paris
20*14
قسمت پایین سمت چپ عکس پاره شده است.
144
اهدایی
22985

چهار نفر از رجال قاجاریه

تونی جوناس.جلفا اصفهان

5/21*17
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
145
اهدایی
22987

یکی از جوانان قاجاری سوار بر اسب

صنیع السادات .عبد الله

17*12
عکس برروی مقوا نصب شده است
 
146
اهدایی
22988

دو تن از رجال دوره قاجاریه

 
5/23*18
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده است
147
اهدایی
22992
 

تعدادی از نظامیان دوره قاجاریه

صنیع السادات .

عبد الله.1316

15*12
عکس برروی مقوا نصب شده است
 
148
اهدایی
22996

جمعی از رعایای قاجار

 
18*13
عکس برروی مقوا نصب شده است
 
149
اهدایی
22997

چند نفر ازرجال دوره قاجار

 
5/28*5/21
عکس برروی مقوا نصب شده است
150
اهدایی
22998

تعدادی از مستشاران خارجی در حال سفر

 
11*5/6
دور عکس کادر مشکی کشیده شده است.
151
اهدایی
23006

تعدادی از رجال قاجار

 
17*12
عکس برروی مقوا نصب شده است
152
اهدایی
23007

جمعی از رعایای دوره قاجاریه در شکارگاه

 
17*12
عکس برروی مقوا نصب شده است
153
اهدایی
23008

امیر اکرم و سه نفر از رجال قاجاریه

 
23*18
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
154
اهدایی
23004

چند نفر از رجال دوره قاجار

 
17*12
عکس برروی مقوا نصب شده است
155
اهدایی
23005

جمعی از رعایای دوره قاجار

 
5/16*12
عکس برروی مقوا نصب شده است
156
اهدایی
23063

یکی از طلاب دوره قاجاریه

 
16*5/10

دور عکس با نقش گل و وبوته کادر بندی شده است.کاغذ Cabinet-portrait

157
اهدایی
441

جان محمد خان علاء الدوله رئیس قشون در رباط طرق مشهد 1331ق

 
23*17
 
158
اهدایی
2750

سید جلال تهرانی در سن نوجوانی با بعضی از اعضای خانواده اش

 
5/18*5/14
عکس برروی مقوا نصب شده
159
اهدایی
2755

تصویر ترکمنی با یک نظامی روس(موزه عشق آباد)

 
5/16*13
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
160
اهدایی
2809

سید جلال الدین تهرانی در کودکی با جد مادرش حاج ابراهیم خان تهرانی

 
23*18
دور عکس محووپشت عکس پرده عکاسی نصب شده
161
اهدایی
23018

مظفرالدین شاه در سفر فرنگ

نام عکاس به روسی نوشته شده
5/27*22
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
162
اهدایی
27503

رضاخان پهلوی و همراهان در حرم امام رضا 1303ش

 
5/19*14
 
163
اهدایی
27502

تصویر یک قزاق

 
20*13
دور عکس محو شده است.
164
اهدایی
27504

محمد صادق خان انصاری قزاق، سردار مخصوص در لباس رسمی

 
5/19*5/12
 
165
اهدایی
27505

تصویر یک قزاق

از این عکس سه قطعه چاپ شده

عکاس مخصوص کل نظام .رضاخان 1331

اندازه دو قطعه 17*11ویک قطعه دیگر 28*23
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
 
166
اهدایی
 
27506

تصویر یک قزاق (سه قطعه)

عکاس مخصوص کل نظام .رضاخان 1331

35*26
32*23
عکس برروی مقوای دارای کادر نصب شده پشت عکس پرده عکاسی نصب شده
167
اهدایی
27508

محمد باقر انصاری قزاق در لباس رسمی

عکاسخانه مسیو آنتوان سوریو کین

16*5/10

عکس برروی مقوا نصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

 
168
اهدایی
27511

جمعی از تفنگچیان دوره قاجار

 
18*13
عکس برروی مقوا نصب شده
169
اهدایی
27513

کلنل کاسا کوفسکی فرمانده بریگاد قزاق در اواخر دوره قاجار

موسیو آنتوان سور کین .تهران

25*17
عکس برروی مقوا نصب شده.دور عکس محو شده است.
170
اهدایی
27513

از رجال دوره قاجار به همراه فرزندان

 
30*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
171
اهدایی
27514

محمد صادق انصاری سردار مخصوص

 
33*24

عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده. از سبک آلبومین استفاده شده

172
اهدایی
27515

چند نفر از رعایای دوره قاجار

 
5/23*17
عکس برروی مقوا نصب شده
173
اهدایی
27516

چند نفر از رجال و رعایای دوره قاجار

 
5/23*17
عکس برروی مقوا نصب شده
174
اهدایی
27517

یک صاحب منصب قزاق اواخر دوره قاجار به همراه فرزندان

عکاسخانه غلامرضا اکونون . تهران

5/32*25

عکس برروی مقوای دارا ی کادرنصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

 
175
اهدایی
1129

محمد ابراهیم خان شوکت الملک,محمد ولی اسدی به همراه چند نفر از بزرگان

از این عکس دو قطعه وجود دارد

عکاسخانه ماشاءالله خان ,طهران 1324

32*23
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
176
اهدایی
1132

محمد ابراهیم خان شوکت الملک علم به همراه کارگزاران و چند نفر از رجال هندی

Fooniai.کراچی
48*5/38
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
177
اهدایی
1131

شوکت الملک علم وکارگزارانش

 
5/22*5/21
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
178
اهدایی
1136-1146

قشون قاینات و سیستان و چادر های اردوی لوتک در نماهای مختلف

9قطعه
 
8قطعه:12*9
1قطعه:14*9
 
179
اهدایی
1144

شوکت الملک علم در میان نظامیان

 
12*9
 
180
اهدایی
1145

شوکت الملک علم در میان نظامیان

 
12*9
 
181
اهدایی
2793

اساتید نوازنده(حسن آقا،میرزا علی خان کمانچه کش،حبیب سنتوری)

 
15*11
عکس برروی مقوا نصب شده است.
182
اهدایی
27518

چند نفر از صاحب منصبان عالی رتبه قزاق

صدیق الصنایع

22*16
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
183
اهدایی
27519

روسا و خوانین ایل یموت جعفر بای طایفه نور علی دست 1322

صدیق الصنایع

5/21*19

عکس برروی مقوا نصب شده است. از سبک آلبومین در این عکس استفاده شده است.

184
اهدایی
27520

روسا و خوانین ایل یموت جعفر بای طایفه نور علی دست که از جانب ایالت جلیله خلع شده اند 1322

صدیق الصنایع

23*17

عکس برروی مقوا نصب شده است. از سبک آلبومین در این عکس استفاده شده است

185
اهدایی
27521

روسا و خوانین ایل یموت جعفر بای طایفه نور علی دست

 
5/21*15

عکس برروی مقوا نصب شده است. از سبک آلبومین در این عکس استفاده شده است

186
اهدایی
27522

گروهی از دانش آموزان مدرسه قزاقخانه

 
34*25

عکس برروی مقوای دارا ی کادرنصب شده.پشت عکس پرده عکاسی نصب شده

 
2- فهرست عکس‌های اماکن

 

ردیف
 
منشا

شماره اموالی

عنوان
عکاس
قطع
توضیحات
1
اهدایی
529

دورنمای اردوی همایونی و شهر بجنورد

 
28*21

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

2
اهدایی
530
 
قریه فیروزه بجنورد.
 
22*5/20

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

3
اهدایی
531
 

اردوی همایونی درمنزل عباس آباد

 
5/27*5/19

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

4
اهدایی
532
 

قریه پاوه از بلوک خوار ورامین

 
28*21

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

5
اهدایی
533
 
قصبه فیروزکوه
 
5/27*5/20

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

6
اهدایی
534
 
قسمتی ازشهردامغان
 
28*20

 در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

7
اهدایی
535
 

مسجدخرابه ای مشهوربه چهل ستون درشهردامغان

 
5/27*5/21

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

8
اهدایی
536
 
گردکوه نزدیکی دامغان
 
5/27*5/20
قسمتی از عکس ناقص شده است.
9
اهدایی
537
 
قسمت شرقی شهرشاهرود
 
5/27*5/19

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

10
اهدایی
538
 
مناره خسروجردسبزوار
 
5/27*5/21

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

11
اهدایی
539
 
قسمتی ازشهرسبزوار
 
5/26*20

 در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

12
اهدایی
540
 

سمت ویک سو از شهرمشهدومدرسه میرزاجعفر

 
28*21

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

13
اهدایی
541
 
شهرنیشابورواردوی شاهی
 
5/27*5/20

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

14
اهدایی
5131
 

مسجد جمعه نیشابور (درسفر ناصرالدین شاه به خراسان)

 
24*5/18
 
15
اهدایی
5132
 

عمارت مقر سلطنت کبری درنیشابور (درسفر ناصرالدین شاه به خراسان)

 
15*5/20
 
16
اهدایی
5133
مدرسه میرزا جعفر وشهر مشهد
 
5/24*19
 
17
اهدایی
5136
صحن جدید وسقاخانه حرم حضرت رضا (ع)
 
5/22*5/17
 
18
اهدایی
5137
ایوان شرقی مسجد گوهر شاد
 
23*5/17
 
19
اهدایی
5138

قدری از ایوان طلا صحن نو ودور نمای شهر مشهد و مسجد گوهر شاد

 
24*5/18
 
20
اهدایی
5139
 

ایوان دار السیاده حرم حضرت رضا (ع)

 
23*5/18
 
21
اهدایی
5140

صحن جدید وایوان طلا وگنبد های حضرت رضا (درسفر ناصرالدین شاه به خراسان)

 
23*18
 
22
اهدایی
5141

چشمه علی دامغان (در سفر ناصرالدین شاه به خراسان)

 
20*15
 
23
اهدایی
5142
نمایی از شرق تهران
 
5/23*19
 
24
اهدایی
5143
 

اردوی همایون درمنزل عبدآباد( درسفر ناصرالدین به خراسان)

 
5/24*19
 
25
اهدایی
5144

منزلگاه آهوان دامغان (درسفر ناصرالدین شاه به خراسان)

 
5/24*18
 
26
اهدایی
5145

قدری از اردوی همایون دردماوند( درسفر ناصرالدین شاه به خراسان)

 
20*5/15
 
27
اهدایی
5146

اردوی همایون درمنزل کاشیدار (درسفرناصر الدین به خراسان)

 
5/23*5/18
 
28
اهدایی
5147

اردوی همایون درتیلاور ـ (درسفرناصرالدین شاه به خراسان)

 
5/23*18
 
29
اهدایی
5148

اردوی همایون درفیروزه خاک بجنورد(درسفرناصرالدین شاه به خراسان)

 
24*19
 
30
اهدایی
5149
اردوی چشمه علی دامغان
 
5/24*5/18
 
31
اهدایی
12194
قبرستان قتلگاه شهر مشهد
 
5/24*5/18

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

32
اهدایی
12196
 

صحن عتیق و ایوان نقاره‌خانه قدیم

 
5/23*5/18

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

33
اهدایی
12210
شهر مشهد
 
24*19

در آلبوم بوده که بعدا جدا شده است.

34
اهدایی
12205
عمارت و اردوی جاجرود شاهی
 
5/25*5/18
عکس برروی مقوا نصب شده است
35
اهدایی
16005
یکی از بناهای دوره قاجاریه
 
14*10
 
36
اهدایی
1758
صحن قدیم و ایوان ساعت 1323ق
 
11*5/8
 
37
اهدایی
2754

ارگ حسام الدوله (بیرجند باغ حسام الدوله)

 
5/13*6
 
38
اهدایی
5150
ایوان قبر بایزید بسطامی
 
5/23*5/18
 
39
 
17596
حرم مطهر و قبر ستان قتلگاه مشهد
 
5/23*5/17
 
40
خریداری
17596

حرم مطهر امام رضا(ع) و قبرستان قتلگاه

مهر عکاس
 نا خوانا
5/23*5/17
عکس برروی مقوا نصب شده است
41
اهدایی
22962
 

نمای درونی عمارت آصف السلطنه در تبریز1316ق

آوادیس وسراپیون عکاس تبریز
32*24
عکس برروی مقوای دارای کادرنصب شده
 
 
 
 


1 .کارشناس پژوهش اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.

Email: e.88.mahboob@gmail .com

2. کارشناس  عکس و کارشناس مسوول بخش مخزن اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.

1 . چون در بیشتر عکسهای عمارت آصف السلطنه در تبریز رجال و رعایا بودند این عکس ها در قسمت فهرست رجال طبقه بندی شد.