بررسی سیر شیوه‌ی انتخاب کتاب در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی

نویسندگان

1 مسئول بخش تالار مطالعه قفسه باز بانوان

2 رئیس بخش سابق گردش و امانت کتاب بانوان کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی

چکیده

این مقاله به شیوه‌ی توصیفی- تحلیلی و بر اساس مصاحبه و اسناد و مدارک موجود انجام شده است. وضعیت انتخاب کتاب در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی در گذشته و حال، هم چنین محدودیت‌ها و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز با توجه به نتیجه‌های به دست آمده، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت انتخاب و گردآوری منابع در راستای هدف‌ها و سیاست‌های سازمان ارائه شده است. 
 

تازه های تحقیق

 

 

 

کلیدواژه‌ها


مقدمه

 کتابخانه‌های عمومی اثربخش‌ترین ابزارها در راستای توسعه‌ی فرهنگی و اعتلاء سطح آگاهی‌های افراد جامعه محسوب می‌گردند. کتابخانه‌ها در عصر انفجار اطلاعات یکی از ابزارهای موثر در پیشرفت‌های علمی و فنی می‌باشند که باید همگام با تولید اطلاعات، به تهیه و فراهم‌آوری اطلاعات پرداخته و آن‌ها را برای استفاده‌کنندگان دسترس‌پذیر سازند و بدین‌ترتیب در ترویج علوم و توسعه همه‌جانبه کشورها موثر واقع گردند (محمداسماعیل و صالحی فتح‌آبادی، 1390). آنان همواره سعی می‌کنند نقش پویای خود را در جامعه‌ی امروزی به خوبی ایفاء کنند و در مجموعه‌گستری خود با در نظرگرفتن بودجه‌ی موجود، مجموعه‌ای متناسب تهیه کنند. (اقارب‌پرست و دیگران، 1392). چون هیچ کتابخانه‌ای نمی‌تواند همه‌ی آثار مکتوب را گردآوری نماید. هرکتابخانه‎ای باید از میان انبوه کتاب‌ها، تعدادی را برگزیند و این انتخاب باید مناسب با هدف‌های کتابخانه و جامعه‌ی استفاده‌کنندگان از آن باشد. (سینائی، 1378). انتخاب یکی از فرایندهای مجموعه‌سازی است که طی آن منبعی خاص برای رفع نیازهای اطلاعاتی جامعه کتابخانه، گزینش می‌شود. انتخاب معمولا توسط کمیته‌ای به نام «کمیته‌ی انتخاب» و بر اساس بیانیه‌ای مکتوب و مدون به نام «بیانیه‌ی انتخاب» یا سیاست‌های مجموعه‌گستری صورت می‌گیرد (محسنی، 1391).  به طور قطع، چنان‌چه هر کتابخانه‌ای از بهترین روش‌های سازمان‌دهی برای مجموعه‌ی خود استفاده کند و متخصصان کتابداری در آن مشغول به فعالیت باشند، ولی کتاب‌های مناسبی را گردآوری نکرده باشد هرگز نمی‌تواند به مراجعان خود به نحو شایسته‌ای خدمت رساند. درکار انتخاب باید هم خوب بودن و هم مناسب بودن کتاب را برای مراجعه‎کنندگان درنظرگرفت.

 امروزه، حجم زیاد انتشارات، کمبود منابع مالی، کمبود فضا و تحولات فنی از جمله عواملی­اند که به شدت مجموعه­سازی و سیاست‌های آن را در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی متحول ساخته‌اند. با توجه به این موضوع، کتابخانه‏ها به این نتیجه رسیده‏اند که توان تهیّه و نگه‌داری تمامی منابع اطّلاعاتی را ندارند. بنابراین، سیاست نگه‌داری به این معنا که کتابخانه‎ها با پیش‎بینی استفاده‌ی احتمالی از اطّلاعات اقدام به انتخاب و خرید منابعی نمایند که ممکن است هرگز استفاده‏ای از آن‌ها به عمل نیاید یا به میزان اندکی مورد استفاده قرار گیرند؛ منسوخ گردید. به این ترتیب، در فرایند مجموعه‏سازی، انتخاب منابع از مهمّ‏ترین وظایف کتابخانه‎ها و کتابداران محسوب می‎شود و با انتخاب درست منابع خدمات مناسب اطّلاع‏رسانی به جامعه‏ی کتابخانه تضمین می‏گردد.

 بنابراین، با توجه به این‌که مسئله‌ی انتخاب یکی از مهم‌ترین و در عین حال، مشکل‌ترین فعالیت‌های فرایند مجموعه­سازی است؛ در این مقاله، تلاش شده است تا این مسئله در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها در سطح ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود، بررسی شود. به همین دلیل، در این مقاله، سیر تاریخی انتخاب کتاب و تحول و توسعه‌ی آن در این کتابخانه از ابتدا تاکنون مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

 

روش پژوهش و ابزارگردآوری اطّلاعات

 پژوهش حاضر از نوع کاربردی‌ست و به روش توصیفی انجام شده است. برای گردآوری اطّلاعات، از سیاهه‌ی وارسی برای بررسی و تحلیل محتوای اسناد و مدارک موجود شامل آیین‏نامه‏ها، اساسنامه‏ها و صورت جلسات در سال‌های 1381 تا 1386 استفاده شده است. افزون بر این، به منظور تکمیل گردآوری اطّلاعات از تجربیات آقای محمود سالاری (معاونت هماهنگی و رئیس سازمان از20/3/1386)، آقای جعفر ثابت‏قدم (مسئول بخش سفارش و فراهم‏آوری مواد بعد از انقلاب)، آقای محمود انتظاری (مسئول بخش سفارش و فراهم‏آوری مواد از 22/7/1381 تا مهر 1389) و آقای سیدمحمود‌هاشمی (متصدّی ثبت و سفارش کتاب از 1/7/1378) و آقای محمدعلی حکم‌آبادی(مسئول بخش سفارش و فراهم‏آوری مواد ازآبان 1389 تاکنون) استفاده گردید. مصاحبه‏ها حضوری و به صورت پرسش و پاسخ بوده است.

 

تاریخچه‌ی مجموعه‏سازی درکتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی

 تاریخچه‏ی مجموعه‏سازی در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی به ترتیب در سه دوره‌ی «پیش از انقلاب اسلامی ایران»، «پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (1358-1379)»، «از سال 1380 به بعد» مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه به شرح آن پرداخته می‌شود.

 

پیش از انقلاب اسلامی ایران

 اساس کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی که متجاوز از شش قرن سابقه‏ی تاریخی و فرهنگی دارد، بر وقف است. بیشترین منابع تأمین کتاب، از راه وقف و نذر و اهدا به وسیله‌ی مردم مسلمان از داخل و خارج از کشور بوده است که بهترین و نفیس‏ترین کتاب‌های موجود خود را به کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی تقدیم می‏کرده‏اند و هم‏اکنون نیز این کار ادامه دارد. نسخه‏نویسان کتابخانه در اعصار گذشته از کتاب‏هایی که به دست می‏آوردند و یا در کتابخانه‏ای سراغ داشتند، نسخه‏برداری می‏کردند و بر شمار نسخه‎های خطّی کتابخانه می‏افزودند. اهدا و وقف از طریق کتابخانه‎های شخصی و سلطنتی انجام می‎گرفت. هم چنین با همّت والای نوّاب آستان قدس، از عواید املاک و موقوفات مطلقه‌ی آستانه، کتاب برای کتابخانه خریداری می‌کردند (شاکری، 1367).

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (1357 تا 1379)

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت مخصوص تولیت آستان قدس رضوی به کتابخانه‌ی آستان قدس، مبلغی معادل سی میلیون ریال اعتبار در هرسال فقط برای خرید کتاب اختصاص یافت. در سال 1365 علاوه بر مبلغ منظور در بودجه، دو کتابخانه‎ی شخصی نیز به مبلغ 60025000 ریال خریداری شد. در همین سال اطّلاعیه‏ای انتشار یافت که آستان قدس رضوی به منظور تأمین کتاب برای کتابخانه‎ی بزرگ آستان قدس آماده است تا کتابخانه‌های شخصی را که صاحبان آن‌ها داوطلب فروش، اهدا و یا وقف باشند بپذیرد. با تأمین سهمیه ارز و استفاده از کوپن‌های یونسکو، خرید کتاب‌های خارجی نیز به موازات تأمین کتاب زیر نظر کمیته‏ای از اعضای انتخاب کتاب‌های خارجی انجام ‏گرفت. خرید کتاب بیشتر از واحد نشر انتشارات آستان قدس و سایر ناشران معتبر کشور صورت می‏گرفت. بودجه‌ی کتابخانه در سال 1367 هـ. ش مبلغ 258968388 ریال بود که پنجاه میلیون ریال آن ویژه‌ی خرید کتاب بود.

 در تاریخ 30 بهمن 1361 هـ. ش مطابق با پنجم جمادی‏الاوّل 1403 هجری قمری، اساس‌نامه‏ای با نام «اساس نامه‏ی کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی» در نه مادّه و دو تبصره به تصویب هیئت امنای کتابخانه و تأیید مقام تولیت آستان قدس رضوی رسید (شاکری، 1367).

 

از سال1380 به بعد

 در تاریخ 3 بهمن 1380 اساس نامه‏ی دیگری با نام «اساس نامه‏ی سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی» در 29 مادّه و نه تبصره تدوین گردید. در هر دو اساس‌نامه بر فراهم‏آوری کلّیه‌ی کتاب‌های مرجع مهمّ فارسی و غیر فارسی، کلّیه‌ی مواد در باب تمامی‏ علوم به ویژه علوم انسانی در زبان فارسی، کلّیه‌ی مواد در زمینه‌ی علوم و معارف اسلامی که در جهان تهیّه شده و می‏شود، آثار بدیع مکتوب که سرچشمه‏های اصلی ادیان الهی، فلسفه، علوم، هنر، تاریخ و ادبیات جهانی‌اند، تأکید شده بود.

 بخش آماده‏سازی کتاب به عنوان یکی از بخش‏های کتابخانه‏ی مرکزی از همان ابتدا وجود داشته و با همکاری کمیته‏ی انتخاب و سفارش کتاب (که از چند کتابدار و کتاب شناس تشکیل شده بود)، کتاب‌های چاپی رسیده به کتابخانه را اعم از خریداری، وقف و اهدا با سیاهه‏ی کتاب‏های وارده به کتابخانه و صورت حساب ناشران و کتاب‌فروشان تطبیق و سپس ثبت دفتر اموال می‏کردند (شاکری، 1367). بخش آماده‌سازی زیر نظر اداره خدمات کتابداری است که این اداره از سال 1382، زیرنظر معاونت هماهنگی و رئیس کتابخانه مرکزی قرار گرفت و به بخش سفارش و فراهم‌آوری مواد تغییر نام یافت.

 

روش انتخاب کتاب در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روش مجموعه‎‎سازی و گردآوری منابع، متحوّل شد و کتابخانه‏ی مرکزی آستان قدس که تا قبل از انقلاب، بیشتر محل نگه‌داری منابع نفیس، وقفی و اهدایی بود به گردآوری منابع مورد نیاز جامعه‌ی استفاده‌کننده‌ی خود پرداخت.

 انتخاب و گردآوری به این شکل آغاز شد که چند نفر از کارکنان کتابخانه با رفتن به کتاب فروشی‏ها، کتاب‌های جدید را می‌خریدند. با گسترش بخش‏ها و افزایش کتابخانه‎های وابسته با این ایده که بخش‌های مختلف بهتر از نیاز مراجعان خود مطلع‌اند، از مسئولان بخش‏ها دعوت شد تا برای انتخاب منابع مورد نیازشان درکمیته‏ی انتخاب شرکت کنند.

 منابعی که برای ارائه در کمیته‎ی انتخاب کتاب گردآوری می‌گردد به دو شکل اهدایی و خریداری فراهم می‌شد:

 

کتاب‏های اهدایی

 طبق قانون واسپاری، ناشران موظّف­اند از هر کتابی که به چاپ می‌رسانند، به نسبت تعداد نشر (از هر هزار نسخه، ده نسخه) را به نهاد کتابخانه‏ی ملّی زیر نظر وزارت ارشاد اهداء کنند. وزارت ارشاد نیز بر اساس اولویّت‏بندی این کتاب‏ها را به کتابخانه‎های مختلف از جمله کتابخانه آستان قدس اهداء می‎کند. لازم به ذکر است کتابخانه‏ی مرکزی آستان قدس رضوی در رتبه سوم اولویّت‏بندی، قرار دارد. البته در بازدید آقای صالحی امیری رئیس وقت کتابخانه ملی از کتابخانه مرکزی آستان قدس در سال 1394 پیگیری‌ انجام شد تا کتابخانه آستان قدس رضوی به رتبه دوم تغییر پیدا کند (حکم‌آبادی، 1395).

کتاب‎های اهدایی ارشاد از دفتر تهران به طور مستقیم به کتابخانه فرستاده می‌شود. بخش سفارش و فراهم‎آوری پس از تحویل کتاب‏ها، ابتدا آن‌ها را با موجودی مخزن و سایر بخش‏ها (پایگاه کتاب‌های فارسی سیمرغ) و سپس با سیاهه‌ی تکمیل مجموعه (پایگاه سفارش‌های فارسی) چک می‌کنند و اگر کتاب‎ها جدید بوده، ومورددار[1] نباشد، کارت سفارش برای آن‌ها صادر می‌شود و به عنوان نمونه‏ جدید در کمیته‏ی انتخاب ارائه می‏گردد.  به جز کتاب‏های اهدایی ارشاد، گاه بعضی ناشران به طور مستقیم یک نسخه یا بیشتر از انتشارات خود را به صورت اهدایی برای کتابخانه می‌فرستند. برای مثال انتشارات سمت، انتشارات دانشگاه فردوسی، مرکز دائره‎المعارف بزرگ اسلامی، پژوهشکده‌ی حوزه و دانشگاه و.... گاهی خود مؤلّفان نیز نسخه‎ای از کتاب شان را به کتابخانه اهدا می‏کنند. کتاب‌های اهدایی ناشران و مؤلفان همانند کتاب‌های اهدایی ارشاد با موجودی کتابخانه چک می‏شود و در صورت جدید بودن کارت سفارش برای آن تهیّه می‌شود و در کمیته‏ انتخاب ارائه می‏گردد.

 از دیگر مراکزی که به صورت اهدایی، کتاب‌های چاپ جدید را برای کتابخانه می‌فرستد مؤسّسه‌ی نمایشگاه‏های فرهنگی ایران و شرکت تعاونی ناشران هر استان است. این دو مؤسّسه، از زیرمجموعه‏های وزارت ارشاد است و کتاب‌های چاپ جدید را بر‏خلاف وزارت ارشاد -که کتاب‏ها را از طریق قانون واسپاری تهیّه می‏کند- از بازار خریداری، سپس به کتابخانه اهدا می‏کنند. این دو مؤسّسه چون برای کتاب‏ها هزینه می‏کنند درگزینش کتاب‏ها و منابع دقّت بیشتری دارند. بنابراین، کتاب‏هایی که از سوی این دو مؤسّسه اهدا می‏شود معمولاً کتاب‏های مفید و خوبی‌ست. این دو مؤسّسه کتاب‏های اهدایی خود را همراه با کاغذ خرید کتاب و اطّلاعات کامل می‌فرستند (انتظاری،‌هاشمی، 1387). البته با مشکلاتی که در سال 1392 برای نشر ایجاد شد اهدائی تعاونی ناشران قطع گردید (آیین‌نامه مجموعه‌سازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 1384).

 طبق آمارهای ارائه ‏شده از سوی بخش آماده‏سازی در سال 1395، آمار کتاب‏های اهدایی به کتابخانه  شامل کتابهای اهدائی ارشاد، کتابخانه‏های شخصی، اهدایی مؤلفان و ناشران 124228 نسخه بوده که از این تعداد 74105 نسخه قابل استفاده، و در دفترها ثبت گردیده است و تعداد 50123 نسخه به دلیل غیرقابل استفاده بودن در کتابخانه به مخزن کتاب در گردش (انبار موقّت) منتقل شده است.  مجموع آمار کتاب‌های اهدایی رسیده به کتابخانه در پنج سال اخیر و تعداد کتاب‌های ثبت شده در جدول شماره1 نمایش داده شده است (حکم‌آبادی، 1395).

 

جدول 1. آمار کتاب‌های اهدایی در  پنج سال‌ اخیر

دلیل کاهش منابع اهدائی در سال‌های 1393 و 1394 عدم دریافت کتب درسی به دلیل قدیمی بودن آن بوده و دلیل افزایش منابع اهدائی در سال 1395 دریافت چند کتابخانه شخصی بوده است (حکم‌آبادی، 1395).

 

کتاب‏های خریداری

 بخش عمده‌ی کتاب‏هایی که برای کتابخانه خریداری می‏گردد، توسّط کارگزارانی که در مشهد و شهرهای دیگر با کتابخانه همکاری دارند، فراهم می‏گردد. این کارگزاران نمونه‏های جدید را همراه با پیش کاغذ خرید می‌فرستند و هر آن چه انتخاب نگردد، برگشت داده می‏شود.

 بعضی از کارگزاران، تخصّصی کار می‏کنند و انتشارات آن‌ها در یک زمینه‏ی موضوعی خاصّ است و متخصّصان و مشاوران خوبی برای کتابخانه در رشته‌ی مربوط هستند. به عنوان مثال «انتشارات مجد دانش» در رشته‏های علوم پزشکی کار می‏کند و نمونه‏های جدید کتاب‌های این رشته را به کتابخانه می‌فرستد و در زمینه‏ی کتاب‌های پزشکی، مشاور خوبی برای بخش سفارش است. و یا «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» که در موضوع تاریخ و اسناد کار می‏کند و نمونه‏های جدید کتاب‌های این رشته را به کتابخانه می‌فرستد. برخی دیگر از کارگزاران، عمومی و در همه‏ زمینه‏های موضوعی کتاب منتشر می‏کنند، مانند «انتشارات امام» و «به‏نشر».

مجموع آمار کتاب‌های خریداری شده در پنج سال اخیر در جدول شماره 2 نمایش داده شده است (حکم‌آبادی، 1395).

جدول 2. آمار کتاب‌های خریداری در  پنج سال‌ اخیر

دلیل افزایش خرید منابع در سال 1390 تأسیس کتابخانه‌های برون‌شهری و تهیه منابع برای آن‌ها بوده است (حکم‌آبادی، 1395).

 

نمایشگاه‏های کتاب

 یکی دیگر از روش‏های انتخاب و گردآوری منابع در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس، خرید مستقیم از نمایشگاه‏های کتاب است. از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نمایشگاه کتاب استان خراسان، نمایشگاه‏های کتاب و پایگاه‏های اطّلاعاتی غیر فارسی و.....

 کتاب‌های جدید مربوط به ناشران دولتی مانند مرکز آمار ایران یا انتشارات سازمان‏های خاص دولتی مانند دانشگاه امام محمّد باقر وابسته به وزارت اطّلاعات است که به وزارت ارشاد ارسال نمی‏گردد و در نمایشگاه‏های کتاب عرضه می‏شود و فرصت خوبی‌ست تا کتابخانه نمونه‏های آن را از این نمایشگاه‏ها خریداری کند.

 بهترین راه تهیّه و گردآوری کتاب‏های کسری و درخواستی بخش‏های کتابخانه، خرید مستقیم از همین نمایشگاه‏‌هاست. زیرا تهیّه‌ی یک نسخه و تعداد پایین از یک عنوان کتاب برای کارگزاران مقرون به صرفه نیست و در این زمینه همکاری زیادی نمی‏کنند. بنابراین، بهترین فرصت برای تهیّه‌ی کتاب‏های کسری خرید از نمایشگاه‏های کتاب است.

البته خرید از نمایشگاه‌ها به موازات امیازات مثبت، معایب قابلی تأملی نیز دارد، از جمله ازدحام بیش از حد و انتظار در صف‌های طولانی، نداشتن شناخت کافی از تمام منابع و در نتیجه انتخاب نسنجیده، فرصت اندک و ضرورت هزینه کردن بودجه، تحمیل هزینه‌های سفر، اقامت و انتقال منابع و موارد دیگری که در این مقاله نمی‌گنجد (اناری و سیدحسینی، 1390).

 

خرید یا اهدای کتابخانه‏ها‏ی شخصی

 یکی دیگر از روش‏های گردآوری منابع در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس، خرید کتابخانه‏های شخصی‌ست که پس از پیشنهاد مالک کتابخانه، کارشناس ارزیاب کتاب‏های چاپی و در مورد کتابخانه‏هایی که حاوی نسخ خطّی باشد به همراه کارشناس ارزیاب نسخه‌های خطّی، کتابخانه‏ را ارزیابی می‌کنند که در صورت ارزشمندبودن، خریداری می‌شود. درگذشته، این کتابخانه‏ها به طور یک‏جا خریداری می‏گردید، ولی در حال حاضر به دلیل این که درصد کتاب‏های تکراری بیشتر شده است از این کتابخانه‏ها فقط به صورت گزینشی، و بر اساس کسری مخزن خریداری می‏گردد. در صورت عدم موافقت مالک برای فروش گزینشی، اگر منابع خطّی نفیس در مجموعه‏ی کتابخانه شخصی موجود باشد بنا به تشخیص کارشناس ارزیاب احتمال خرید تمام مجموعه‏ی کتابخانه وجود دارد.

 گاهی کتابخانه‏های شخصی توسّط مالکان آن اهدا می‏گردد. این کتابخانه‏ها در گذشته، به راحتی پذیرفته می‏شد، اما در حال حاضر سعی می‏شود بدون پیش‏شرط و به صورت اهدایی پذیرفته گردد نه وقفی. و شرط‌هایی از قبیل وقف برای مکانی خاص پذیرفته نمی‏شود. زیرا وقف، مسایل شرعی به دنبال دارد و برای کتابخانه محدودیّت ایجاد می‏کند.

 در سال 1386، آیین‏نامه‌ی دریافت منابع اهدایی سازمان توسّط بخش آماده‎سازی کتابخانه تهیّه و تنظیم گردیده که منابع اهدایی طبق آن پذیرفته می‌شود. شرایط عمومی پذیرش منابع طبق فرم اطلاعاتی منابع اهدائی به شرح زیر است:

1- هر گونه منابع اهدایی به سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تنها به صورت اهداء قابل قبول می‌باشد و فقط کتابهای خطی را می‌توان به صورت وقف اهداء نمود.

2- دریافت منابع اهدائی به سازمان بدون پیش‌شرط خاصی از سوی اهداء‌کننده محترم می‌باشد.

3- منابع اهدائی حسب تشخیص کارشناسان برای کتابخانه‌های سازمان ثبت می‌شود. منابع مازاد به کتابخانه سیار یا مخزن کتاب در گردش سازمان منتقل و حسب درخواست کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی، علمی و دانشگاهی کشور به آن‌ها اهداء می‌گردد. 

4- پذیرش منابعی که از طریق ارث به افراد رسیده منوط به ارائه گواهی مکتوب انحصار وراثت و معرفی یک نفر بعنوان نماینده قانونی ورثه جهت اهدای منابع ضروری می‌باشد.

5- منابع اهدایی باید از نظر فیزیکی سالم و تا حد ممکن به صورت بسته‏بندی و با مشخّصات کامل اهداکننده، تحویل ‏شود.

6- سازمان از ارائه هر گونه فهرست منبع اهدائی دریافتی معذور می‌باشد.

 نسخه‏های جدید به روش‌هایی که ذکر شد گردآوری و در کمیته‏ی انتخاب کتاب ارائه می‏شود. مسئولان بخش‏های کتابخانه‌ی عمومی و مسؤولین کتابخانه‏های وابسته با حضور در کمیته‏ی انتخاب، منابع مناسب و مفید را با توجّه به نیازهای مراجعان خود، گزینش و تعداد مورد درخواست را در کارت سفارش ثبت می‏کنند.

 از جمله کارهای مفیدی که در بخش سفارش و فراهم‏آوری انجام شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ایجاد پست سازمانی با عنوان کتابدار متصدّی بررسی و تکمیل مجموعه که مسئول پی‏گیری کتاب‏های کسری بخش‏ها، بخصوص مخزن کتاب‏های چاپی‌ست. از کارهایی که تاکنون در این زمینه توسّط ایشان انجام شده، مقایسه‏ی موجودی کتابخانه‏های آستان قدس با کتابخانه‏ی ملّی و شناسایی کتاب‏های کسری مجموعه است. چنان‌چه این پست به شکل یک واحد با تعداد کارکنان بیشتری گسترش یابد و تهیّه‏ی کتاب‏های کسری بخش‏ها به شکل جدّی‏تری دنبال شود مشکلات بخش‏ها در این باره برطرف خواهد شد.

2- تشکیل کمیته‏ای توسّط بخش فراهم‏آوری و سفارش مواد برای تکمیل مجموعه‏ی کتاب‏های اسلامی با توجّه به هدف‌ها و سیاست‏های کلان سازمان مبنی بر ترویج و گسترش علوم به ویژه علوم اسلامی و معارف مذهب حقّه‌ی جعفری که در آیین‏نامه‏ی مجموعه‏سازی و بیانیّه‏ی چشم‏انداز بیست ساله‏ی آستان قدس بر آن تأکید شده است. از کارهایی که این کمیته تاکنون انجام داده مقایسه‏ی موجودی کتاب‏های علوم اسلامی (چاپ سال 1384) کتابخانه‏ی آستان قدس با موجودی کتاب‏های علوم اسلامی(چاپ سال 1384) در کتابخانه‏ی ملّی‌ست.

3- تقسیم بودجه‏ی خرید کتاب بین بخش‏ها و کتابخانه‏های سازمان و تعیین سقف خرید برای هرکدام بر اساس رتبه‏بندی آن‌ها. شاخص‏هایی که در رتبه‏ی کسب شده، مؤثّر است عبارت­اند از: 1- زیربنای مفید مخازن 2- فضای موجود برای توسعه‏ی مخازن 3- موجودی کتابخانه 4- تعداد اعضای فعّال 5- تعداد منابع امانت داده شده در سال (در بخش‎های امانت) 6- تعداد منابع مطالعه شده در سال (در تالارهای مطالعه) 7- بافت تحصیلی مراجعان (انتظاری، ‌هاشمی، 1387)‏

سایر فعالیت‌هایی که توسط بخش سفارش و فراهم‌آوری مواد در سال‌های اخیر انجام شده و در روند انتخاب کتاب تاثیر مثبتی داشته است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-تهیه و خریداری منابع برای کتابخانه‌های وابسته جدیدالتاسیس در شهرهای قوچان، تربت حیدریه، سبزوار و ...

2- استفاده از مشاوران تخصصی (آقایان دکتر روحی، دکتر روشن‌ضمیر، دکتر ضابطی و ... ) در امر مجموعه‌سازی

3- ایجاد سامانه انتخاب کتاب الکترونیکی سافام علاوه بر انتخاب کتاب حضوری جهت تعامل دوسویه با کتابداران، علی‌الخصوص کتابداران کتابخانه‌های وابسته برون شهری

4- دسترسی به اطلاعاتی چون سابقه مالی، امور ثبت، تقسیم بودجه و .... با ایجاد سامانه سافام

5- سیاست‌گذاری مجزا برای تمامی نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی برای خرید منابع چاپی، عربی، لاتین و ...

 

نتیجه‏گیری

 مطالعه و بررسی تاریخچه­ی کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی به لحاظ مجموعه­سازی و انتخاب کتاب نشان می‌دهد مجموعه‌ی کتابخانه و آمار استفاده کنندگان بعد از انقلاب اسلامی رشد فزاینده‌ای داشته است و فعالیت‌های بخش فراهم‌آوری و سفارش مواد برای رفع نیازهای مراجعان به طور چشمگیری توسعه و گسترش یافته است. چنان که درحال حاضر توسط کارگزاران با اکثر ناشران سراسر کشور در ارتباط است و با حضور گسترده در نمایشگاه‌های کتاب می‌توان اظهار داشت درصد بالایی از کتاب‌های موجود در بازار نشر به کتابخانه ارسال می‌شود.

 آمار کتاب‌های اهدائی به کتابخانه رقم بالایی را در بر می‌گیرد و با توجّه به قداست کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی، چنان‌چه برای تبلیغ در این زمینه برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد کتابخانه منابع بی شماری را از این راه دریافت خواهد کرد.  به طور کلی، بر اساس آن چه شرح داده شد می‌توان نتیجه گرفت مجموعه‌سازی و انتخاب کتاب در کتابخانه‌ی آستان قدس شامل دو مرحله‌ی اساسی می‌شود:

 مرحله‌ی اول فعالیتّی است که در بخش آماده‌سازی انجام می‌شود و منابع جدید به دو روش خریداری و اهدایی از بازار نشر گردآوری و به عنوان نسخه‌ی نمونه در کمیته‌ی انتخاب که متشکل از نمایندگان بخش‌های اداره‌ی کتابخانه‌ی عمومی و کتابخانه‌های وابسته می‌باشد ارائه می‌گردد. در این مرحله هدف و سعی کارکنان بخش فراهم آوری و سفارش، دسترسی هرچه بیشتر به منابع جدید در بازار نشر می‌باشد.

 برای نیل به این مقصود و گردآوری مجموعه‌ای جامع و مفید با توجه به توسعه در دنیای نشر، کارکنان بخش فراهم آوری و سفارش مواد باید آگاهی و شناخت کافی از دنیای نشر و رویدادهای مربوط به آن را داشته باشند. مطالعه نشریات مرتبط، جستجو در اینترنت، حضور در نمایشگاه‌های کتاب، میزگردها و همایش‌ها به این امر کمک می‌کند.

مرحله‌ی دوم مربوط به نمایندگان بخش‌ها و کتابخانه‌ها است که با شرکت در کمیته‌ی انتخاب باید از میان منابعی که ارائه می‌شود کتاب‌های مورد نیاز را به تعداد لازم درخواست کنند. در این مرحله متصدیان انتخاب، نقش محوری در گزینش دارند و هر کدام بر اساس مهارت‌های ذهنی خود و اطلاعاتشان از هدف‌ها و سیاست‌های کلان سازمان و آیین‌نامه‌ی مجموعه سازی، شناخت کافی از مجموعه‌ی موجود و شناسایی نقاط قوّت و ضعف مجموعه و خلاء‌ها و کمبودهای موجود به منظور ایجاد هماهنگی و تعادل در مجموعه و شناخت از‌نویسندگان، مترجمان و ناشران و میزان اعتبار آنان به انتخاب می‌پردازند. این دانش ذهنی در همه‌ی متصدیان انتخاب، به یک میزان نیست و بسته به تجربه و میزان مطالعات و فعالیت‌های هر کدام متفاوت است.

 به طورخلاصه انتخاب کنندگان، بیشتر بر اساس ذهنیّات خود و نیاز مراجعان شان منابع را درخواست می‌کنند. در این زمینه کتابخانه باید با توجّه به اهداف کلّی خود و ماهیت استفاده کنندگان، اولوّیت‌ها و محدودیّت‌ها، به طور کلّی سیاست‌های انتخاب را طبق آن چه در آیین نامه‌ی مجموعه‌سازی آورده شده به صورت دست‌نامه به متصدّیان انتخاب، ابلاغ نماید؛ تا انتخاب در راستای اهداف کتابخانه و به دور از سلیفه‌های شخصی و متناسب با جامعه‌ی کتابخانه انجام گیرد.

 

پیشنهادات پژوهش

 مدیریّت مجموعه یکی از بنیادی‏ترین و مهم‏ّترین وظیفه‌های کتابخانه‏ها به شمار می‏رود و یکی از نقش‏های اصلی یک کتابخانه، انتخاب مناسب‏ترین منابع از دنیای اطّلاعات برای کاربران آن کتابخانه است. در اینجا برای بهبود وضعیت مجموعه‏ها و افزایش کیفیت خدمات‏رسانی، راه‌کارها و پیشنهادهایی ارائه می‏شود:

1- به طور اصولی تهیّه‏ی منابع اطّلاعاتی باید بر اساس نیازهای اطّلاعاتی بالفعل و بالقوّه‏ی جامعه‏ی کتابخانه باشد. هرگونه بی‏توجّهی، سهل‏انگاری یا اشتباه در شناخت نیازهای اطّلاعاتی منجر به تهیّه‌ی منابعی می‏گردد که تقاضایی از طرف جامعه‏ی اصلی کتابخانه برای آن‌ها وجود نخواهد داشت و هزینه‏های اضافی را نیز به کتابخانه تحمیل خواهد کرد. بنابراین کار نیازسنجی باید توسّط کتابدارانی که در این زمینه تخصّص دارند به روش‏های علمی (مانند استفاده از پرسشنامه و انجام پژوهش‏های کاربردی، تنظیم و تکمیل برگه‏ی مخصوص درخواست کتاب، ارتباط با استفاده‏کنندگان و...) و به طور مستمرّ در بخش‏ها انجام گیرد.

2- لازم است برای ارزیابی مجموعه در دوره‌های زمانی مشخص، در تمامی بخش‏ها و ارائه‌ی گزارش نقاط قوّت و ضعف مجموعه به منظور هماهنگی در مجموعه‏سازی و ایجاد تعادل در مجموعه، برنامه‏ریزی شود.

3- نگرش افزایش آمار موجودی از سوی مسئولان و متصدّیان انتخاب، باید به سوی ارتقای سطح کیفی مجموعه‏ها تغییر یابد.

4- ارتباط و تعامل کتابداران و کارشناسان کتابخانه با بخش فراهم‏آوری و سفارش مواد و ارائه‌ی گزارش‏های متقابل در مورد منابع می‏تواند در گردآوری مجموعه‏ای جامع و روزآمد مؤثّر باشد. از آن‌جایی که کلیه کتابهای مورد نیاز را نمی‌توان از نمایشگاه تهیه کرد کارشناس منابع کسری کتابخانه باید راه‌حل‌های تکمیلی دیگری اتخاذ نماید.

5- انتخاب کتاب‌ها توسط کارشناسان قبل از حضور در نمایشگاه‌ها در وقت آنها صرفه جویی خواهد شد (در محل نمایشگاه فقط خرید صورت گیرد).

6- خرید منابع تا زمان برگزاری نمایشگاه‌ به تعویق نیفتد بلکه جهت دسترسی سریع مراجعان به نیازهای اطلاعاتی در طول سال نیز این کار انجام گیرد.

7- نواقص سامانه سافام و نرم‌افزار ورود اطلاعات جهت جستجوی بهتر و در نهایت خرید دقیق‌تر برطرف گردد.

 



[1]  کتابهای مورددار کتاب‌هایی است که از نظر موضوعی با هدف‌های سازمان مغایرت دارد: مانند کتاب‌های عطف زرد و یا کتاب‏هایی که قابل ارائه در بخش‏ها نباشد، مانند کتاب‏های جیبی.

  1. اقارب‌پرست، مریم؛ شعبانی، احمد؛ شریف‌مقدم، هادی؛ و نادری‌اخراجی، فاطمه (1392). نظرات کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در خصوص ضرورت مولفه‌های مجموعه‌گستری Stuart Lee در کتابخانه‌های دانشگاهی. مدیریت اطلاعات سلامت. 10 (1)، صص 67 – 78.
  2. اناری، فاطمه؛ سیدحسینی، شهره (1390). نمایشگاه‌های کتاب و مجموعه‌سازی درکتابخانه‌های دانشگاهی در مسائل مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های ایران: مجموعه مقاله‌های چهارمین همایش سراسری اتحادیه‌ی انجمن‌های علمی- دانشجویی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (ادکا). تهران: نشر کتابدار.
  3. سینایی، علی (1378). مجموعه‏سازی در کتابخانه‏ها. [ویرایش2]. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‏ها (سمت).
  4. شاکری، رمضانعلی (1367).گنج هزار ساله (کتابخانه‏ی مرکزی آستان قدس رضوی قبل و بعد از انقلاب). مشهد: کتابخانه‏ی مرکزی آستان قدس رضوی.
  5. محسنی، حمید (1391). مجموعه‏سازی و خدمات تحویل مدرک. تهران: نشر کتابدار.
  6. محمداسماعیل، صدیقه؛ صالحی‌فتح‌آبادی، زهرا (1390). نگاهی به وضعیت مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی. مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان. کتابداری، آرشیو و نسخه‌پژوهی: کتاب ماه کلیات. سال پانزدهم، شماره 2. صص 98-105.
  7. سازمان. آیین‌نامه مجموعه‌سازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مصوب 21/04/1384.
  8. سازمان. آئین‌نامه منابع اهدائی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مصوب 1386.
  9. انتظاری، محمود. کارشناس مسئول و ابواب‌جمعدار بخش سفارش و فراهم­آوری منابع. سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد. مصاحبه، بهمن 1387.
  10. حکم‌آبادی، محمدعلی. کارشناس مسئول و ابواب‌جمعدار بخش سفارش و فراهم­آوری منابع. سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد. مصاحبه، دی 1395.
  11. ‌هاشمی، محمود. کتابدار ثبت و سفارش منابع فارسی. سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد. مصاحبه، بهمن 1387.