کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس سفارش و پیگیری مطبوعات غیرفارسی
10.30481/shams.2020.118007
چکیده
امروزه، رویکرد جدید آموزش و پرورش در جهان، حرکت از معلم مداری به دانشآموز مداری است. این رویکرد فرصتهایی در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا بتوانند تواناییها و استعدادهای خود را آشکار کنند. در رویکرد سنتی، دانشآموز، گیرندهای منفعل در نظر گرفته میشد که مجبور است مطالب درسی را برای کسب نمره قبولی حفظ و ارائه نماید. اما براساس دیدگاههای علمی جدید، معلم به عنوان تسهیلگر یادگیری با دانش آموزان در تعامل است و فرایند رسیدن پاسخ و نه خود پاسخ را به آنها عرضه می کند. همچنین، در نظام جدید آموزشی کتاب درسی تنها شروع یادگیریی است و دانشآموزان باید برای یادگیری مفاهیم مختلف ارائه شده در کتابهای درسی، به سایر منابع اطلاعاتی (کتابهای غیردرسی) مراجعه کنند. این مقاله به مطالب مقدماتی درباره مفاهیم، اهداف و وظایف نظام آموزش و پرورش و ویژگیهای دانشآموزان در دوره ابتدایی میپردازد. در ادامه، تأثیر روشهای تدریس معلمان در یادگیری و پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی در دانشآموزان مورد بحث قرار میگیرد. پس از آن، با تأکید بر نقش اثرگذار محتوای کتابهای درسی در یادگیری و ضرورت توجه به بحث سازماندهی محتوای درسی و نیز رشد دانش و پرورش مهارتهای فکری از طریق محتوای کتابهای درسی، به جایگاه کتابهای غیردرسی برای تکمیل اطلاعات و مطالب موجود در کتابهای درسی تاکید و رسالت کتابخانههای آموزشگاهی در تامین کتابهای غیردرسی و در فرایند آموزش میپردازد.
سید قطبی, سید مهدی. (1399). مبانی نظری نقش کتابهای درسی و غیردرسی در یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی. شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی, 12(شماره 46-47), 61-73. doi: 10.30481/shams.2020.118007
MLA
سید مهدی سید قطبی. "مبانی نظری نقش کتابهای درسی و غیردرسی در یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی". شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی, 12, شماره 46-47, 1399, 61-73. doi: 10.30481/shams.2020.118007
HARVARD
سید قطبی, سید مهدی. (1399). 'مبانی نظری نقش کتابهای درسی و غیردرسی در یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی', شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی, 12(شماره 46-47), pp. 61-73. doi: 10.30481/shams.2020.118007
VANCOUVER
سید قطبی, سید مهدی. مبانی نظری نقش کتابهای درسی و غیردرسی در یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی. شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی, 1399; 12(شماره 46-47): 61-73. doi: 10.30481/shams.2020.118007