سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X9شماره 36-37 پاییز و زمستان 139620180220بررسی تطبیقی میزان آشنایی کتابداران آستان قدس رضوی با مؤلفههای وب تعاملی و وب معنایی11758516FAفاطمه زارعی شاندیزانیس میریاعظم افسریJournal Article20180312کتابخانهها از آغاز پیدایش وب به ضرورت حضور بر روی وب پی بردند و مدتی کوتاه پس از ظهور وب، ابتدا دادههای کتابشناختی خود را بر روی وب ارائه نمودند و سپس شبکههای ائتلافی فهرستگان ها را توسعه دادند. با گذر زمان گسترش قابلیتهای وب، تحول نسلهای کتابخانهها و تکامل محملهای اطلاعاتی آنها به شکل دیجیتالی، کتابخانهها توانستند محتوای منابع خود را نیز بر روی وب دسترسپذیر سازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای آستان قدس رضوی با وب میباشد. روش پژوهش پیمایشی توصیفی از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 105 نفر از کتابداران آستان قدس رضوی است و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته، با سؤالات بسته و باز بوده که پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 90 تعیین گردید و روایی آن نیز بر اساس مرور متون و مشاهدات پژوهشگر از ابزارهای وب است و توسط چند تن از اساتید رشته کتابداری مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان آشنایی کتابداران از امکانات وب 2 به صورت میانگین 5/31 میباشد که نسبت به میانگین کتابخانههای دانشگاهی پایینتر میباشد. آشنایی کتابداران آستان قدس رضوی با وب 3 بهطور میانگین حدود 75/14 میباشد که نشاندهنده این است که کتابداران به میزان بالایی از فناوری فاصلهدارند و آموزش کتابداران درزمینه فناوریهای روز، لازم و ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش، میزان آشنایی کتابداران با زبان انگلیسی موردنیاز برای استفاده از فنآوریها نیز موردبررسی قرار گرفت که این میزان آشنایی بهطور متوسط 50 درصد تعیین شد. کتابداران نیز تمایل زیادی به برگزاری کلاسهای آموزش زبان انگلیسی توسط سازمان دارند.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X9شماره 36-37 پاییز و زمستان 139620180220کارت امتیازی متوازن و ضرورت استفاده از آن در ارزیابی عملکرد کتابخانه ها11958526FAحسین خسرویJournal Article20180312جهت اطمینان از این امر که کتابخانه ها در راستای بهبود ارائه و ارتقای خدمات و تولیدات خود حرکت می نمایند؛ ارزیابی عملکرد آنها ضروری است. با توجه به اینکه استفاده از کارت امتیازی متوازن[1]، به عنوان یکی از جدیدترین روش ها و تکنیک های مدیریت عملکرد در عصر حاضر می باشد، هدف از مقاله حاضر معرفی فواید استفاده از روش کارت امتیازی متوازن در ارزیایی عملکرد کتابخانه ها و نیز چگونگی انجام این روش است. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی است؛ به نحوی که از منابع کتابخانه ای در این زمینه استفاده شده است.<br /> در فرایند استفاده از کارت امتیازی متوازن، ارزیابی عملکرد کتابخانه در سه بعد کارآیی (انجام درست کارها)، اثربخشی (انجام کارهای درست) و تحول تکاملی (توانایی تطبیق با تغییر) به صورت متوازن انجام می شود و برای کاربرد اثربخش این روش در یک کتابخانه باید به صورت همزمان از یک طرف به ویژگیهای ماهوی روش کارت امتیازی متوازن و از طرف دیگر به ویژگیهای آن کتابخانه توجه نمود. همچنین استفاده از کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد کتابخانه ها دارای فواید زیادی است که مهمترین آنها عبارتند از: بهبود اثر بخشی مدیریت از طریق داشتن یک تصویر کلی قابل اجرا از استراتژی؛ بهینه سازی پیامدها و خروجیهای استراتژیک برای مجموعه ای از منابع و دارائیها؛ ایجاد تصویری کلی از وضعیت و روند حاکم بر کتابخانه از گذشته تا حال و امکان آینده نگری در امور مختلف؛ ایجاد انسجام و یکپارچگی جهت رسیدن به اهداف سازمانی؛ کمک به تمرکز کل سازمان در انجام اموری که منجر به ترقی و پیشرفت در عملکرد می شود و در نهایت ارائه گزارش جامع و مختصر از عناصر اساسی و کلی کتابخانه و به دنبال آن پشتیبانی از توسعه، رشد و ایجاد فرصتهای تعالی.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. balanced scorecardسازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X9شماره 36-37 پاییز و زمستان 139620180220مروری بر متون اقتصاد اطلاعات12458522FAمهدی زینالیJournal Article20180312باگذشت زمان، اطلاعات بهعنوان کالا شناخته شد و خریدوفروش آن موردبحث اقتصاددانان و کتابداران و اطلاعرسانان قرار گرفت. امروزه اقتصاد اطلاعات به یکی از مباحث نوپا در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی تبدیل گردیده است. آگاهی از روندهای انجام پژوهش در یک حوزه، زمینههای پژوهش نشده یا کمتر پژوهش شده، شناختن افراد باتجربه و متخصص در آن حوزه و پژوهشهای انجامشده توسط آنها، برای پژوهشگران از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین راستا در پژوهش حاضر سعی شده است تا با مرور پژوهشهای انجامشده در این حوزه، زمینههای پژوهش شده آشکار و دسترسی بدانها برای پژوهشگران تسهیل شود؛ همچنین آشنایی کلی با متون و موضوعات و پژوهشگران حوزه اقتصاد اطلاعات برای پژوهشگران جوان حاصل شود. بهطور خلاصه میتوان گفت که مباحث نظری درزمینه اقتصاد اطلاعات (بهجز بازاریابی) از بنیه قوی برخوردار نیست گرچه پژوهشهای عملی انجامشده است اما این مشهود است که وضعیت بنیانهای نظری در یک حوزه بهصورت مستقیم کیفیت پژوهشهای عملی را نشان میدهد.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X9شماره 36-37 پاییز و زمستان 139620180220بررسی رابط کاربر خدمات میز مرجع مجازی (پرسش از کتابدار)؛ کتابخانههای خارج از کشور و ارائه الگوی پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتال آستان قدس12758518FAمریم زبردستعباس مرجانیJournal Article20180312هدف پژوهش حاضر، بررسی رابط کاربر خدمات مرجع الکترونیکی«پرسش از کتابدار» در کتابخانههای دنیا و تعیین الگوی خدمات پرسش از کتابدار کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی است. مؤلفههای این پژوهش دسترسی، طراحی رابط کاربر، ویژگیهای مربوط به نمایش اطلاعات، انسجام و یکدستی، راهنمای کاربر، تعامل، بازخورد، انعطافپذیری و شخصیسازی است.<br /> شیوه بررسی در این پژوهش بر اساس سیاهه وارسی مؤلف ساخته، از مؤلفههای مؤثر در تعیین رابط کاربر میباشد که مشخصات خدمات مزبور با آن بررسی شده است. جامعه پژوهش شامل 16 کتابخانه دانشگاهی و عمومی ارائه دهنده این خدمات در خارج از ایران میباشد.<br /> یافتههای پژوهش نشان می دهد بیش از نیمی از مراکز مورد بررسی محل قرارگیری مناسبی برای ورود آسان کاربران به این خدمات در نظر گرفتهاند. تمامی وبگاهها از رنگ سفید برای زمینه و بیشتر آنها از رنگ آبی و طیفهای آن برای پبوندها استفاده کردهاند. بیشتر مراکز برای راهنمایی سریعتر کاربران، قسمت پرسشهای متداول را فراهم کرده و گزینه «راهنما» در صفحات مورد دقت قرار گرفته است. دریافت بازخورد و انعکاس رضایت یا عدم رضایت کاربر و ارائه خدمات ویژه، عضویت افراد و تغییر رابط کاربر برای افراد ناتوان و کودکان مورد توجه مراکز بوده است.<br /> نتایج نشان دهنده لزوم رعایت مؤلفههایی نظیر فراهم نمودن دسترسی آسان به خدمات مرجع مجازی، انتخاب رنگهای مناسب در طراحی سایت، استفاده از اصطلاحات ساده و مأنوس، امکان استفاده راحت از سایت برای کاربران از طریق انتخاب قلم مناسب و تصاویر، ایجاد آرشیو پرسشها و پاسخها و نمایه برای جستجوی مطالب، ایجاد نقشه سایت و راهنماهای مناسب برای استفاده بهتر کاربران و ... می باشد.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X9شماره 36-37 پاییز و زمستان 139620180220طبقهبندی عوامل مؤثر در شکست پروژههای مدیریت دانش13058524FAسکینه علوی فرافسانه سرویJournal Article20180312از اواخر دهه 90 میلادی که مدیریت دانش محبوبیت پیدا کرد، تحقیقاتی درزمینه علل عدم موفقیت آن صورت گرفته است. هدف این پژوهش با این امید که موفقیت پروژههای آتی افزایش یابد آن است که مشکلات معمول مدیریت دانش را نشان دهد. درنتیجه با استفاده از یافتههای این تحقیقات به دنبال سازماندهی و دستهبندی علل عدم موفقیت مدیریت دانش است. عوامل عدم موفقیت مدیریت دانش در این مقاله به دو دسته تقسیمشده است: عوامل علی و عوامل نتیجهای. عوامل علی شامل: نبود شاخص برای بررسی عملکرد و غیرقابلاندازهگیری بودن مزایا، حمایت ناکافی مدیران، برنامهریزی، طراحی، هماهنگی و ارزیابی نامناسب، مهارت ناکافی مدیران دانش و کارمندان، وجود مشکلات متعدد در فرهنگسازمانی، ساختار سازمانی نامناسب است و عوامل نتیجهای شامل: عدم مشارکت گسترده، ارتباط ضعیف، کیفیت پایین و غیرقابل استفاده بودن، تأکید بیش از حد بر یادگیری رسمی، نظاممندسازی و نیازهای اساسی، استفاده نامناسب از فناوری، بودجهبندی نامناسب، عدم مسئولیتپذیری و مالکیت، هدر رفت دانش از طریق کنارهگیری و بازنشسته شدن کارکنان. یافتههای این مقاله نظریات موجود در رابطه با علل عدم موفقیت مدیریت دانش به شکلی منطقی است تا افراد و دانشجویان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. با توجه به این دستهبندی و جهت درک بهتر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری و رابطه علت و معلولی میان عوامل عدم موفقیت و همچنین برای شناسایی رابطه میان این عوامل و محیط اجرای مدیریت دانش این پژوهش صورت گرفته است.