سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X3شماره 10-11 بهار و تابستان 139020110321مرکز اسناد آستان قدس و ضرورتهای پیش روی آن1350120FAابوالفضل حسن آبادیمدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دانشجوی دکتری تاریخ محلیJournal Article20170914سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X3شماره 10-11 بهار و تابستان 139020110321برنامه راهبردی پژوهش اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی12050122FAمحمود سالاریعضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا (ع) دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی و کارشناس آموزش سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20170914<span>این مقاله به بررسی وضعیت پژوهش اداره مخطوطات آستان قدس رضوی با استفاده از مدل برنامه ریزی راهبردی دیوید می پردازد. برای نیل به این هدف، نقاط ضعف و قوت و فرصتها وتهدیدیهای محیطی داخلی وخارجی و استراتژیهای این اداره از جنبه پژوهشی، شناسائی و توسط ماتریس های مربوط مورد ارزیابی قرار گرفت. در ارزشیابی موقعیت و جایگاه پژوهشی این اداره مشخص گردید و درنهایت اولویت استراتژیهای پژوهشی این اداره تعیین گردید.</span>سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X3شماره 10-11 بهار و تابستان 139020110321بررسی اولین های چاپ سنگی موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی13350123FAمنوچهر آراستهکارشناس ارشد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20170914<span>کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگ ترین کتابخانه های ایران دارای مجموعه غنی از کتب چاپ سنگی نفیس و منحصر به فرد می باشد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی و معرفی اولین های چاپ سنگی موجود در این کتابخانه است.</span> <span>پژوهش در مورد مجموعه کتاب های چاپ سنگی می تواند گوشه ای از تاریخ چاپ و نشر کتاب در ایران را نمایان و در اختیار محققان، اندیشمندان، کتابداران، دوست داران کتاب و تاریخ چاپ قرار دهد.</span> <span>به علت محدودیت پژوهش نسخه های 15 سال اولیه ورود چاپ سنگی به ایران مورد بررسی قرار گرفت<strong>. </strong></span><span>81 نسخه منتشر شده در بین سال های 1250- 1265قمری شناسایی گردید. </span><span>قدیمی ترین نسخه چاپ سنگی موجود در کتابخانه، نسخه زادالمعاد چاپ 1251قمری است و با توجه به توضیحات پایان این نسخه، علی الظاهر چاپ سنگی در سال 1250قمری وارد تبریز گردیده است. همچنین، با توجه به نسخه کلیات سعدی که در سال 1259ق چاپ گردیده و دیگر نسخه های موجود در کتابخانه مانند حدیقه الشیعه چاپ1260 قمری، قوانین الاصول چاپ1260 قمری، تذکره الائمه چاپ 1260 قمری و ... و تحقیقات گذشته، علی الظاهر این صنعت در سال 1259ق وارد تهران گردیده است. </span>سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X3شماره 10-11 بهار و تابستان 139020110321شرح حال و عملکرد نایب التولیه های آستان قدس رضوی در دوره پهلوی دوم (از 1320 تا 1330ش)11950126FAسعیده جلالیانکارشناس پژوهش سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20170914<span>از دوره صفویه برای اداره امور موقوفات از طرف سلطان وقت فردی به نام متولی انتخاب و به مشهد فرستاده میشود تا به اداره امور بارگاه مطهر امام رضا (ع) بپردازد. این رویه تا پایان دوره پهلوی ادامه مییابد. در دوره پهلوی دوم مجموعاً پانزده نایبالتولیه انتخاب و به سرپرستی امور آستان قدس رضوی مکلف میشوند. از آن جایی که بیان شرح حال و نوع عملکرد تمامی این افراد در یک مقاله فراهم نمیآمد، تنها پنج نایب التولیه اول در فاصله سالهای 1320 تا 1330 برگزیده شدند تا شرح حال و ابعاد شخصیتی ایشان به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز اقدامات و عملکرد شان در آستان قدس رضوی به استناد منابع چاپی و آرشیوی موجود مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.</span>سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X3شماره 10-11 بهار و تابستان 139020110321نقش و جایگاه کتابهای درسی و غیردرسی و کتابخانههای آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهان: مروری بر متون11850304FAسید مهدی سید قطبیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس سفارش و پیگیری مطبوعات غیرفارسیJournal Article20170920<span>تولید و بهرهگیری از کتابهای درسی درکشورهای مختلف جهان به شیوه متمرکز و غیرمتمرکز انجام میشود. در ایران، استفاده از کتابهای درسی به شیوه متمرکز است؛ یعنی یک متن واحد درسی در سراسر کشور تدریس میشود. اما در کشورهایی نظیرانگلستان، استرالیا، زلاندنو، آمریکا و سوئد بکارگیری کتابهای درسی غیرمتمرکز است؛ به این روش که برنامه ملی درسی اعلام میشود که هدفهای آن روشن است و مدرسهها تلاش میکنند به هدفهای برنامه ملی نزدیک شوند اما هیچ ضرورتی وجود ندارد که از یک کتاب درسی واحد برای رسیدن به این هدفها کمک بگیرند،بلکه معلمان از بین منابع زیادی که وجود دارد منابعی را که میخواهند تدریس کنند، گزینش نموده و در اختیار دانش آموزان قرار میدهند.کتابهای غیردرسی تسهیلکننده یادگیری و آموزش هستند.این کتابها، دانشآموزان را به فعالیت و تحقیق بیشتر سوق میدهندو قوه تفکر، استدلال و جامعنگری آنها را تقویت میکنند.این مقاله پس از بیان تعریف کتاب های درسی و کتاب های غیردرسی، مروری بر پژوهشها و متون مربوطبهنقش و جایگاه کتابهای درسی و غیردرسی و کتابخانههای آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهاندارد.</span>سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X3شماره 10-11 بهار و تابستان 139020110321"مدل گسترش عملکرد کیفیت" رویکردی مشتری مدار در نیاز سنجی آموزشی کارکنان (با نگاهی به آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی)12550305FAحمید ژیان پورکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و کارشناس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20170920<span>مدل گسترش عملکرد کیفیت (</span>[2]<strong><span dir="LTR">QFD</span></strong><span> ) رویکردی است که در قلمرو آموزش با بکارگیری روش سه مرحله ای سازگار شده باآموزش می تواند در شناسائی نیازهای واقعی مشتریان ( فراگیران) ، بهبود اثربخشی و رضایت آنان، طراحی دوره های آموزشی و رتبه دهی های اثر بخشی فنون آموزشی در نیل به اهداف آموزشی، برنامه ریزی درسی و سایرکاربرد ها با ارائه راحل های عملیاتی برای برنامه ها و خدمات با کیفیت، در آموزش کارکنان موثر باشد.در این مقاله ابتدا به برخی از الگو ها ورویکرد های مهم در نیاز سنجی آموزشی اشاره می شود. سپس ارتباط میان نیاز سنجی آموزشی با بهبود و ارتقاء سطح عملکرد کیفیت مورد بحث قرار می گیرد و در آخر به بررسی کاربرد مدل گسترش عملکرد کیفیت (</span><span dir="LTR">QFD</span><span> ) در تعیین مشخه ها ی مناسب در نیاز سنجی آموزشی آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس پرداخته می شود.</span>سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X3شماره 10-11 بهار و تابستان 139020110321بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه ها11650317FAسمیه سادات آخشیکدانشجوی دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد،Journal Article20170920<span>اگر فلسفه روح زمان و معماری، کالبد زمان است، با عوض شدن روح زمان کالبد زمان هم عوض میشود.</span><br /> <span>جستجو در اسرار و عناصر معماری کهن، ما را معترف به گسست ناپذیری انسان، طبیعت و عرفان میسازد و چنین است که مردم و معماران کهن با رویکردهای سنجیده به طبیعت احترام گذاشته و آنرا مورد مداقه قرار داده و خردمندانه با طبیعت زیسته و در معماری خود بهکار گرفتهاند و هر تماشاگری با گذر از کنار آن بی هیچگونه مقاومتی، جذب مغناطیس نیرومند آن خواهد شد. الگوی متقارن پیچیده هندسی رنگ و نور، ترکیب تزیینات چوبی و شیشههای رنگی، کاربرد آنها و تأثیرپذیریشان در معماری موجب شده است که بناها به ارگانیسم زندهای تبدیل شوند. از آنجایی که نور مورد استفاده در معماری کهن، ترکیبی از رنگ ساخته شده است بنابراین باید گفت که این اثر رنگ است که حیات را معنا می بخشد و عنصری بس تاثیرگذار بر زیست می باشد. کتابخانهها نیز میتوانند با تأثیر پذیری از نقش رنگ در معماری و استفاده از صفتهای تغییر پذیر رنگها (فام، درخشندگی و پرمایگی) با توجه به اثرات روانشاختی آن</span><span dir="LTR"></span><span>ها به فضای کتابخانه</span><span dir="LTR"></span><span>ها معنای دیگری بخشیده و این فضاها را در صبحگاهان با نورافشانی رنگ آبی در پیش از طلوع خورشید، سایه های زرد در میان روز، سبز در مناظر و سرخ در غروب خورشید حیاتی دوباره بخشند. در این مقاله سعی شده است تأثیر پذیری انسان پسامدرن از جادوی رنگ و نور در معماری با الهام پذیری از معماری کهن مورد بررسی قرار گیرد و به ضرورت بهکارگیری ترکیبی کارآمد، هوشمندانه ومتناسب از رنگها در طراحی داخلی کتابخانهها پرداخته شود. در پایان، بررسی مختصری از وضعیت بهکارگیری رنگها در معماریهای کنونی کتابخانهها ارائه گردیده است. </span>سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X3شماره 10-11 بهار و تابستان 139020110321هفته نامه آشفته: از نشریات پیشگام فکاهی و طنز مشهد1950329FAمحمد زره سازکارشناس ارشد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20170920<span>در این مقاله، به معرفی هفته نامه آشفته چاپ مشهد پرداخته می شود که درحقیت از پیشگامان نشریات طنز و فکاهی این شهر نیز به شمار می آید. این نشریه در دوران خفقان پهلوی اول و در بین سال های 1308 تا 1309 شمسی منتشر شده است. مطالب این نشریه در قالب سرمقاله، داستان دنباله دار، شعر، مطالب کوتاه، مطالب علمی و اجتماعی و اعلانات و اغلب با زبان طنز و با قلم عمادالدین آشفته صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تهیه می شده است و از این رو می توان این فرد را از پیشگامان عرصه طنزنویسی و فکاهی نویسی در مطبوعات خراسان نیز دانست. مطالب منتشر شده در آشفته اغلب رویکردی انتقادی داشته و اوضاع نابسامان آن روز ایران را مورد نقد قرار می دهند و از این جهت بازخوانی آنها برای شناخت محیط سیاسی و اجتماعی مشهد در آن دوران از اهمیت بالایی برخوردار است. </span>