2024-03-29T19:55:23Z
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4946
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1391
4
شماره 16-17 پاییز و زمستان 1391
ضرورت تغییر ماهوی در رویکرد خدماتی و اطلاع رسانی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
جعفر
درباغ عنبران
2012
09
22
1
2
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_51307_80224644df6fd2fba781bb30994fb917.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1391
4
شماره 16-17 پاییز و زمستان 1391
امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)[1) درسازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
مهدی
قیصری نیک
هدف مدیریت کیفیت فراگیر ( TQM) ایجاد یک سیستم و نظام مدیریتی است که از بروز نارساییها و مشکلات در چرخه عملکرد سازمان و مؤسسه جلوگیری می کند تا در نهایت رضایت مشتریان داخلی و خارجی بدست آید. برای تحقق این امر می بایست مسائلی را که در فعالیت های سازمان ایجاد مشکل می نمایند را شناسایی و در خصوص حل آنها اقدام نمود. پژوهش حاضر به منظور امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام گرفت. روش این پژوهش پیمایشی و از نوع مطالعه میدانی که از لحاظ دسته بندی پژوهش ها این پژوهش از نظر هدف، کاربردی می باشد.جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران این سازمان (76 نفر) بوده که از طریق روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد که بر اساس استاندارد های ایزو 9000 با هشت سوال اصلی و 43 سوال فرعی زیر مجموعه آنها و همچنین یک سوال باز توزیع و جمع آوری گردید. که تعداد 55 پرسشنامه تکمیل شده عودت داده شده است. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد پایایی میان پرسش های آن 95/0 و هم چنین میزان رعایت اصول هشتگانه ایزو 9000 در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد در مؤلفه اصل کاربری(8/84)، رهبری(4/86)، مشارکت کارکنان (6/85) ، رویکرد فرایندی (3/76)، رویکرد سیستمی(9/71)، بهبود مستمر(5/68)، تصمیم گیری بر مبنای واقعیت (2/80) و ارتباط سودمند و دو طرفه با تأمین کنندگان (4/65) اختصاص دارد. با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت امکان استقرار سیستم مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان کتابخانه، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی وجود دارد.
مدیریت کیفیت فراگیر – سازمان کتابخانه ها
موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی – کتابخانه ها – مراکز اطلاع رسانی
2012
09
22
1
15
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1391
4
شماره 16-17 پاییز و زمستان 1391
مدیریت دانش مشتری: رویکردی برای ادغام مدیریت دانش و مدیریت روابط با مشتری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
رضا
رجبعلی بگلو
بهکارگیری نظریههای سازمان و مدیریت، و مدیریت دانش- به ویژه در سازمانهای دانشمحوری همچون کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی- علاوه بر اینکه باعث بهبود عملکرد اینگونه سازمانها میشود، باعث افزایش رضایتمندی کاربران/مشتریان نیز میگردد. با این وجود، بهکارگیری نظامی هدفمند و کارآمد در تعیین نیازمندیها و انتظارات کاربران/مشتریان به منظور دستیابی به رضایت و رفع نیازهای اطلاعاتی آنها تا حدودی نادیده گرفته شده است. نظام مدیریت دانش مشتری[2](سی.کِی.اِم.) که از همپوشانی بین دو نظام مدیریت دانش و مدیریت روابط با مشتری[3] (سی.آر.اِم.) بهوجود آمده است میتواند برای دستیابی به این منظور بهکار گرفته شود. در این مقاله سعی شده است تا پس از بررسی نظام سی.آر.اِم.، نظام مدیریت دانش و ارائه دیدگاهی نظاممند و متفاوت نسبت به دیگر نظامهای مرتبط با این دو نظام، جایگاه مدیریت دانش مشتری در مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور، پس از بررسی مفاهیم کاربر و مشتری، کاربر/مشتری درونی و بیرونی و انواع دانش مشتری، ضرورت مدیریت دانش مشتری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مورد بررسی قرار میگیرد. در پایان با بررسی ویژگیها، مزایا و نیازمندیهای مطرح شده در این راهبرد سازمانی، مدلی متناسب با رسالتها و اهداف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی ارائه میشود.
مدیریت دانش مشتری (سی.کِی.اِم.)
مدیریت روابط با مشتری (سی.آر.اِم.)
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
مدیریت دانش
2012
09
22
1
16
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_51309_6af1379af8ae82eb24723c5eae3f4a32.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1391
4
شماره 16-17 پاییز و زمستان 1391
بررسی شاهنامه های چاپ سنگی[1] چاپ ایران در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
منوچهر
آراسته
پژوهش حاضر با هدف بررسی شاهنامه های چاپ سنگی چاپ ایران در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از لحاظ اطلاعات کتابشناختی و نسخهشناسی مانند کاتب، نقاش(تصویرگر)، ناشر، محل نشر، تاریخ نشر، جلد و ... است. با بررسی صورت گرفته تعداد 5 نسخه شاهنامه چاپ سنگی چاپ ایران شناسایی گردید. یافته ها حاکی از آن است قدیمیترین شاهنامه شناسایی شده چاپ سال 67-1265ق چاپ تهران است. بعد از آن شاهنامه چاپ تبریز سال 1275ق، شاهنامه چاپ تهران سال 1307ق، شاهنامه چاپ تبریز سال 1316ق و شاهنامه چاپ تهران سال 1326ق قرار دارند.
شاهنامه
چاپ سنگی
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
2012
09
22
1
29
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_51310_62049a04ef93c114e4c8a5c085aaabb5.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1391
4
شماره 16-17 پاییز و زمستان 1391
اسنادی از کمکهای مالی به زائران مسلمان شبه قاره هند در مشهد در دوران قاجار
حسن
امیرزاده
از دوران صفویه زائران زیادی از شبه قاره هند(شامل کشورهای کنونی هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان و برمه) بواسطه وسعت و جمعیت زیاد که بخشی از آنان مسلمان و شیعه بوده اند به شهرهای مذهبی چون مشهد و حتی عتبات عالیات در عراق روی می آورده اند .چنانکه از اسناد دوره قاجار برمی آید برخی از این زائران در زمان زیارت مشهد ویا هنگام رفت و برگشت از اماکن مقدسه شیعی عراق از مسیر مشهد عبور کرده و گاهی رحل اقامت در این شهر افکنده تا نفسی تازه کنند. این مقاله درصدد است تا ضمن پرداختن به پیشینه ای از حضور زائران هندی درمشهد در دوران صفوی و افشاریه، به معرفی تعدادی از اسناد تاریخی بپردازد که مربوط به درخواستهای مالی و رسید پرداختهای کمک آستانه مقدسه مشهد (آستان قدس رضوی) به زائران مسلمان شبه قاره هند دراواسط دوران قاجاریه می باشد.
زائران مشهد
شبه قاره هند
کمکهای مالی
آستان قدس رضوی
2012
09
22
1
15
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_51311_221c9ae907a7a92d3083547ded009aa8.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1391
4
شماره 16-17 پاییز و زمستان 1391
نگاهی سیستمی به مسائل آموزشی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی
سمیه
سادات آخشیک
هر جامعه ای حاصل فعالیت نظامهای درهم تنیده اجتماعی است و دربررسی مسائل آموزشی نمیتوان نظام آموزشی را در خلاء تصور نمود بلکه بایستی آن را درتعامل با سایر نظامهای کلان در نظر گرفت. در این روند تعاملی، نظام آموزشی، در حال تأثیر گذاری و تأثیر پذیری از سایر نظامها است. این تعامل، از ارتباطات تنگاتنگ این نظامها درسطح کلان جامعه حکایت دارد. بدیهی است فقدان نگرش سیستمی در هر نظام آموزشی میتواند آسیبهای جدی به آن وارد نماید. آموزش عالی و نقش آن، تابع رویکرد یک جامعه به نظام آموزشی است و بستگی به این دارد که سایر نظامهای اجتماع چه نقشی را ایفا میکنند. رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری و اطلاع رسانی سابق) به عنوان یکی از سیستمهای فرعی آموزش عالی در جایگاه خود دارای مسائل و مشکلاتی است که در این جستار کوتاه سعی خواهد شد به برجسته سازی این مسائل از دیدگاه سیستمی پرداخته شود.
دیدگاه سیستمی
مسائل آموزش
علم اطلاعات و دانش شناسی
نظام آموزش عالی
2012
09
22
1
13
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_51312_95de394d580191e9cb52ada5884eeb34.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1391
4
شماره 16-17 پاییز و زمستان 1391
صحیه و امور خیریه؛ نخستین مجله دولتی پزشکی در ایران
سید مهدی
سید قطبی
در این مقاله ضمن بررسی نقطهآغاز انتشار نشریات پزشکی در ایران به چگونگی انتشار نخستین مجله تخصصی دولتی حوزه پزشکی با عنوان مجله صحیه ]بهداشتی[ و امور خیریه پرداخته میشود. تلاش میشود تا اطلاعات این نشریه توصیف و اهداف مدنظر از انتشار آن معرفی گردد. همچنین سازمان ناشر و برخی از نمونههای مطالب این نشریه عرضه و در نهایت جمعبندی لازم ارائه میشود.
نشریات پزشکی
مجله صحیه و امور خیریه
نخستین مجله دولتی پزشکی
دولت ایران
2012
09
22
1
10
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_51334_8f600b23f3b709fa7111ff73b89d0567.pdf