2024-03-29T11:32:29Z
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17281
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 48-49
خدمات جانبی کتابخانهها به ویژه کتابخانههای آستان قدس رضوی
سکینه
علوی فر
2021
01
20
3
4
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_125854_bb07ad7096352f6ece36effb0dfa8741.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 48-49
میزان آشنایی کتابداران آستان قدس رضوی با آموزههای اخلاق اسلامی و مهارتهای ارتباطی و اثر بخشی آن در تعامل با مدیران، همکاران و مراجعهکنندگان در کتابخانه آستان قدس رضوی
فاطمه
زارعی
سمانه
غفاریان
انیس
میری
زمینه و هدف: شریعت اسلام، دینی است که برای همه امور زندگی انسان، راهبردها و آموزههایی دارد. این تعلیمات نه تنها در قرون گذشته حیات بشر بلکه امروزه نیز در عصر تکنولوژی اطلاعات برای زندگی مدرن و ماشینی انسان اثربخش و مؤثر بوده است. از مزایای مذهب اسلام در زمینه اخلاق حرفهای، ارائه راهکارهایی مفید و سودمند برای نوع جدید ارتباطات پیرامون این تعاملات است. در همین راستا، هدف از این پژوهش بررسی میزان آشنایی کتابداران آستان قدس رضوی با آموزههای دینی و مهارتهای ارتباطی و اثربخشی آن در تعامل با مدیران، همکاران به ویژه مراجعهکنندگان کتابخانه آستان قدس رضوی است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر روش کاربردی بوده و شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی پژوهشی است. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانههای آستان قدس رضوی است. از دیدگاه روش توصیفی، آموزههای اخلاق اسلامی از سه منبع مهم دین مبین اسلام (قرآن کریم، روایات و احادیث و نهجالبلاغه) استخراج شده است. همچنین، وضعیت آشنایی کتابداران با احادیث و آیات مربوط به مهارتهای ارتباطی از روش پیمایشی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در آخر، به منظور سنجش میزان آشنایی کتابداران آستان قدس رضوی با احادیث و آیات مربوط به مهارتهای ارتباطی و نحوه تعامل با مراجعهکنندگان، همکاران و مدیران از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است.
یافتهها و نتایج: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد، میزان آشنایی کتابداران با احادیث و آیات بیش از حد متوسط (3) و مهارتهای ارتباطی آنها در بعد مهارت کلامی و شنود بیشتر از حد متوسط (3) و میزان مهارت در بعد بازخورد کمتر از حد متوسط (3) است. همچنین، بر اساس نتایج بهدستآمده از ضریب همبستگی پیرسون، رابطه مثبت و معنیداری میان مهارتهای کلامی، شنود و بازخورد کتابداران و میزان آشنایی آنها با احادیث و آیات مربوط به آموزههای دینی در تعاملات با دیگران وجود دارد.
دین اسلام
مهارتهای ارتباطی
مهارتهای کلامی
مهارتهای شنودی
مهارت بازخورد کتابداران
کتابخانههای آستان قدس رضوی
اخلاق اسلامی
آموزههای دینی
2021
01
20
5
17
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_125850_a05c021c9b63dc09dc74e869206665a9.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 48-49
مروری بر فعالیتهای سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در توسعه فرهنگ دفاع مقدس
آذر
خبیری
کتابخانه یکی از ابزارهای اصلی توسعه فرهنگ در جامعه است. کتابخانهها، مخصوصاً کتابخانههای آستان قدس رضوی به دلیل انتساب به امام رضا (ع)، میتوانند نقش ارزندهای در گسترش و تقویت فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس ایفا نمایند. در این مقاله فعالیت سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز آستان قدس رضوی در حوزه دفاع مقدس، با استفاده از مطالعات کتابخانهای مورد بررسی قرار گرفته و در پایان با توجه به مطالعه و تحلیل اطلاعات موجود و بررسی عملکرد این کتابخانه در ترویج فرهنگ دفاع مقدس، موضوعات پیشنهادی و راهکارهای عملی در این زمینه ارائه گردیده است. این مقاله کمک مؤثری به درک جایگاه کتابخانهها به خصوص کتابخانه آستان قدس رضوی در توسعه فرهنگ دفاع مقدس و در نتیجه توجه به جایگاه آن در بافت جامعه میکند. بررسی ضرورت توجه به موضوع دفاع مقدس در کتابخانههای عمومی و کارکردها و اقداماتی که کتابخانههای عمومی میتوانند در این زمینه داشته باشند از دیگر مسائلی است که در این مقاله به آن پرداخته میشود.
فرهنگ دفاع مقدس
کتابخانههای عمومی
سازمان کتابخانهها
موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2021
01
20
18
30
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_125851_b7548f705747aa22e3f88350da19575c.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 48-49
مروری بر پژوهشهای حوزه بازی در کتابخانهها
زهرا
نسائی
پژوهش حاضر مروری بر پژوهشهای حوزه بازی در کتابخانهها میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات برای تهیه پیشینه و ادبیات نظری، مستندات کتابخانهای و اینترنتی بوده است.
یافتههای پژوهش نشان داد موضوعهای مورد بحث و رویکردهای موجود در رابطه با بازی در کتابخانهها بیشتر حول و حوش آموزش مبتنی بر بازی، مجموعه گستری کتابخانه، برنامههای بازی، طراحی بازی، تحلیل بازی، آموزش سواد اطلاعاتی، آموزش کتابخانه، آموزش اخلاق حرفهای و سرقت علمی، حمایت کتابخانه از بازی و بازی وارسازی است. گیلز به بازی (راز در کتابخانه) برای هدف راهنمایی کتابخانه برای دانشجویان جدیدالورود پرداخته است. اشنایدر به بررسی موجودی منابع مرتبط با بازی نقش آفرین کتابخانهها به لحاظ مسائل مجموعهسازی و فهرستنویسی و مکمون- تتانگکو به یک بازی که شش فعالیت: انتخاب موضوع، ارزیابی و انواع منابع اطلاعاتی، جستجو برای منابع، سرقت علمی و صداقت علمی، استفاده از اطلاعات و ارائه اطلاعات در آن انجام میشود؛ پرداخته است. روزنستاین یک بازی را طراحی کرده که در آن آشنایی با پایگاههای اطلاعاتی، چگونگی یافتن کتاب با استفاده از فهرست کتابخانه، چگونگی یافتن کتاب با استفاده از شماره راهنما در قفسه و داشتن تعامل مثبت با کارمندان کتابخانه به دانشجویان آموزش داده میشود. پایمندیس 5 بازی طراحی کرده که شامل یافتن یک کتاب در فهرست آنلاین کتابخانه، یافتن یک کتاب در قفسه، استفاده از ماشین کنترل قفسه جهت امانت گرفتن کتاب، استفاده از ماشین صحافی و پرسیدن سوال از کتابدار است. در زمینه بازی در کتابخانهها پژوهشهای زیادی در ایران انجام نشده است.
بازی
کتابخانهها
سواد اطلاعاتی
آموزش کتابخانه
آموزش مبتنی بر بازی
مجموعه کتابخانه
برنامه بازی
2021
01
20
31
45
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_125852_c06fe5c456347064946e7a1290a624d4.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 48-49
بررسی فرایندهای آوایی زبان فارسی در سه دوره باستان، میانه و جدید
سریرا
کرامتی یزدی
سیده طوبی
پیراهش
هرگونه تغییر و تحولی که در جامعه حاصل شود، نیازهای آن جامعه را دگرگون میسازد و این دگرگونی به ناچار در تغییر و تحول زبان نیز تأثیر دارد. تغییراتی که در زبان رخ میدهد تصادفی و اتفاقی نیست بلکه این تحولات تابع قوانین و قواعد معینی هستند و به همین دلیل با این که هر زبانی از صورت اصلی خود بسیار دور شده است، میتوان رابطه آن را با اصل و با زبانهای دیگری که از آن منشعب شدهاند، تشخیص داد. فارسی که زبان رسمی کشورماست دنباله طبیعی و تحول یافته فارسی باستان است و تاکنون سه دوره مهم تحولی را پشت سر گذاشته است. به طور کلی ادوار تاریخی زبانهای ایرانی به سه دوره: باستان، میانه و دوره جدید تقسیم میشود و تحولات تاریخی هر زبان را میتوان شامل: تحول آواها و اصوات، تحولات صرفی، تحولات نحوی، تحول واژگان و تحول معانی دانست که از این میان، در این مطالعه فقط به تحول آواها و فرایندهای آوایی میپردازیم. در این مقاله به بررسی تحولات آوایی 80 واژه در دورههای باستان، میانه و جدید میپردازیم. براساس دادههای این تحقیق فرایندهای آوایی یا از نوع تبدیل هستند و یا از نوع حذف و یا افزایش که در این بررسی، جایگاههای مختلف انواع تغییر و تحولات آوایی نیز مورد نظر است. بر اساس نتایج این بررسی، فرایند حذف که در هر سه جایگاه آغازین، میانی و پایانی واژهها به چشم میخورد، پر کاربردترین فرایند آوایی در سیر تحول تاریخی زبان فارسی است و فرایند افزایش، کم کاربردترین فرایند آوایی در این سیر تحول تاریخی است.
تحولات آوایی
دوره باستان
دوره میانه
دوره جدید
2021
01
20
46
61
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_125853_0db08d4a75235ce529c769eef84912b9.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 48-49
به کارگیری نیروهای داوطلب در کتابخانه ها؛ آری یا خیر؟
رضا
شجاعی
سید عباس
مرجانی
نیروهای داوطلب از دیرباز، یاور کتابخانه بودهاند و حتی خدمات بیشتر و ارزندهتری نسبت به کارکنان اصلی کتابخانه ارائه دادهاند که جا دارد از این نقش، قدردانی شود. وظایف این نیروها، باید به آنها شرح داده شود و در این خصوص، به آنها آموزش لازم داده شود. همچنین انجام وظایف آنها باید تحت نظارت کتابداران کتابخانه شکل بگیرد. انجمن کتابداری و اطلاع رسانی، اصولا با به کارگیری نیروهای داوطلب و آموزش ندیده، به جای کتابداران متخصص حقوق بگیر به منظور صرفه جویی در هزینهها مخالف است، چرا که به کارگیری این نیروها باعث ارائه خدماتی ناپایدار و بی ثبات میشود و به تبع آن، کتابخانه در ارائه خدمات جامع به مراجعان، پشتیبانی از نیازهای اطلاعاتی و ایجاد فرصت برای توسعه و یادگیری افراد ناتوان خواهد بود.
2021
01
20
62
72
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_125855_7b82e206288552334272759e6e7c8bca.pdf