2024-03-28T16:20:12Z
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16072
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 46-47
سرسخن
سیده طوبی
پیراهش
2020
08
22
3
4
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_118009_b9edd69e53a6aaf48763b6c9411aa3eb.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 46-47
خدمات جنبی و فعالیتهای فوق برنامه کتابخانههای عمومی قوچان
زهرا
نسائی
این پژوهش به بررسی خدمات جنبی و فعالیتهای فوق برنامه کتابخانههای عمومی قوچان پرداخته است. ابزار جمعآوری اطلاعات برای تهیه پیشینه و ادبیات نظری، مستندات کتابخانهای و اینترنتی بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد در قوچان، مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) و کتابخانه امام خمینی (ره) نسبت به بقیه مراکز بیشترین ارائه خدمات جنبی و فوق برنامه را در سطح شهر داشته است. از جمله خدمات جنبی و فوق برنامه ارائه شده در قوچان میتوان به برنامه نمایشگاه کتاب، بازدید از کتابخانه، برنامه قصهخوانی و داستانخوانی، زنگ کتاب، نقد و بررسی کتاب، طرح اهدای کتاب، مسابقه نقاشی، برگزاری کارگاه برای بازیابی مقاله، آموزش قرآن، نقاشی و کاردستی اشاره نمود. از جمله خدمات جنبی و فعالیتهای فوق برنامه که مختص مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) میباشد میتوان برگزاری کارگاه بازیابی مقالات، اهدای کتاب به مدارس و ارگانها، طرح ساماندهی کتابخانهها و جشن سبط اکبر را بیان نمود. همچنین برنامههای مختص کتابخانه امام خمینی (ره)، برنامه بهار مهربانی، عصر شعر و دلنوشته به شهدا، طرح آموزش غیرمستقیم کتابخوانی میباشد. با وجود این که در گذشته در زمینه کتابخانههای عمومی پژوهشهای بسیاری انجام شده است، ولی درباره خدمات جنبی و فعالیتهای فوق برنامه در کتابخانههای عمومی تاکنون پژوهشهای چندانی صورت نگرفته است. بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی خدمات جنبی و فعالیتهای فوق برنامه کتابخانههای عمومی قوچان میباشد.
خدمات جنبی
فعالیتهای فوق برنامه
کتابخانههای عمومی قوچان
2020
08
22
5
20
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_118003_4efa277d692c37c368d2a3935bc68f2b.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 46-47
بررسی تأثیر تعاملی بودن فناوری و سهولت استفاده با نقش میانجیگری تعامل شناختی و اعتبار ادراک شده بر یادگیری خود اظهاری بازدیدکنندگان موزه علوم و فناوری ایران
یداله
زمانی
فریبا
نظری
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعاملی بودن فناوری و سهولت استفاده با نقش میانجیگری تعامل شناختی و اعتبار ادراک شده بر یادگیری خود اظهاری بازدیدکنندگان موزه علوم و فناوری ایران بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری، بازدیدکنندگان از موزه علوم و فناوری ایران بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، با استفاده از نمونهبرداری تصادفی ساده 322 نفر به عنوان نمونه آماری مورد نیاز انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته (برگرفته از مقاله جسی پالوود (2017) مشتمل بر 5 بعد و 20 گویه بود. از آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر و نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. در این فرایند، آنالیزهایی همچون محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، آمار توصیفی در خصوص متغیرهای پژوهش، آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر به انجام رسید. نتایج نشان داد که تعاملی بودن فناوری اطلاعات و سهولت استفاده از فناوری بر یادگیری بازدیدکنندگان موزه تأثیر دارد و در این میان متغیرهای تعامل شناختی و اعتبار ادراک شده نقش میانجی را ایفا میکنند. همچنین، نتایج نشان داد که از میان متغیرهای تحقیق، تعامل شناختی (0/61) قویترین تأثیر را بر یادگیری بازدیدکنندگان موزه دارد.
اعتبار ادراک شده
تعاملی بودن فناوری
تعامل شناختی
سهولت استفاده
موزه علوم و فناوری ایران
یادگیری خود اظهاری
2020
08
22
21
32
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_118004_7b95292f4c1f03c598ce8a745f27b7b7.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 46-47
نقش اسناد تصویری در هویت بخشی به شهر مشهد: دوره قاجار تا به امروز
مهدی
حسامی دوغایی
پیشینه عکاسی در ایران و شهر مشهد به دوره قاجار برمیگردد. عکاسان به محض اطلاع از قابلیت و توانمندی هنر و صنعت عکاسی آن را وسیله و ابزاری مؤثر برای حفظ هویت شهری و اماکن تاریخی تشخیص داده و اسناد تصویری ارزشمندی از تغییر و تحول شهری در دویست سال اخیر به یادگار گذاشتهاند که در حال حاضر جزء نفیسترین اسناد تاریخی به خصوص در دوران معاصر محسوب میشود. این مقاله به روش کتابخانهای تهیه شده است. یافتهها و نتایج پژوهش نشان میدهد که مشهد در صد سال اخیر و در مقایسه با شهرهای دیگر ایران دچار تغییر و تحولات شده و از بافت تاریخی و نمادهای هویتی آن، اعم از کاروانسراها، تکیهها، آبانبارها، مدارس قدیمی، بازارچهها، خیابانها و محلات قدیمی چیزی جز یک اسم و یا واژهای کوچک در اذهان و گویشهای محلی بر جای نمانده است. عکسهای برجای مانده عینیترین اسناد بر جای مانده از شهر مشهد در یک قرن اخیر به شمار میرود و بنا بر احتمال بروز چالش و خلاء اطلاعاتی در شناسایی شهر مشهد، وابستگی بیشتری به عکسهای تاریخی به عنوان سندی معتبر در هویت بخشی به شهر احساس میشود.
مشهد
اسناد تصویری
مرکز اسناد آستان قدس رضوی
هویت تاریخی
2020
08
22
33
47
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_118005_eecfd339527b4e07ccd0751732120560.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 46-47
نمایه سازی فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی در پایگاههای بینالمللی
سیده طوبی
پیراهش
نمایهسازی یک نشریه به صورت کلی فراهم نمودن شرایطی است که عنوان یک نشریه درسایتها و پایگاههای مختلف عمومی و تخصصی رؤیت شود. هر چه عنوان یک نشریه بیشتر دیده شود، تعداد بازدیدکننده از سایت نشریه بیشتر خواهد شد و هرچه تعداد بازدیدکننده از سایت نشریه بیشتر شود، محققین بیشتری با نشریه آشنا میشوند و در صورت تمایل، مقالات بیشتری برای چاپ به آن نشریه ارسال میگردد و هرچه مقالات بیشتر دیده شوند و استناد بیشتری به مقالات چاپ شده در یک نشریه صورت پذیرد حکایت از مقبولیت بیشتر نشریه در بین پژوهشگران آن رشته دارد. از جمله مزایای نمایهسازی مجلات ارائه آسانتر محتوای علمی مقالات به پژوهشگران، افزایش احتمال دیده شدن مقالات، افزایش احتمال خوانده شدن و ارجاع به مقالات و افزایش ضریب نفوذ یا ضریب تأثیر مجلات علمی در پایگاههای ملی و بین المللی است. در این جستار، نگاهی خواهیم داشت به نمایهسازی فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که در بیست و سومین سال فعالیت است.
نمایه
نمایهسازی
فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی
2020
08
22
48
60
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_118006_979290971216a613cefc2abaf643a9df.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 46-47
مبانی نظری نقش کتابهای درسی و غیردرسی در یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی
سید مهدی
سید قطبی
امروزه، رویکرد جدید آموزش و پرورش در جهان، حرکت از معلم مداری به دانشآموز مداری است. این رویکرد فرصتهایی در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا بتوانند تواناییها و استعدادهای خود را آشکار کنند. در رویکرد سنتی، دانشآموز، گیرندهای منفعل در نظر گرفته میشد که مجبور است مطالب درسی را برای کسب نمره قبولی حفظ و ارائه نماید. اما براساس دیدگاههای علمی جدید، معلم به عنوان تسهیلگر یادگیری با دانش آموزان در تعامل است و فرایند رسیدن پاسخ و نه خود پاسخ را به آنها عرضه می کند. همچنین، در نظام جدید آموزشی کتاب درسی تنها شروع یادگیریی است و دانشآموزان باید برای یادگیری مفاهیم مختلف ارائه شده در کتابهای درسی، به سایر منابع اطلاعاتی (کتابهای غیردرسی) مراجعه کنند. این مقاله به مطالب مقدماتی درباره مفاهیم، اهداف و وظایف نظام آموزش و پرورش و ویژگیهای دانشآموزان در دوره ابتدایی میپردازد. در ادامه، تأثیر روشهای تدریس معلمان در یادگیری و پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی در دانشآموزان مورد بحث قرار میگیرد. پس از آن، با تأکید بر نقش اثرگذار محتوای کتابهای درسی در یادگیری و ضرورت توجه به بحث سازماندهی محتوای درسی و نیز رشد دانش و پرورش مهارتهای فکری از طریق محتوای کتابهای درسی، به جایگاه کتابهای غیردرسی برای تکمیل اطلاعات و مطالب موجود در کتابهای درسی تاکید و رسالت کتابخانههای آموزشگاهی در تامین کتابهای غیردرسی و در فرایند آموزش میپردازد.
کتاب درسی
کتاب غیردرسی
یادگیری
دانشآموزان
دوره ابتدایی
2020
08
22
61
73
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_118007_cbb95cdd9146d46f44f0fc031045212d.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1399
12
شماره 46-47
اِن اِل پی آی آر: چهارچوبی نظری برای بهکارگیری پردازش زبان طبیعی در بازیابی اطلاعات
مهدی
زینالی تازه کندی
نقش بازیابی اطلاعات در پشتیبانی از تصمیمگیری و مدیریت دانش به موضوع قابلتوجهی تبدیل شده است. برخلاف مشکلات مختلف بازیابی اطلاعات سنتی مبتنی بر کلیدواژه، بسیاری از پژوهشگران در مورد پتانسیل فناوریهای پردازش زبان طبیعی پژوهش کردهاند. با وجود کاربرد گسترده پردازش زبان طبیعی در بازیابی اطلاعات و انتظارات زیاد مبنی بر این که پردازش زبان طبیعی میتواند مشکلات بازیابی اطلاعات سنتی را برطرف کند؛ توسعه یک جزء پردازش زبان طبیعی برای یک نظام بازیابی اطلاعات هنوز هم فاقد چهارچوب منسجم پشتیبانیکننده است. در این مقاله یک چهارچوب نظری با عنوان «اِن اِل پی آی آر» را ارائه شده است که هدف آن ادغام پردازش زبان طبیعی در بازیابی اطلاعات و تعمیم کاربرد گسترده پردازش زبان طبیعی در آن است. برخی از فنون پردازش زبان طبیعی موجود برای تأیید چهارچوب ارائه شده است که نه تنها میتواند برای پژوهشهای فعلی به کارگرفته شود، همچنین پیشبینیشده است که از پژوهشها و توسعه آینده بازیابی اطلاعات که شامل پردازش زبان طبیعی است، پشتیبانی کند.
فنون پردازش زبان طبیعی
بازیابی اطلاعات
تحلیل معنا
تکواژ شناسی
موتور کاوش
2020
08
22
74
94
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_118008_423e8004106335c332740148b61e547f.pdf