2024-03-29T18:59:59Z
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=12918
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1397
10
شماره 40- 41
سرسخن: بیا تا گل برافشانیم
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به عنوان گنجینهای از قدیمیترین میراث فرهنگی ایران اسلامی با مجموعههای نسخ خطی، اسناد، نسخههای چاپ سنگی، مطبوعات وآثار موزهای منحصر به فرد؛ در کنار مجموعههایی از جدیدترین تولیدات علمی در قالب کتابهای چاپی و منابع الکترونیکی، پیشتاز ارائه بیشترین و با کیفیتترین خدمات به پژوهشگران بوده است. این مجموعه همواره بر استفاده از ابزارهای گوناگون اشاعه دانش تأکید داشته و با انتشار نشریه الکترونیکی شمسه سعی دارد آخرین نتایج و یافتههای پژوهشی کارشناسان حوزههای مختلف و مرتبط با فعالیتهای سازمان را، در اختیار محققان قرار دهد. قریب 10 سال است که آغاز فعالیت نشریه الکترونیکی شمسه در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی میگذرد و در این مدت مانند هر کار نویی، فراز و نشیبهای بسیار را گذرانده تا به جایگاه حال حاضر خود رسیده است و باید گفت که همواره در انتقال افکار، آرا و دانش سازمانی به محققان که هدف اصلی انتشار این نشریه میباشد موفق عمل نموده است. این مهم میسر نمیشد مگر با روشنفکری و همت مسئولان والامقام سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و تلاش همکاران فرهیخته. در این جا شایسته است از تلاش ارزشمند اساتید و بزرگانی همچون آقای دکتر سالاری، آقای دکتر زره ساز، خانم توکلی، داوران مقالات و دیگر عزیزان، که با امید بارور کردن هرچه بیشتر این نشریه صورت پذیرفته است تقدیر گردد. اکنون که پس از مدتی انتشار نشریه از سرگرفته شده است خداوند را شاکریم و مدد میطلبیم از همه مسئولان و همکاران عزیز تا در راه رسیدن این نشریه به درجات موفق علمی و همچنین اهداف انتشار آن که همانا انتقال اطلاعات، دانش و تجربیات مرتبط با سازمان میباشد، همانند گذشته یار و یاور ما باشند.
2018
09
23
3
4
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_95272_b79ce776ba8e1601ca665495dd24cf65.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1397
10
شماره 40- 41
بررسی میزان همسویی و تناسب منابع و خدمات الکترونیکی با نیاز کاربران در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
مژگان سادات
موسویان
حمید
قاضی زاد خلیفه
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان همسویی و تناسب منابع و خدمات الکترونیکی با نیاز کاربران در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی - پیمایشی است. جامعه مورد بررسی کاربران و مراجعان بخش منابع الکترونیکی (سمعی و بصری)، کتابخانه جامع الکترونیکی و کتابخانه دیجیتال و کتابخانههای تخصصی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محققساخته و مصاحبه است. جهت توصیف دادهها و مشاهدات پس از گردآوری، بازبینی و ورود اطلاعات از نرمافزار اس پی اس اس و از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظرها و پیشنهادهای استادان و کارشناسان امر، مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ، برای 35 سؤال 0/985 به دست آمد که نشاندهنده هماهنگی درونی قابلقبول میان پرسشهای پرسشنامه است. یافتهها: میزان آشنایی کاربران با خدمات الکترونیکی کتابخانه مرکزی، متوسط و فراوانی کاربران مرد بیش از خانمها و در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر است. بیش از 60 درصد کاربران از طریق مراجعه مستقیم به کتابخانه، با خدمات و منابع الکترونیکی آشنا شدهاند. میزان استفاده از منابع و خدمات الکترونیکی بخش سمعی و بصری رتبه اول؛ کتابخانه جامع الکترونیکی رتبه دوم؛ کتابخانه دیجیتال رتبه سوم و کتابخانههای تخصصی رتبه چهارم است. میزان استفاده کاربران از منابع الکترونیکی به صورت امانی و از بخش سمعی و بصری رتبه اول؛ استفاده از کتابهای الکترونیکی و دریافت مقاله از پایگاهها در رتبه دوم؛ و منابع و خدمات کتابخانه دیجیتال در رتبه سوم قرار دارند. بیشترین میزان تناسب خدمات الکترونیکی با نیاز کاربران در بخش سمعی و بصری و کمترین میزان تناسب، در کتابخانه دیجیتال است. بیشترین میزان رضایت کاربران از خدمات الکترونیکی در بخش سمعی و بصری و کمترین میزان رضایت در کتابخانه دیجیتال است. نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن است که باید در بحث اطلاعرسانی و آگاهیرسانی به کاربران در خصوص خدمات الکترونیکی گامهای مؤثرتری برداشته شود.
خدمات الکترونیکی
منابع الکترونیکی
نیاز کاربران
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
2018
09
23
5
25
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_95274_b418051cab62b89d23c9e686e6016b8e.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1397
10
شماره 40- 41
بررسی میزان رضایت اعضای تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از انواع خدمات علمی و حمایتی
مریم
زیردست
مجید
شایان مجد
هدف: هدف این پژوهش رضایت سنجی از خدمات ارائه شده در تالار محققان جهت تسهیل امر تحقیق برای اعضا و مراجعان این تالار است. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی و تحلیل دادههای به دست آمده انجام گرفته است. جامعه پژوهش، محققان و پژوهشگران تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی هستند. 100 نسخه پرسشنامه تهیه و توزیع گردید که از این تعداد 85 پرسشنامه به دست آمد. یافتهها و نتیجهگیری:از تحلیل یافتهها مشخص شد که محققان از امکانات الکترونیکی ارائه شده در تالار رضایت کافی ندارند و برای ارتقای سطح امکانات الکترونیکی باید برنامهریزی کرد ولی از امکانات فیزیکی و رفاهی و همچنین قوانین موجود در تالار رضایت نسبی دارند. با نصب سامانه ورود و خروج الکترونیکی موافقند. همچنین از برخی خدمات تالار مانند راهنمایی کتابدار، خدمات اینترنتی آگاهی دارند ولی نسبت به بعضی از خدمات مانند ارائه خدمات مشاور پژوهشی، تکثیر منابع اطلاعاتی، پاسخگویی تلفنی، استفاده از طرحها و پایاننامهها آگاهی کافی ندارند و نیاز است در این زمینهها اطلاعرسانی بیشتری انجام شود. کسانی که از مشاور پژوهشی تالار استفاده کرده اند از این خدمات رضایت داشته و ازعملکرد کتابداران نیز راضی بوده اند.
رضایتسنجی
تالار محققان
اعضا
خدمات
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
2018
09
23
26
42
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_95275_c67dd80b5a4b095bceac22801dc87291.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1397
10
شماره 40- 41
مدل ذهنی در نظامهای اطلاعاتی
مرضیه
گلابیان مقدم
یکی از بهترین روشهایی که میتوان مانع صرف هزینههای زیاد در طراحی نرمافزارهای اطلاعاتی شد، آشنایی با انتظارات کاربران از تعامل با نرمافزار و تلاش برای اجرایی کردن انتظارات کاربران است که موجب میشود طراحی نرمافزار هر چه بیشتر با نیازهای کاربران هماهنگ باشد. از مهمترین روشهای آشنایی با انتظارات کاربران از تعامل با نرمافزارها، شناسایی مدل ذهنی آنها از تعامل با نرمافزار است. چرا که مدل ذهنی مکانیسمی است که به وسیله آن افراد قادر به توصیف عمومی اهداف و فرم نظام، بیان عملکرد آن، مشاهده وضعیت و پیشگویی وضعیت آینده نظام هستند. به عبارتی با بررسی افراد میتوان شناخت بهتر و کاملتری نسبت به نیازهای آنها به دست آورد تا بتوان از این دانش در طراحی نظامهای اطلاعاتی استفاده کرد. در همین راستا در پژوهش حاضر سعی شده است تا با توجه به تعاریف، کاربردها و عناصر مدل ذهنی، همچنین مرور پژوهشهای انجام شده در این حوزه، زمینههای پژوهش شده آشکار و دسترسی به آنها برای پژوهشگران تسهیل شود.
مدل ذهنی
نظامهای اطلاعاتی
کاربران
نرمافزار
2018
09
23
43
54
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_95276_04b995257e93ca3030e0f37a2a757fcb.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1397
10
شماره 40- 41
بررسی دیدگاه کتابداران در رابطه با خدمات اطلاعرسانی با استفاده از نرمافزارهای اجتماعی (مطالعه موردی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)
جلال
قاسمیان
هدف: این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه کتابداران در رابطه با خدمات اطلاعرسانی با استفاده از نرمافزارهای اجتماعی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و از منظر ماهیت و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل90 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. جامعه این پژوهش به روش سرشماری انتخاب شد و پرسشنامه پژوهش بین آنها توزیع گردید که در نهایت 71 پرسشنامه (78%) برگشت داده شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از نظرات اساتید مربوطه تأیید گردید. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که دیدگاه کتابداران در رابطه با خدمات اطلاعرسانی با استفاده از نرمافزارهای اجتماعی مطلوب میباشد و بین جنسیت و سطح تحصیلی کتابداران و استفاده و آشنایی و استفاده آنها از امکانات و قابلیتهای نرمافزارهای اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. ولی بین سن و سابقه کاری و استفاده از امکانات و قابلیتهای نرمافزارهای اجتماعی رابطه وجود ندارد. طبق میانگین رتبهها، توانایی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس در استفاده از نرمافزار ویکی و سپس وبلاگ از همه بیشتر و در استفاده از شبکه همتا به همتا از همه کمتر است. در مورد بهترین امکان قابلیت نرمافزارهای اجتماعی برای اطلاعرسانی، نرمافزار ویکی و سپس وبلاگ از همه بیشتر و نرمافزار پادکست از همه کمتر است. نتیجهگیری: برگزاری دورههای آموزشی و خرید نرمافزار و شبکهسازی و ایجاد شرایط به منظور استفاده از امکانات و قابلیتهای وب 2 از مواردی است که لازم است جهت آشنایی و استفاده بیشتر کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از امکانات و قابلیتهای وب 2 در جهت خدمات اطلاعرسانی، به آن پرداخته شود.
وب 2
نرمافزارهای اجتماعی
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
کتابداران
اطلاعرسانی
2018
09
23
55
77
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_95277_c24028ffef074f0420aca130bc86129b.pdf
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه
2008-451X
2008-451X
1397
10
شماره 40- 41
چرا ربط هنوز مفهوم اساسی در علم اطلاعات است؟ (با وجود این که پیشرفت عظیمی در فناوری اطلاعات رخ داده است)
مهدی
زینالی تازه کندی
ربط مفهوم اساسی در علم اطلاعات است. هدف این مقاله آن است تا چشماندازی از دو پرسش مهم فراهم شود که پرسش اولی، تاریخی و پرسش دوم مربوط به عصر امروزی است. 1- چرا ربط به مفهوم اساسی در علم اطلاعات تبدیل شد؟ 2- امروزه و با وجود پیشرفتهای عظیم در فناوری اطلاعات، چرا باز هم ربط مفهوم اساسی در علم اطلاعات باقی مانده است؟ در سال 1950 به دلیل گسترش نظری و توجهات عملی و پیوند ربط با فرآیند جستجو افزون بر توجه به سازماندهی اطلاعات، این کلمه به مفهوم اساسی تبدیل شد. به نوبه خود، جستجو با نوآوری در رایانه و محاسبات پیوند خورده و امکانپذیر شد. پیشرفتهای معاصر در فناوری اطلاعات، تغییرات زیادی را به همراه خود آورد. موتورهای کاوش، رسانههای اجتماعی و مجموعه جدیدی از منابع اطلاعاتی، جهان را تغییر دادند. جستجوی اطلاعات در سرتاسر جهان توسط افراد مختلف و با دلایل مختلف انجام میشود. به هرحال، جستجو هنوز مبنای ربط است. ربط از گذشته بوده و هنوز نیز به عنوان مفهوم اساسی باقی مانده است که در ارتباط با جستجو و بازیابی اطلاعات است. یافتهها نشان میدهند که فناوری اطلاعات و کاربردهای بیشمار آن با سرعتی شتاب یابنده در حال تغییرند. به هرحال ربط هنوز در جریان و همیشگی است و توجه به موضوع ربط همواره نو خواهند ماند.
ربط
علم اطلاعات
بازیابی اطلاعات
جستجو
2018
09
23
78
87
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_95278_978ffe35152fad24128f0addc3d8176b.pdf