ORIGINAL_ARTICLE
سرسخن: پژوهش یعنی پویایی اندیشه در مسیر دانش و خِرَد با جستجوی مداوم
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69320_5299c6a57a152a9c83c490ca549bd9f3.pdf
2018-08-23
1
2
حشمت
کفیلی
kafili.h1963@gmail.com
1
کارشناس پژوهش و مشاور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گامی فراتر در کتابخانه همراه، از پیامک تا واقعیت مجازی
ابزار فناورانه تلفنهای هوشمند همراه، روش زندگی، کار، تحصیل و حتی جامعهپذیری بشر امروزی را تغییر دادهاند، به طوری که نسل حاضر با استفاده از تلفنهای همراه خود میتوانند حسابهای کاربری خود را بررسی نمایند، مطالعه نمایند، امور بانکی خود را انجام دهند، ارتباطات شبکههای اجتماعی خود را مستحکم کنند، تفریح کنند و بسیاری امور دیگر را ساماندهی نمایند.
فناوری بهطورکلی و رایانه بهطور خاص مدتها است که بر تلفن همراه تمرکز نموده است. کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی از اعصار گذشته همواره به دنبال ارائه خدمات اطلاعاتی خود بر بستر روزآمدترین محملها بودهاند. ازاینرو در حال حاضر فعالان حوزه کتاب بسیاری در جهان و ایران به دنبال استفاده از این فناوری جهت ارائه خدمات خود بر بستر آن هستند. ناشران و کتابخانههای بسیاری در جهان با استفاده از فناوری تلفن همراه انواع خدمات مرجع و مجازی را برای کاربران خود بهینه نمودهاند. این مقاله با استفاده از تجارب مشاهدهشده در ایران و جهان به مطالعه برخی خدمات مهم کتابخانهای بر بستر تلفن همراه پرداخته است که این خدمات از پیامکهای اطلاعرسانی شروع و با ذکر نرمافزارهای کاربردی کتابخانهای ادامه مییابد تا آنکه در انتها به نوظهورترین نوع خدمات مبتنی بر تلفن همراه همچون واقعیت افزوده میپردازد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69324_03d9ef0131ce6d41de01ec6e6c2bd1a7.pdf
2018-08-23
1
15
خدمات کتابخانهای
کتابخانه همراه
پیامک
نرمافزارهای کاربردی کتابخانهای
واقعیت افزوده
واقعیت مجازی
سکینه
علوی فر
salavifar636@gmail.com
1
کتابدار تالار کتابهای خارجی
LEAD_AUTHOR
براسارد، رامونا، ژو، یونگی و لیز، متیو (1392). جستجو در فهرستهای کتابخانهای به وسیله تلفن همراه. ترجمه: سکینه علوی فر. کتاب ماه کلیات. 17(1). 83-88
1
پاکدامن، مریم (زمستان،1394). خدمات مبتنی بر تلفن همراه. ارائهشده توسط موسسه فناوران آرشیو، موزه و کتابخانه (آرموک)، تهران.
2
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (1395). تکنولوژی واقعیت افزوده روشی نوین برای افزایش جذابیت در مطالعه کتاب. کد خبر: منتشرشده در تاریخ 24/02/95 قابلدسترسی در:
3
سایت:www.irna.ir/fa/News/82072958. تاریخ دسترسی: مردادماه 1395
4
اخبار و رویدادهای کانون فرهنگی آموزشی قلم چی (1395). دانلود اپلیکیشن واقعیت افزوده کتابهای کانون. منتشرشده در تاریخ 10/03/95. قابلدسترسی در:
5
http://www.kanoon.ir/Article/119021. تاریخ دسترسی: مردادماه 1395
6
علوی فر، سکینه (1391). امکانسنجی ارائه خدمات کتابخانهای به وسیله تلفن همراه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی. به راهنمایی: هادی شریف مقدم (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه پیام نور مرکز مشهد، دانشکده هنر و رسانه.
7
فراهانی جم، فرانک (1393). آینده در تسخیر واقعیت افزوده. برگرفته از سایت:
8
http://jamejamonline.ir/online 3/5/93. تاریخ دسترسی: مرداد 1395
9
ناخدا، مریم و ترکمان، آزاده (1393). کاربرد گوشیهای هوشمند و زیرساختهای لازم در خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی. همایش تعامل انسان و اطلاعات 7 آبان ماه 1393. تهران: دانشگاه خوارزمی.
10
Dale Foster, C. (1995). PDAs and the Library Without a Roof. Journal of Computing in Higher Education, 7(1), 85-93.
11
Ally, Mohamed & Gill Needham (2010).M-libraries 2: a virtual library in everyone's pocket. London: Facet.
12
Philip Calvert, (2015).m Libraries 4: From Margin to Mainstream - Mobile Technologies Transforming Lives and Libraries. The Electronic Library, Vol. 33 . London: Emerald Group Publishing Limited.
13
Griffey,Jason (2010).Mobile technology in libraries. London: facet Pub.
14
Otair, M. Al-Jedaiah, M. Al-Zoubi, A. & Al-Refaee, A. (2010). Sharing of Learning Material on Mobile Devices Through Bluetooth Technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 5(1).
15
Shuva, N.Z. (2010). Enhancing Library Access through the use of Mobile Technology: Case Study of information services provided by six mobile companies in Bangladesh. In Mohamed Ally and Gill Needham (Ed.), M-libraries 2: a virtual library in everyone’s pocket, London: Facet Publishing.
16
ORIGINAL_ARTICLE
موزه آستان قدس رضوی: از اندیشه تأسیس تا افتتاح
بهطورکلی موزهها از گذشته تاکنون محل نمایش قدمت و عظمت تاریخ بشری با نمایش اشیاء گرانقدر و بینظیر بوده است. در این میان بقاع متبرکه اسلامی با وجود اشیاء قدیمی و نفیس اهدایی یا وقفی مسلمانان از ظرفیت بالایی در تأسیس موزهدارند. آستان قدس رضوی با توجه به قدمت طولانی و عنایات گسترده علاقهمندان به امام رضا علیهالسلام و وجود اشیاء شایسته نمایش همگانی از سال 1324 خورشیدی مکانی به نام موزه این آستان تأسیس نموده است. تلاشهای زیادی برای افتتاح زودتر موزه آستان قدس رضوی شده است اما به افتتاح رسمی آن منجر نگردید. این مقاله با بررسی مدارک مختلف به بررسی رویدادهای مختلف از زمان طرح اندیشه بنیانگذاری موزه تا گشایش آن میپردازد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69325_24100f23137d93a956bec94c80e7fbda.pdf
2018-08-23
1
14
موزه
آستان قدس رضوی
خزانه
تأسیس
افتتاح
سید مهدی
سید قطبی
mehdi.qotbi@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس سفارش و پیگیری مطبوعات غیرفارسی
LEAD_AUTHOR
علی
سوزنچی کاشانی
alisuzanchi@gmail.com
2
مسئول راهاندازی و تشکیل گروههای پژوهشی و پژوهشکده سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس
AUTHOR
1. احتشام کاویانیان، محمد (1355). شمس الشموس یا تاریخ آستان قدس. مشهد: آستان قدس رضوی.
1
اسناد سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، شمارههای 2/65975، 88099، 69426،7/70087، 8/67376، 5/67376، 3/67376، 5/67373، 9/67427 و.67585، 27179.
2
اعتمادالسلطنه (1363). تاریخ منتظم ناصری به تصحیح محمد اسماعیل رضوانی. تهران: دنیای کتاب.
3
اعتمادالسلطنه (1356). روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه تألیف محمدحسن خان صنیعالدوله معروف به اعتمادالسلطنه؛ مقدمه و فهارس ایرج افشار. تهران: امیرکبیر، ۱۳۵۶.
4
بامداد، مهدی (1357). شرححال رجال ایران در قرن ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ هجری. تهران: زوار.
5
بررسی قدم به قدم تشکیل موزه آستان قدس، تکمیل و توسعه آن در طی مهر و مومها (1370). مجله حرم، س 1، ش 1، ص 28-33. دی 1370.
6
دفتر یادبود موزه آستان قدس رضوی.
7
روزنامه اختر، س 18، ش 17، 4 جمادی الآخر 1309 قمری.
8
روزنامه اطلاعات، ش 1121، 6 شهریور 1309؛ س 5، ش 1241، 8 بهمن 1309؛ س 6، ش 1743، 8 آبان 1311؛ س 8، ش 2323، 3 آبان 1313؛ ش 2336، 22 آبان 1314؛ ش 2638، 25 آبان 1314؛ ش 2862، 11 مرداد 1315؛ ش 4101، 21 بهمن 1318؛ ش 4334، 22 مهر 1319.
9
روزنامه آفتاب شرق، س 13، ش 818- 819، آذر 1316 خورشیدی.
10
روزنامه حبلالمتین، س 38، ش 33-34. 8 مهر 1309.
11
روزنامه شهامت، شماره 76 و 77 و 76 مرداد 1315.
12
شریعت زاده، علیاصغر (1360). موزه آستان قدس رضوی. مجله موزهها، سال 1، ش 3-4، ص 30-37. خرداد و تیر 1360.
13
صمدی، حبیبالله. راهنمای موزه آستان قدس رضوی. آستان قدس رضوی.
14
عطاردی، عزیز الله (1371). تاریخ آستان قدس رضوی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات: عطارد.
15
کفیلی، حشمت (1395). تاریخچه شکلگیری و تحولات موزههای استان قدس رضوی. بخش اول: از آغاز تا انقلاب اسلامی. شمسه: دوره 8 شماره 32 و 33.
16
معین، محمد (1371). فرهنگ فارسی (متوسط). تهران: امیرکبیر.
17
مؤتمن، علی (1348). راهنما یا تاریخ و توصیف دربار ولایتمدار رضوی (ع). مشهد: آستان قدس رضوی، ۱۳۴۸.
18
نفیسی، نوشین دخت (1380). موزهداری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
19
یاوری، حسین و رجبی، زینب (ریحانه) (1390). آشنایی با موزههای ایران. تهران: مهکامه.
20
ORIGINAL_ARTICLE
مسائل و چالش های کتابخانه های تخصصی در سازمان ها
تخصصگرایی و عمیق شدن در یک موضوع، از ویژگیهای کتابخانه تخصصی است؛ اما کتابخانهها میتوانند بر اساس سازمان، موضوع، عملکرد، کاربران و مجموعه نیز تخصصی شوند. جهت ارائه خدماتی معقول و کاربرپسند در کتابخانههای تخصصی و مراکز مدارک باید اهداف، کارکرد، وظایف و استانداردها در کتابخانه تخصصی و مراکز مدارک، مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مزایا، فرصت ها و چالش های پیش روی کتابخانه های تخصصی در امر خدمات رسانی به سازمان ها می باشد. در این پژوهش سعی شده است با رویکری مروری-تحلیلی مزایا، فرصت ها و چالش های پیش روی کتابخانه های تخصصی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که ارتباط محققان با کتابداران و صرفهجویی در زمان بازیابی اطلاعات، تحویل آن و موفقیت در تحقیق، از جمله شاخصهای تاثیر خدمات کتابداری و اطلاعرسانی در فرایند تحقیق و پژوهش است که از وظایف مهم کتابخانههای تخصصی به شمار میرود. در موسسات و شرکت های خصوصی، ارزش حضور کتابداران تخصصی در به کارگیری روشهای خلاقانه مختلف به منظور کاهش هزینه ها و افزایش سطح درآمد می باشد ولی به طور کلی محاسن کیفی به کارگیری این کتابداران در سازمان شامل ارائه اطلاعاتی در مورد راه حلهای موجود از منظر احتیاجات مراجعین، استفاده مؤثر و بهینه از منابع و جهت دهی به دانش مشترک در رشته های تخصصی چندگانه است. ایجاد روابط داخلی و عمومی قوی تر، تمرکز بر روی خدماتی نظیر آموزش و پرورش که در شرح وظائف کتابخانه های سنتی وجود ندارد، آموزش کاربران در مورد کیفیت اطلاعات، تطبیق فرآیندهای انتشار اطلاعات، دیجیتال سازی منابع و سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری و ایجاد سازگاری عمومی از مؤلفه ای پیش روی کتابخانه های تخصصی موفق خواهد بود.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69327_dd54be902e6747136716854ecade8d53.pdf
2018-08-23
1
14
کتابخانه تخصصی
کتابدار
مسائل و چالش ها
سلما
کشاورزیان
salmak1351@gmail.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و کتابدار کتابخانه عمومی شهید هاشمی نژاد بهشهر
LEAD_AUTHOR
اسفندیاریمقدم، علیرضا و بیات، بهروز (1387). کتابخانههای دیجیتال در آیینه متون: پژوهشهای ارزیابی محور. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 3،11.
1
امامی، سارا (1386). کتابخانههای تخصصی و بهرهوری در سازمانهای مادر. ماهنامه علمی- آموزشی درزمینه مدیریت (تدبیر). 186.
2
صابری، محمدکریم و پولادرای، محمدتقی (1385). نیمرخ کتابخانههای تخصصی و مراکز اطلاعرسانی. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، نما، 3، 6.
3
صادری، فاطمه (1387). نمایهسازی در کتابخانه تخصصی و نقش آن در افزایش ارزش افزوده اطلاعات. سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
4
فهیمیفر، سپیده (1387). برنامهریزی در کتابخانههای تخصصی: نیروی انسانی، خدمات، بودجه. فصلنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 9، 16-20.
5
قاسمی، علیحسین (1385). بازنگری به رویکرد کاربرمداری در کتابخانههای تخصصی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3، 9.
6
فتاحی، رحمتالله (1383). پاسخ به تغییر: برنامهریزی و مدیریت توسعه خدمات برونکتابخانهای در مراکز اطلاعرسانی تخصصی. هشتمین همایش کتابداران سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، اصفهان.
7
حسنزاده، محمد (1390). علم سنجی در سازمانها؛ نقشی نوین برای کتابداران کتابخانههای تخصصی. علوم و فناوری اطلاعات، 66(4)، 195-206.
8
غلامی، طاهره (1394). کتابخانه تخصصی بهمثابه حافظه سازمانی. فصلنامه نقد کتاب، اطلاعرسانی و ارتباطات، 2(8).
9
Mount, E., & Massoud, R. (1999). Special libraries and information centers: An introductory text. Washington, DC: Special Libraries Association.
10
Crumpton, B. E., and Porter-Fyke, E. (2016).The Special Library: Applicability and Usefulness of the MLIS in nontraditional Library Settings. Bottom Line, 29(3), 151-165.
11
Swanson, J. (2014). The future of the corporate library. Information Outlook (Online), 18(4), 10-24.
12
Cooper, I. D., and Crum, J. A. (2013). New activities and changing roles of health science librarians: a systematic review, 1990-2012. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 101(4), 268-177.
13
Medical Library Association. (2016a). Competencies for Professional Success: Health Sciences Librarian in Context.
14
Retrieved from: http://www.mlanet.org/p/cm/Id/fid=383.
15
Medical Library Association. (2016b). Medical Librarians Matter.
16
Retrieved from: http://www.mlanet.org/p/cm/ld/fid=58.
17
Medical Library Association. (2016c). Professional Competencies for Health Sciences Librarians.
18
Retrieved from: www.mlanet.org/p/cm/Id/fid=228.
19
Lawton. A. (2016). The Invisible Librarian: A Librarian's Guide to Increasing Visibility and Impact. Elsevier Pub.
20
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات با تأکید بر نظریه انتظار-تایید
با ظهور فناوریهای جدید در زندگی افراد، کاربران تجربههای متفاوتی از تعامل با این فناوریها به دست میآورند. این تجربیات منجر به شکلگیری انتظارات متفاوتی در کاربران برای استفاده از یک نرمافزار میشود. طراحان نظامهای اطلاعاتی و پژوهشگران از انواع مدلهای پذیرش فناوری برای بررسی موفقیت یک نظام اطلاعاتی استفاده میکنند. از بین مدلهایی که درزمینه پذیرش فناوری معرفی و مطرحشدهاند، فقط مدل انتظار -تأیید بهطور خاص برای تبیین رضایت مصرفکنندگان و تصمیم آنها برای خرید و یا استفاده دوباره از یک نظام، استفاده میشود. پژوهش حاضر پژوهشی مروری است که ضمن معرفی کوتاهی از انواع مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات، به تبیین کامل نظریه انتظار – تأیید و مرور پژوهشهای انجامشده مدلهای پذیرش فناوری در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی میپردازد. بهطورکلی میتوان چنین نتیجه گرفت که هرچه قابلیتهای یک نظام اطلاعاتی به تجربیات و انتظارات کاربران آن نزدیکتر باشد، مقبولیت و درنتیجه رضایت و ادامه استفاده از آن را به عنوان یک فناوری در پی خواهد داشت.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69335_f45920ff6a70c27cc8a886e0d1b117e7.pdf
2018-08-23
1
16
مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات
نظریه انتظار-تایید
رضایت
سودمندی ادراکشده
نظامهای اطلاعاتی
کاربران
مرضیه
گلابیان مقدم
marziehmoghadam63@gmail.com
1
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. مدیریت کتابخانه دیجیتال. کارشناس فراداده نویسی منابع دیجیتال
LEAD_AUTHOR
اباذری، زهرا و نعمتی انارکی، لیلا (1387). میزان استفاده استادان کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی و پیام نور از فناوریهای اطلاعاتی از دیدگاه دانشجویان. پیام کتابخانه. 15 (54)، 69-82.
1
جهانگیر، غلامحسین (1393). توسعه مدل پذیرش فناوری اطلاعات (TAM) از طریق سنجش تأثیر باورهای خودکارآمد و ناکارآمد کاربران بر پذیرش سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (پژوهان) مبتنی بر نظریه شناختی- اجتماعی. (پایاننامه منتشرنشده دکترا). دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2
حمدی پور، افشین (1392). تحلیل وضعیت و روند پذیرش منابع اطلاعاتی الکترونیکی توسط اعضای هیئتعلمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای ایران بر اساس نظریه اشاعه نوآوری راجرز. (پایاننامه منتشرنشده دکترا). دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
3
رضایی، مسعود. (1388). نظریههای رایج درباره پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 16 (4)، 63 – 93.
4
شیخ شعاعی، فاطمه (1386). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانههای دانشکدههای فنی دانشگاههای دولتی تهران: قابلیت کاربرد مدل پذیرش فناوری. کتابداری و اطلاعرسانی. 39 (3)، 18-35.
5
قانعی، محمد (1393). عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعاتی بر اساس مدلهای یکپارچه پذیرش و استفاده فناوری و تناسب وظیفه-فناوری. (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
6
کفاشان، مجتبی. (1391). کاربرد نظریههای پذیرش فناوری در ارزیابی فناوریهای اطلاعاتی کتابخانهها: رویکردی متنپژوهانه. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 52 (4)، 193 – 218.
7
لگزیان، محمد، حدادیان، علیرضا، کفاشان، مجتبی و آسماندره، یاسر (1391). بررسی ادراک دانشجویان از خدمات الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی: پژوهشی بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزیشده آجزن. پردازش و مدیریت اطلاعات. 29 (2)، 333-350.
8
موسوی، مریم، محمداسماعیل، صدیقه و صنعت جو، اعظم (1388). بررسی وضع موجود کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی. فصلنامه دانش شناسی. 2 (82)، 73-82.
9
Ajzen, I. & Fishbein, M. (1970). The prediction of behavior from attitudinal and normative variables. Journal of Experimental Social Psychology, 6, 466–487.
10
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179–211.
11
Baron-Epel, O. Dushenat, M. and Friedman, N. (2001). Evaluation of the Consumer Model: Relationship Between Patients’ Expec-tations, Perceptions and Satisfaction with Care. International Journal for Quality in Health Care, 13(5), 317-323
12
Bhattacherjee, A. (2001). Understanding information systems continuance: an expectation-confirmation model. MIS quarterly, 351-370.
13
Chang, M. K. & Cheung, W. (2001). Determinants of the intention to use Internet/WWW at work: a confirmatory study. Information & Management, 39(1), 1-14.
14
Davis, F. D. (1993). User acceptance of information technology: system characteristics, user perceptions and behavioral impacts. International Journal of Man- Machine Studies, 38, 475-487.
15
Deci, E. & Ryan, R. (Eds.), (2002). Handbook of self-determination research. [e-book]. Retrieved from http://books.google.co.nz
16
Hu, T. & Kettinger, W. J. (2008). Why people continue to use social networking services: Developing a comprehensive model. ICIS 2008 Proceedings, 89.
17
Kang, Y. S. Hong, S. & Lee, H. (2009). Exploring continued online service usage behavior: The roles of self-image congruity and regret. Computers in Human Behavior, 25(1), 111-122.
18
Koo, C. Wati, Y. Park, K. & Lim, M. K. (2011). Website quality, expectation, confirmation, and end user satisfaction: the knowledge-intensive website of the Korean National Cancer Information Center. Journal of medical Internet research, 13(4).
19
Lankton, N. & McKnight, D. H. (2006). Using expectation disconfirmation theory to predict technology trust and usage continuance intentions. Eli Broad College of Business, Minnesota[Links].
20
Schwarz, C. (2011). Understanding the role of expectation disconfirmation theory on IT outsourcing success. University of Houston.
21
Taylor, S. and Todd, P. (1995). Understanding information technology usage: A test of competing models. Information Systems Research, 6(2), 144-176.
22
Triandis, H. C. (1980). Beliefs, attitudes and values. Nebraska symposium on motivation. 27, 195-259.
23
Venkatesh, V. & Goyal, S. (2010). Expectation disconfirmation and technology adoption: polynomial modeling and response surface analysis. MIS quarterly, 34(2), 281-303.
24
Venkatesh, V. Morris, M. G. Davis, G. B. & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS quarterly, 425-478.
25
ORIGINAL_ARTICLE
نیازسنجی اطلاعاتی و میزان رضایتمندی کاربران کتابخانههای عمومی قوچان از خدمات کتابخانهای
پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی و میزان رضایت مراجعان کتابخانههای عمومی شهر قوچان از خدمات کتابخانهای است.روش در این مطالعه پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. جامعه آماری نیز شامل تمام اعضای کتابخانههای عمومی شهر قوچان (12993 نفر) و کتابداران و مسئولان کتابخانهها (18 نفر) میباشند. یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثر مراجعان به دنبال کتابهای آزمونهای ورودی دانشگاهها و بهروزرسانی منابع هستند. همچنین نتایج نشان داد که در میان نوع منابع اطلاعاتی کتابها از دید مراجعان (با نمره 5/4)، از نظر کتابداران (با نمره 8/4)، از نظر اولویتبندی موضوعی کلیات از دید مراجعان (با نمره 8/2) و از دید کتابداران (با نمره 8/4) به عنوان اولویت اول در گزینش منابع انتخابشدهاند. میزان رضایت مراجعان به کتابخانهها از نظر کمیت کتابهای مربوط به هر موضوع موردبررسی قرار گرفت. در بین کتابخانههای موردبررسی کتابخانه امامت باجگیران و کتابخانه امام رضا (ع) بیشترین رضایت کاربران (66/3 و 49/3) را به خود اختصاص دادند. همچنین یافتهها نشان داد که بین دیدگاه مراجعان و کتابداران از نظر اولویت نوع منابع اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود ندارد. میزان رضایت کتابداران کتابخانههای عمومی قوچان از شیوه انتخاب کتاب در حال حاضر 94/1 است که این میزان نشان میدهد کتابداران این کتابخانهها از شیوه کنونی انتخاب کتاب رضایت ندارند. بیشترین میزان رضایت مربوط به کتابداران کتابخانه بنتالهدی با نمره 3 است.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69338_736917e4481e8c0faa2b86100e3eee8a.pdf
2018-08-23
1
20
نیازسنجی
رضایتمندی
خدمات کتابخانهای
کتابخانههای عمومی قوچان
زهرا
نسائی
zahranesaee@yahoo.com
1
کتابدار مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهرستان قوچان
LEAD_AUTHOR
امیدخدا، مریم؛ سپهر، فرشته (1387). نیازسنجی اطلاعاتی اعضای جوان کتابخانههای عمومی شهر تهران. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). دوره 1. شماره 2.
1
بابائی، محمود (1386). نیاز سنجیاطلاعات.پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. تهران.
2
بیگدلی، زاهد؛ فرهادیان، بهروز (1381). نظر مراجعان کتابخانههای عمومی خوزستان درباره تناسب مجموعهها با نیازهای اطلاعاتی آنان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره هیجدهم. شماره 2.
3
جعفری، ربابه (1392). بررسی نیازهای اطلاعاتی افراد غیر عضو در کتابخانههای عمومی. دانشگاه خوارزمی.
4
حصاری، ژیلا (1385). بررسی نیازهای اطلاعاتی زنان خانهدار در کتابخانههای عمومی شهر مشهد. پیام بهارستان. شماره 66.
5
خادمیان، مهدی (1385). شناسایی و بررسی اولویتهای موضوعی و میزان مراجعهکنندگان کتابخانههای سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی جهت خطمشی انتخاب کتاب: مشهد. بنیاد پژوهشهای اسلامی.
6
خوشرو، احمد (1384). بررسی توصیفی میزان رضایت مراجعهکنندگان از خدمات کتابخانههای عمومی شهر کرمان در سال 1383. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره 3، دوره 4.
7
رشیدی، حسن؛ رحمانی، زین العابدین (1392). برند و تأثیر آن بر وفاداری مشتری. مجله اقتصادی شمارههای 9 و 10.
8
ستاری، بهزاد؛ جواهری، مریم (1385). نیازسنجی منابع اطلاعاتی کتابخانههای عمومی. کتابداری، آرشیو و نسخه پژوهی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. شماره 65.
9
10.شکوهیان، محبوبه (1390). بررسی نیازهای اطلاعاتی نوجوانان (15-18 ساله) از کتابخانههای تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد.
10
11.صالحی دهپادکانی، هاجر؛ برادر، رویا؛ رضایی شریفآبادی، سعید (1388). بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان عشایر کوچنده ایل قشقایی استان فارس، طایفه عمله، تیره صفیخانی: ارائه الگویی جهت تأمین خدمات کتابخانهای. فصلنامه کتاب 80.
11
12.طباطبایی نسب، بیبی سکینه (1392). مطالعه میزان رضایتمندی کاربران کتابخانههای عمومی یزد از ارائه خدمات، فضا و موقعیت کتابخانهها. پایان نامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه پیام نور.
12
13.عاصمی، عاطفه؛ زمانی، بیبی عشرت؛ میرزایی، امین (1391). عوامل مؤثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران دبیرستانی کتابخانههای عمومی شهر مشهد. کتابداری، آرشیو و نسخه پژوهی: تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. شماره 70.
13
14.عباداللهی، نورالله (1382). خدمات و اهمیت کتابخانههای عمومی. کتابداری، آرشیو و نسخه پژوهی: تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. شماره 50 و 51.
14
15.عینی، اکرم (1390). مفهوم نیاز اطلاعاتی از دیدگاه پیشگامان علوم کتابداری و اطلاعرسانی. فصلنامه علوم اطلاعرسانی. دوره 20. شماره سوم و چهارم.
15
16.محسنی، حمید (1382). مجموعهسازی و خدمات تحویل مدرک. نشر کتابدار.
16
17.مسلمی، معصومه (1393). مطالعه میزان رضایتمندی کاربران از خدمات الکترونیکی و سنتی کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی. پایان نامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه پیام نور.
17
18.نواح، عبدالرضا؛ مقتدایی، فاطمه؛ فاضلی، عبدالله (1395). بررسی رابطهی کیفیت خدماتدهی و رضایتمندی اعضای کتابخانه: (مورد کتابخانههای عمومی استان لرستان).مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره پیاپی 17.
18
19.هاشم زاده، محمدجواد؛ فرامرزی، معصومه (1395). کاربران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی: تبیین نیازهای اطلاعاتی با تکیهبر الگوی هیل.فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه سابق). سال بیست و دوم. شماره 86.
19
Borbely, Maria(2011). Measuring user satisfaction with a library system according to iso/iec TR 9126-4.Performance measurement metrics. 12(3).pp157-171.
20
ikenwe iguehi,joy and adegbilero iwari,idowu(2014). Utilization and user satisfaction of public library services in south-west, Nigeria in the 21 century: a survey. Internation journal of library science.3(1): 1-6.
21
Iwhiwhu, basil emute and okorodudu, patience obotayire(2012). Public library information resources, facilities, and services: user satisfaction with the edo state central library, Benin-city, Nigeria. Library philosophy and practice. Paper747.
22
senevirante, daisy(2006). Measuring user satisfaction: a case study at the PGIM branch library at peradeniya. journal of the universities libraries association of srilanka,10. P 40-53.
23