ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت ارتباط و اطلاعرسانی به مخاطبان موزه آستان قدس رضوی در بستر فضای مجازی
آنچه در مؤسسات و سازمانها ارزش و اهمیت داشته و آنان را در نیل به اهداف عالی یاری میدهد، برقراری ارتباط است. ارتباط باعث میشود ارزشها و ویژگیهای یک سازمان در جامعه و نزد مخاطب بروز پیدا کند، لذا هراندازه ارتباط برای ارائه اطلاعات فراگیر باشد دستیابی به اهداف جوامع و سازمانها سریعتر خواهد شد. موزهها نیز به عنوان موسسهای فرهنگی آموزشی از این قاعده مستثنا نیستند. ایجاد سازوکارهای نوین و بهرهگیری مناسب از روابط عمومیها از ظرفیتها و توانمندیهای اطلاعرسانی رسانههای جمعی برای ارتباط و اثربخشی از موضوعات مهمی است که باید همواره در اولویت برنامهریزی کارآمد هر موزه مخاطب محور قرار میگیرد. در سالهای اخیر بررسی نیازها و توقعات بازدیدکنندگان موزه آستان قدس رضوی در قبال موزهها به عنوان یکی از ویترینهای خدمات این آستان متبرک موردتوجه خاص قرارگرفته است. منظور این است که برخی از مجموعههای آستان قدس رضوی مانند اماکن متبرکه و موزه ویترین عرضه خدمات و قابلمشاهده هستند که در منظر زائرین و بازدیدکنندگان قرار دارند و برخی دیگر پشتیبان و لجستیکی هستند و خدماتشان به صورت مستقیم قابلعرضه و مشاهده نیست. این مقاله ضمن بررسی پژوهش میدانی انجامشده در قالب نظرسنجی از مخاطبان موزه آستان قدس به تحلیل و ارائه راهکارهای مناسب و فنآوری محور برای ارتباط مؤثر با بازدیدکنندگان موزه میپردازد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50479_1be9bd838f8d19e39ba9ba71f9644edf.pdf
2017-08-23
1
12
موزه آستان قدس رضوی
مخاطب شناسی
روابط عمومی
مهدی
طاهری
taherymahdy@gmail.com
1
کارشناس مسئول موزه مجازی سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
LEAD_AUTHOR
افروغ، م (1386). روابط عمومی دیجیتال و نقش آن در اطلاع رسانی، مجله روابط عمومی. تهران: شماره 52.
1
دانشگاه امام رضا (ع) (1392) .بررسی میزان رضایتمندی بازدیدکنندگان از موزههای آستان قدس رضوی مشهد: اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی.
2
دبیر نژاد، رضا (1392) .ارتباط موزه با مخاطب تنها از راه بازدید نیست. پایگاه خبری هنر نیوز، تاریخ دسترسی 16 آبان 1395. دسترس پذیر در: http://www.honarnews.com/vdcd5f09.yt0kk6a22y.html
3
سلطانی، فرزاد (1382) .آشنایی با مدیریت ارتباط با مشتریانCRM و E-CRM. ویژهنامه فناوری اطلاعات و مدیریت آن (مدیریت فردا): تهران: شماره 1.
4
میرزایی، کرم (1392) .مخاطب فعال در موزه . نشریه الکترونیکی فرهنگ موزه: تهران: شماره 1.
5
صابر، علی (1392). بررسی مفاهیم تحقیق و توسعه و نوآوری و نحوه اندازهگیری آن در بنگاهها. [تهران]: پژوهش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- دفتر سیاستگذاری علم و فناوری.
6
Bose, R, 2002, Customer relationship management: key components for IT success. Industrial Mamagement & Data System, 102(2).
7
wikipedia. Notification system: https://en.wikipedia.org/wiki/Notification_system.
8
ORIGINAL_ARTICLE
مجله نامه فرهنگ؛ نخستین نشریه تخصصی فرهنگیان خراسان
مطبوعات در ایران در یکصد و هشتاد سال پیش (با انتشار روزنامه کاغذ اخبار میرزا محمد صالح شیرازی به سال 1252ق/ 1215 ش) پدید آمد. اما حدود هفت دهه بعد از کاغذ اخبار در خراسان روزنامه ادب به عنوان نخستین نشریه این سرزمین متولد شد. نخستین مجله خطۀ خراسان در سال 1298 خورشیدی با نام دانش در مشهد منتشر شد. پس از گذشت حدود سی سال از انتشار مجله دانش، فرهنگیان خراسان مجله تخصصی نامه فرهنگ ارائه کردند. این مقاله به معرفی مجله نامه فرهنگ و بررسی هدف و محتوای آن و چگونگی انتشارش میپردازد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50466_4ee58de14f5f998d8caa877f61b26948.pdf
2017-08-23
1
14
مجله نامه فرهنگ
نخستینها
فرهنگیان
خراسان
سید مهدی
سید قطبی
mehdi.qotbi@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس سفارش و پیگیری مطبوعات غیرفارسی
LEAD_AUTHOR
سیدقطبی، سیدمهدی (1393). دانش؛ نخستین سالنامه خراسان. مجله الکترونیکی شمسه، نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دوره ششم، شماره 22-23، بهار و تابستان 1393. دسترسی در:
1
http://www.aqlibrary.ir/Old/index.php?module=TWArticles&file=index&func=view_pubarticles&did=1961&pid=11
2
دانشگاه مشهد (1359). فرخنده پیام، یادگارنامه غلامحسین یوسفی. مشهد: دانشگاه مشهد.
3
قنبری، امید (1386). زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر غلامحسین یوسفی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،
4
یاحقی، محمدجعفر (1388). ارجنامه غلامحسین یوسفی: زندگی، آثار، جستارهای متن پژوهی. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
5
صدری طباطبائی نائینی، محمد (1378). راهنمای مطبوعات ایران ۱۳۰۴ - ۱۳۵۷. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
6
حیدری، آزاد (1389). فهرست مجلههای فارسی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا پایان سال ۱۳۸۶. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
7
سایت کتابخانه ملی ایران: http://nlai.ir
8
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سیر شیوهی انتخاب کتاب در کتابخانهی مرکزی آستان قدس رضوی
این مقاله به شیوهی توصیفی- تحلیلی و بر اساس مصاحبه و اسناد و مدارک موجود انجام شده است. وضعیت انتخاب کتاب در کتابخانهی مرکزی آستان قدس رضوی در گذشته و حال، هم چنین محدودیتها و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز با توجه به نتیجههای به دست آمده، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت انتخاب و گردآوری منابع در راستای هدفها و سیاستهای سازمان ارائه شده است.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50417_66848bc51155f58d515df59d446aa48c.pdf
2017-08-23
1
15
مجموعهسازی
انتخاب کتاب
کتابخانهی مرکزی
آستان قدس رضوی
فاطمه
صحرایی
sahra1437@gmail.com
1
مسئول بخش تالار مطالعه قفسه باز بانوان
LEAD_AUTHOR
بتول
امیرپور
2
رئیس بخش سابق گردش و امانت کتاب بانوان کتابخانهی مرکزی آستان قدس رضوی
AUTHOR
اقاربپرست، مریم؛ شعبانی، احمد؛ شریفمقدم، هادی؛ و نادریاخراجی، فاطمه (1392). نظرات کتابداران و کارکنان کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در خصوص ضرورت مولفههای مجموعهگستری Stuart Lee در کتابخانههای دانشگاهی. مدیریت اطلاعات سلامت. 10 (1)، صص 67 – 78.
1
اناری، فاطمه؛ سیدحسینی، شهره (1390). نمایشگاههای کتاب و مجموعهسازی درکتابخانههای دانشگاهی در مسائل مجموعهسازی در کتابخانههای ایران: مجموعه مقالههای چهارمین همایش سراسری اتحادیهی انجمنهای علمی- دانشجویی کتابداری و اطلاعرسانی ایران (ادکا). تهران: نشر کتابدار.
2
سینایی، علی (1378). مجموعهسازی در کتابخانهها. [ویرایش2]. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
3
شاکری، رمضانعلی (1367).گنج هزار ساله (کتابخانهی مرکزی آستان قدس رضوی قبل و بعد از انقلاب). مشهد: کتابخانهی مرکزی آستان قدس رضوی.
4
محسنی، حمید (1391). مجموعهسازی و خدمات تحویل مدرک. تهران: نشر کتابدار.
5
محمداسماعیل، صدیقه؛ صالحیفتحآبادی، زهرا (1390). نگاهی به وضعیت مجموعهسازی در کتابخانههای عمومی. مطالعه موردی: کتابخانههای عمومی شهر کرمان. کتابداری، آرشیو و نسخهپژوهی: کتاب ماه کلیات. سال پانزدهم، شماره 2. صص 98-105.
6
سازمان. آییننامه مجموعهسازی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مصوب 21/04/1384.
7
سازمان. آئیننامه منابع اهدائی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مصوب 1386.
8
انتظاری، محمود. کارشناس مسئول و ابوابجمعدار بخش سفارش و فراهمآوری منابع. سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد. مصاحبه، بهمن 1387.
9
حکمآبادی، محمدعلی. کارشناس مسئول و ابوابجمعدار بخش سفارش و فراهمآوری منابع. سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد. مصاحبه، دی 1395.
10
هاشمی، محمود. کتابدار ثبت و سفارش منابع فارسی. سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد. مصاحبه، بهمن 1387.
11
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت آرشیوهای خاص
مدیریت، فرایند طراحی و حفظ شرایط به منظور انجام مؤثر اهداف انتخابشده میباشد. مدیریت انجام وظایف برنامهریزی، سازماندهی، نیروی انسانی، پیشرفت، کنترل و مدیریت فعالیتهای ضروری سازمان در تمامی سطوح میباشد. با این حال مهارتهای مدیریتی و فنون اداری موردنیاز برای مدیریت آرشیوهای خاص، ممکن است با سطح سازمانی متفاوت باشد. به هر حال هدف همه مدیران رسیدن به تولید مازاد و ایجاد خروجی مطلوب و باکیفیت در یک دوره زمانی خاص است. آرشیو به هر مجموعه سازمانیافته از اسناد معین از رسانه اشاره میکند. در این مقاله انواع آرشیوهای تخصصی و کارکرد هر کدام از آنها موردبررسی قرارگرفته علاوه بر آن کاربرد هریک از اصول عملکردهای مدیریتی (مانند برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی، کنترل، هدایت) در مدیریت آرشیوهای خاص موردمطالعه قرارگرفته و راهبردهای استراتژیک برای مدیریت آرشیو و اسناد ارائهشده است.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50487_010fa2e8548bbb977105ab389114899b.pdf
2017-08-23
1
17
آرشیوهای تخصصی
مدیریت
آرشیو
مدیریت آرشیو
احمد
زارعی
zareahmad815@gmail.com
1
مسئول کتابخانه امام صادق(ع) وابسته به آستان قدس رضوی
LEAD_AUTHOR
سمیه
زارعی
zaresoeh@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت گرایش تحول
AUTHOR
Abioye, Abiola (2007) "Fifty years of archives administration in Nigeria: lessons for the future", Records Management Journal, Vol. 17 Iss: 1, pp.52 – 62.
1
Alegbeleyee, G B O "Archives administration and records management in Nigeria: Up the decades from amalgamation". ARMA Records Management Quarterly.
2
Bearman, David (1994) Toward a Reference Model for Business Acceptable.
3
Bearman, David (1996) Item Level Control and Electronic Recordkeeping.
4
Bettington, Jackie and Turnbull, Noel (2009). Keeping the nation‟s memory alive through archives. Penny Underwood, MediaWise.
5
Boles, Frank (2005). Selecting and Appraising Archives & Manuscripts. Chicago: Society of American Archivists: 43-73.
6
Cook, Terry. (2005). Macro-appraisal in Theory and Practice: Origins, Characteristics, and Implementation in Canada, 1950–2000. Archival Science 5:2-4 pp 101-61.
7
Craig, Barbara (2007). Appraisal in archives: what has been achieved? what remains to be done. ARMReN Research Workshop, June 7.
8
Creigh, by Dorothy Weyer (1995). A Primer for Local Historical Societies: Revised and Expanded from the First Edition. AltaMira Press. p. 122. http://www.altamirapress.com/Catalog/SingleBook.shtml?command=Search&db=%5EDB/CATALOG.db&eqSKUdata=0942063120&thepassedurl=%5Bthepassedurl%5D.
9
Dearstyne, Bruce W. (1982) Principles for local government records. NASARA Clearinghouse: News and Reports on Government Records.
10
Gelting, Michael H. (1990). The Archivist as Historical Researcher: Research and Archivistics at the Danish State Archives The American Archivist, Vol. 53, No. 1 (Winter), pp. 148-156. Society of American Archivists. http://www.jstor.org/stable/40293434.
11
Hofman, Hans (2005). „The Archive‟. In Archives: Recordkeeping in society. Edited
12
Hurley, Chris (2004). „What, If Anything, Is Records Management?‟ Paper presented
13
Juneja hu Juneja, First Himanshu, and Prachi Juneja. "Management. Management Study Guide. WebCraft Pvt Ltd, 2011. Web. 17 Mar 2011.
14
Koontz Harold and Weihrich Heinz (1990) Essentials of Management, Fifth Edition, McGraw-Hill.
15
Kotter, J. (1998) Leading change. In Kotter, John P. & Dan S. Cohen. (2002). The Heart of Change. Boston: Harvard Business School Publishing.
16
Manfred F. R. Kets de Vries The Dark Side of Administrator - Business Strategy Review 14(3), Autumn Page 26 (2003).
17
McCarthy, Paul H. (1988). The Management of Archives: A Research Agenda. The American Archivist, Vol. 51, No. 1/2, pp. 52-69
18
Pearce-Moses, Richard (2005). A Glossary of Archival & Records Terminology. Chicago, IL: Society of American Archivists. pp. 22. http://www.archivists.org/glossary/term_details.asp?DefinitionKey=3.
19
Ridener, John. From Polders to Postmodernism: A Concise History of Archival Theory. Duluth, MN: Litwin Books, 2009. ISBN 9780980200454
20
Shyllon, F. (Unpublished) The poverty of documentary heritage management in Nigeria.
21
Stoner, James A. F. Edward, Freeman R. and Gilbert, Jr. Daniel R. (2003) Management (New Delhi: Prentice-Hall of India), Sixth Edition.
22
Upward, Frank (1996).‟Structuring the Records Continuum - Part One: Postcustodial
23
Upward, Frank (1997). „Structuring the Records Continuum, Part Two: Structuration
24
Walch, Victoria Irons (2006). "Archival Census and Education Needs Survey in the United States: Part 1: Introduction" The American Archivist 69 (2): 294–309. http://www.archivists.org/a- census/reports/Walch-ACENSUS.pdf. Retrieved 2007-04-30.
25
Worthy, James C. (1979) “Management concepts and archival administration; In A Modern Archives Reader, Daniels and Walch, editors, pp. 299-308
26
27
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر مقوله دانش و حکمت (خرد) از منظر علوم کتابداری و اطلاعرسانی و اسلام
بخش عظیم سرمایه و ثروت انسان، دانش اوست. این دانش در یک فرایند طولانی و نسبتاً پیچیده، تولید، گردآوری و ساماندهی شده است؛ و زمانی این دانش دارای ارزش است که به خرد و حکمت تبدیل شود. بررسی سلسلهمراتب فرایند داده، اطلاعات، دانش و حکمت (خرد) از دیدگاه علوم مدرن و علوم کتابداری و مقایسه آن با «حکمت» از دیدگاه قرآن، آیات، روایات، فلاسفه و دانشمندان سایر علوم. همچنین بررسی روابط، و شباهتها و تفاوتهای آنها باهم، از اهداف این پژوهش است. روش پژوهش در این مقاله تحلیلی - تکاملی است. پژوهشگر سعی کرده است با تحلیل موضوع دانش و حکمت آن را از دو زاویه علوم کتابداری و اسلام موردمطالعۀ بیشتر قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان داد که فرایند داده، اطلاعات، دانش و حکمت (خرد) علاوه بر جنبه بشری و مادی آن، جنبه معنوی و آسمانی، نیز دارد؛ و حکمت قرآنی و حکمت بشری از یک جنساند و در طول هم قرار دارند. همچنین آلایندههای اطلاعاتی نقش مخربی در فرایند داده، اطلاعات و دانش دارند، و مانع تبدیل اطلاعات به دانش و دانش به خرد میشوند. بنابراین، دانش باید به حکمت تبدیل شود و حکمت از منظر علوم بشری و کتابداری نیز با حکمت الهی پیوند بخورد، زیرا حکمت الهی، انسان را به کمال و حقیقت میرساند. نظریه «مدیریت حکمت» میبایست به مرور جایگزین «مدیریت دانش» شود. این مطالعه نشان داد که کتابخانهها باید سیاستها و راهبردهای خود را مطابق جامعهی حکمت محور تدوین نمایند و جامعه و مخاطبان خود را با آن سمت هدایت نمایند. همچنین پیشنهاد میشود، ملاک برنامهریزیهای، تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای آیندهی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی، خرد و حکمت قرار گیرد، تا دانش و اطلاعات.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50422_d1438c46c79125fbb2f2498691455418.pdf
2017-08-23
1
22
دانش
حکمت
اطلاعات
مدیریت دانش
مدیریت حکمت
مدیریت حکمت محور
سید عباس
مرجانی
marjani54@gmail.com
1
کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
LEAD_AUTHOR
باد، جان، ترجمه محبوبه مهاجر (1372). کتابخانه، اطلاعات و معنا. فصلنامه کتاب، دوره چهارم، شماره دوم، تابستان.
1
برنجکار، رضا (1379). مفهوم حکمت در قرآن و حدیث. مجموعه مقالات صحیفه مبین، دوره اول، شماره 4.
2
بهشتی، احمد (1372). عیسی پیامآور اسلام بخش نهم: آموزش کتاب و حکمت. درسهایی از مکتب اسلام. فروردین سال 33 – شماره 1.
3
پاکنیت، محسن (1390) آلودگی اطلاعات در سازمان و شیوههای مقابله با آن (۱ از ۲). دسترسی در سایت: http://www.gooyait.com/1390/02/31/avoiding-information-pollution-in-an-organization-1.html
4
حاجی زینالعابدینی، محسن. (1387). نقش مدیریت اینترنت در اقتصاد دانشمحور. مجموعه مقالات همایش کتابخانهها: مراکز مدیریت دانش (نخستین: 1387: همدان) همدان: سپهر دانش.
5
خسرو پناه، عبدالحسین (1388). چیستی حکمت در قرآن، روایات و فلسفه. مشکوه، شماره 103، تابستان. ص 26 – 27
6
دانش آشتیانی، ابوالقاسم (1343). ارزش دانش و حکمت از نظر اسلام. معارف جعفری. مهرماه، شماره 1.
7
داور پناه، محمدرضا (1382). تحلیلی بر تبدیل داده به اطلاعاتو دانش. فصلنامه کتاب. دوره چهاردهم، شماره اول، بهار. ص 73.
8
دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامه دهخدا. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. جلد 6.
9
زوارقی، رسول (1385). کتابخانههای عمومی آینده. فصلنامه کتاب. شماره 67، پاییز.
10
طلاچی، هما و میترا زارعی (1390). بررسی آلودگی اطلاعات در پایگاههای اطلاعاتی پزشکی منتخب دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه اعضای هیئتعلمی. مدیریت سلامت 13(39).
11
گارسیا مارکز، گابریل. بخارا. شماره 82، ص 78 - 79.
12
مقومی، امین و عباس مصطفیلو. (1383). موج چهارم در راه است/ گفتوگویی با دکتر علیاکبر جلالی. پرسمان: اردیبهشت 1383، شماره 20.
13
نوروزی، علیرضا. (1378). آلودگی اطلاعات. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، دوره 15(پاییز و زمستان)
14
نوروزی، یعقوب و امیرحسین عبدالمجید (1387). گامهای علمی پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانهها. مجموعه مقالات همایش کتابخانهها: مراکز مدیریت دانش (نخستین: 1387: همدان) همدان: سپهر دانش.
15
یمین فیروز، موسی. «دانش و مدیریت دانش در سازمانها». فصلنامه کتاب، دوره چهاردهم، 1 (بهار 1382).
16
Ackoff, R. L. (1989). From data to wisdom. Journal of Applied Systems Analysis 15:3-9.
17
Bernstein, Jay. H (2009) The Data-Information-Knowledge-Wisdom Hierarchy and its Antithesis Authors. Vol 2:68-75. http://arizona.openrepository.com/arizona/handle/10150/105414. Accessed. July 25, 2011.
18
Maxwell, N (2007) From Knowledge to Wisdom: The Need for an Academic Revolution. London Review of Education, 5 (2) 97 - 115 http://eprints.ucl.ac.uk/16142/. Accessed. October 2011.
19
Sharma, Nikhil (2008). The origin of the “data information knowledge wisdom” See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/292335202
20
hierarchy. [http://www-personal.si.umich.edu/~nsharma/dikw_origin.htm]. Accessed. May 15, 2009.
21
Nakagawa, Satoru(2008) Information and wisdom in the practice of knowledge. Journal of Contemporary Issues in Education. 3(2).
22
ORIGINAL_ARTICLE
تاریخچه شکلگیری و تحولات موزههای آستان قدس رضوی 2 بخش دوم: مقدمه ای بر جریان تحوّل در موزه ها، پس از انقلاب اسلامی
موزه به عنوان جایگاهی برای بسط فرهنگ انسانی دارای کارکردهای اجتماعی ویژهای است و نقش مهمی در تحولات فرهنگی به عهده دارد. مطالعه تاریخچه موزهها در جهان نشان میدهد اندیشمندانی که پس از جنگ جهانی دوم یا دوران وحشت و نکبت و افول انسانی گرد هم آمدند به دنبال راهکاری برای خروج نسل بشر از این بحران انسانی بودند. در چنین شرایطی بود که جامعه جهانیِ درهمشکسته نیاز به تکیهگاهی توانمند برای خیزشی دیگر به سوی جامعه آرمانی و نجات خویش داشت، و در این مسیر چه بهتر از اینکه با نگاهی اندیشمندانه به گذشته چراغی فرار وی آینده برافروزند. ازاینروی این بار نه موزه به عنوان ویترینی برای انبارهایی انباشته از اشیای قدیمی، بلکه موزههایی با مأموریت بازسازی جامعه بشری و با کارکردهای مهم اجتماعی، در وجههای موردنیاز جامعه مانند: جمعآوری و حفظ و نگهداری باهدف حفظ هویت فرهنگی و تاریخی و جلوگیری از خود بیگانگی، همچنین آموزش، پژوهش و معرفی باهدف ایجاد بنیانی مستحکم برای آیندهای نوین، ایجاد شد. امروزه در جریان تحوّلات فرهنگی شاهدیم که برخی از موزهها با ایجاد فرصتهای آموزشی در خارج از مدرسه، آموزههای ذهنی را به مهارتهای تجربی تبدیل میکنند. همچنین با استفاده از روش آموزش خلّاق به یکی از اهداف مهم خود که «مشاهده عمیق و یادگیری پایدار» مراجعان است دستیافتهاند.آنها موفق شدهاند فرهنگ دیدار از موزهها را که عبارت است از «زیبا دیدن، خوب حس کردن و بهتر تجربه کردن» به جامعه مخاطب انتقال دهند (کریمی، 1391، ص 30-32). در ایران بخش مهمی از این تحولات فرهنگی را پس از انقلاب اسلامی در راستای ارتقای اندیشه و تفکرات مبتنی بر قرآن کریم شاهد هستیم. آنان که با آیات روشن قرآن آشنا هستند زیبایی و عمق کلام حق را در توصیف مدام به «توجه به آثار گذشتگان» درک میکنند. بدین ترتیب وقتی تعریف جامع سازمان جهانی موزهها (ICOM) از واژه «موزه» را مطالعه میکنیم، متوجه میشویم که بدون تردید یکی از مکانهایی که میتواند به نسل حاضر آگاهی لازم درباره هویتشان و دیدگاهی مبتنی بر تفکر و عبرتآموزی از گذشتگان را منتقل کند موزهها هستند[1]. پس شایسته تقدیرند آنان که به این مهم باهدف ارتقاء اندیشه و نگرش انسانی اسلامی توجه دارند.[2] در این بخش از مقاله تاریخچه موزههای آستان قدس، بهاختصار نگاهی بر تحولات این موزه، پس از انقلاب اسلامی و توسعه آنکه مبتنی بر موقوفات فرهنگی بوده خواهیم داشت. روشن است که در این توسعه، دیدگاه علمی و فرهنگیِ مدیران عالی آستان قدس رضوی و جلب اعتماد ایشان برای توسعه موقوفات نقش مهمی داشته و دارد. [1] از معنای نام «موزه» در فرهنگ و تمدن کهن غرب که برگرفته از «جایگاه موزها» است نباید غافل شد. [2] البته ناگفته نماند که کاستیها نشان میدهد این ارگانََِِِِّ زنده، همیشه در حال تحول و پیشرفت خواهد بود.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50485_008ea84330197056fa88016941620102.pdf
2017-08-23
1
34
موزه های آستان قدس
تمبر و اسکناس
فرش
قرآن
نفایس
مردمشناسی
ملک آباد
هدایای رهبری
حشمت
کفیلی
kafili.h1963@gmail.com
1
کارشناس نمایه سازی و طبقه بندی اسناد
LEAD_AUTHOR