@article { author = {علوی فر, سکینه and سروی, افسانه}, title = {طبقه‌بندی عوامل مؤثر در شکست پروژه‌های مدیریت دانش}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {9}, number = {شماره 36-37 پاییز و زمستان 1396}, pages = {1-30}, year = {2018}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {از اواخر دهه 90 میلادی که مدیریت دانش محبوبیت پیدا کرد، تحقیقاتی درزمینه علل عدم موفقیت آن صورت گرفته است. هدف این پژوهش با این امید که موفقیت پروژه‌های آتی افزایش یابد آن است که مشکلات معمول مدیریت دانش را نشان دهد. درنتیجه با استفاده از یافته‌های این تحقیقات به دنبال سازمان‌دهی و دسته‌بندی علل عدم موفقیت مدیریت دانش است. عوامل عدم موفقیت مدیریت دانش در این مقاله به دو دسته تقسیم‌شده است: عوامل علی و عوامل نتیجه‌ای. عوامل علی شامل: نبود شاخص برای بررسی عملکرد و غیرقابل‌اندازه‌گیری بودن مزایا، حمایت ناکافی مدیران، برنامه‌ریزی، طراحی، هماهنگی و ارزیابی نامناسب، مهارت ناکافی مدیران دانش و کارمندان، وجود مشکلات متعدد در فرهنگ‌سازمانی، ساختار سازمانی نامناسب است و عوامل نتیجه‌ای شامل: عدم مشارکت گسترده، ارتباط ضعیف، کیفیت پایین و غیرقابل استفاده بودن، تأکید بیش از حد بر یادگیری رسمی، نظام‌مندسازی و نیازهای اساسی، استفاده نامناسب از فناوری، بودجه‌بندی نامناسب، عدم مسئولیت‌پذیری و مالکیت، هدر رفت دانش از طریق کناره‌گیری و بازنشسته شدن کارکنان. یافته‌های این مقاله نظریات موجود در رابطه با علل عدم موفقیت مدیریت دانش به شکلی منطقی است تا افراد و دانشجویان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. با توجه به این دسته‌بندی و جهت درک بهتر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری و رابطه علت و معلولی میان عوامل عدم موفقیت و همچنین برای شناسایی رابطه میان این عوامل و محیط اجرای مدیریت دانش این پژوهش صورت گرفته است.}, keywords = {دانش,مدیریت دانش,عدم موفقیت,عوامل شکست,عوامل علی,عوامل نتیجه‌ای,فرهنگ‌سازمانی,بهره‌گیری از فناوری}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_58524.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_58524_928dffa312de74fc0c559dc274ec6686.pdf} }