@article { author = {سید قطبی, سید مهدی}, title = {نقش و جایگاه کتاب‌های درسی و غیردرسی و کتابخانه‌های آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهان: مروری بر متون}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {3}, number = {شماره 10-11 بهار و تابستان 1390}, pages = {1-18}, year = {2011}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {تولید و بهره‌گیری از کتاب‌های درسی درکشورهای مختلف جهان به شیوه متمرکز و غیرمتمرکز انجام می‌شود. در ایران، استفاده از کتاب‌های درسی به شیوه متمرکز است؛ یعنی یک متن واحد درسی در سراسر کشور تدریس می‌شود. اما در کشورهایی نظیرانگلستان، استرالیا، زلاندنو، آمریکا و سوئد بکارگیری کتاب‌های درسی غیرمتمرکز است؛ به این روش که برنامه‌ ملی درسی اعلام می‌شود که هدف‌های آن روشن است و مدرسه‌ها تلاش می‌کنند به هدف‌های برنامه‌ ملی نزدیک شوند اما هیچ ضرورتی وجود ندارد که از یک کتاب درسی واحد برای رسیدن به این هدف‌ها کمک بگیرند،بلکه معلمان از بین منابع زیادی که وجود دارد منابعی را که می‌خواهند تدریس کنند، گزینش نموده و در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند.کتاب‌های غیردرسی تسهیل‌کننده یادگیری و آموزش هستند.این کتاب‌ها، دانش‌آموزان را به فعالیت و تحقیق بیشتر سوق می‌دهندو قوه تفکر، استدلال و جامع‌نگری آنها را تقویت می‌کنند.این مقاله پس از بیان تعریف کتاب های درسی و کتاب های غیردرسی، مروری بر پژوهش‌ها و متون مربوطبهنقش و جایگاه کتاب‌های درسی و غیردرسی و کتابخانه‌های آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهاندارد.}, keywords = {کتاب درسی,کتاب غیر درسی,کتابخانه‌ آموزشگاهی در ایران,کتابخانه آموزشگاهی در جهان}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50304.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50304_e630a690a61e49a34db481640cb6c77f.pdf} }