@article { author = {کفیلی, حشمت}, title = {سرسخن: پژوهش یعنی پویایی اندیشه در مسیر دانش و خِرَد با جستجوی مداوم}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {10}, number = {شماره 38-39}, pages = {1-2}, year = {2018}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69320.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69320_5299c6a57a152a9c83c490ca549bd9f3.pdf} } @article { author = {علوی فر, سکینه}, title = {گامی فراتر در کتابخانه همراه، از پیامک تا واقعیت مجازی}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {10}, number = {شماره 38-39}, pages = {1-15}, year = {2018}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {ابزار فناورانه تلفن­های هوشمند همراه، روش زندگی، کار، تحصیل و حتی جامعه­پذیری بشر امروزی را تغییر داده­اند، به­ طوری که نسل حاضر با استفاده از تلفن­های همراه خود می­توانند حساب­های کاربری خود را بررسی نمایند، مطالعه نمایند، امور بانکی خود را انجام دهند، ارتباطات شبکه­های اجتماعی خود را مستحکم کنند، تفریح کنند و بسیاری امور دیگر را ساماندهی نمایند. فناوری به‌طورکلی و رایانه به‌طور خاص مدت‌ها است که بر تلفن همراه تمرکز نموده است. کتابخانه‌ها به عنوان مراکز اطلاع‌رسانی از اعصار گذشته همواره به دنبال ارائه خدمات اطلاعاتی خود بر بستر روزآمدترین محمل‌ها بوده‌اند. ازاین‌رو در حال حاضر فعالان حوزه کتاب بسیاری در جهان و ایران به دنبال استفاده از این فناوری جهت ارائه خدمات خود بر بستر آن هستند. ناشران و کتابخانه‌های بسیاری در جهان با استفاده از فناوری تلفن همراه انواع خدمات مرجع و مجازی را برای کاربران خود بهینه نموده‌اند. این مقاله با استفاده از تجارب مشاهده‌شده در ایران و جهان به مطالعه برخی خدمات مهم کتابخانه‌ای بر بستر تلفن همراه پرداخته است که این خدمات از پیامک‌های اطلاع‌رسانی شروع و با ذکر نرم‌افزارهای کاربردی کتابخانه‌ای ادامه می‌یابد تا آنکه در انتها به نوظهورترین نوع خدمات مبتنی بر تلفن همراه همچون واقعیت افزوده می‌پردازد.}, keywords = {خدمات کتابخانه‌ای,کتابخانه همراه,پیامک,نرم‌افزارهای کاربردی کتابخانه‌ای,واقعیت افزوده,واقعیت مجازی}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69324.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69324_03d9ef0131ce6d41de01ec6e6c2bd1a7.pdf} } @article { author = {سید قطبی, سید مهدی and سوزنچی کاشانی, علی}, title = {موزه آستان قدس رضوی: از اندیشه تأسیس تا افتتاح}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {10}, number = {شماره 38-39}, pages = {1-14}, year = {2018}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {به‌طورکلی موزه‌ها از گذشته تاکنون محل نمایش قدمت و عظمت تاریخ بشری با نمایش اشیاء گران‌قدر و بی‌نظیر بوده است. در این میان بقاع متبرکه اسلامی با وجود اشیاء قدیمی و نفیس اهدایی یا وقفی مسلمانان از ظرفیت بالایی در تأسیس موزه‌دارند. آستان قدس رضوی با توجه به قدمت طولانی و عنایات گسترده علاقه‌مندان به امام رضا علیه‌السلام و وجود اشیاء شایسته نمایش همگانی از سال 1324 خورشیدی مکانی به نام موزه این آستان تأسیس نموده است. تلاش‌های زیادی برای افتتاح زودتر موزه آستان قدس رضوی شده است اما به افتتاح رسمی آن منجر نگردید. این مقاله با بررسی مدارک مختلف به بررسی رویدادهای مختلف از زمان طرح اندیشه بنیان‌گذاری موزه تا گشایش آن می‌پردازد.}, keywords = {موزه,آستان قدس رضوی,خزانه,تأسیس,افتتاح}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69325.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69325_24100f23137d93a956bec94c80e7fbda.pdf} } @article { author = {کشاورزیان, سلما}, title = {مسائل و چالش های کتابخانه های تخصصی در سازمان ها}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {10}, number = {شماره 38-39}, pages = {1-14}, year = {2018}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {تخصص‏گرایی و عمیق شدن در یک موضوع، از ویژگی‏های کتابخانه تخصصی است؛ اما کتابخانه­ها می‏توانند بر اساس سازمان، موضوع، عملکرد، کاربران و مجموعه نیز تخصصی شوند. جهت ارائه خدماتی معقول و کاربرپسند در کتابخانه­های تخصصی و مراکز مدارک باید اهداف، کارکرد، وظایف و استانداردها در کتابخانه تخصصی و مراکز مدارک، مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مزایا، فرصت ها و چالش های پیش روی کتابخانه های تخصصی در امر خدمات رسانی به سازمان ها می باشد. در این پژوهش سعی شده است با رویکری مروری-تحلیلی مزایا، فرصت ها و چالش های پیش روی کتابخانه های تخصصی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که ارتباط محققان با کتابداران و صرفه‏جویی در زمان بازیابی اطلاعات، تحویل آن و موفقیت در تحقیق، از جمله شاخص‏های تاثیر خدمات کتابداری و اطلاع‏رسانی در فرایند تحقیق و پژوهش است که از وظایف مهم کتابخانه‏های تخصصی به شمار می‏رود. در موسسات و شرکت های خصوصی، ارزش حضور کتابداران تخصصی در به کارگیری روشهای خلاقانه مختلف به منظور کاهش هزینه ها و افزایش سطح درآمد می باشد ولی به طور کلی محاسن کیفی به کارگیری این کتابداران در سازمان شامل ارائه اطلاعاتی در مورد راه حلهای موجود از منظر احتیاجات مراجعین، استفاده مؤثر و بهینه از منابع و جهت دهی به دانش مشترک در رشته های تخصصی چندگانه است. ایجاد روابط داخلی و عمومی قوی تر، تمرکز بر روی خدماتی نظیر آموزش و پرورش که در شرح وظائف کتابخانه های سنتی وجود ندارد، آموزش کاربران در مورد کیفیت اطلاعات، تطبیق فرآیندهای انتشار اطلاعات، دیجیتال سازی منابع و سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری و ایجاد سازگاری عمومی از مؤلفه ای پیش روی کتابخانه های تخصصی موفق خواهد بود.}, keywords = {کتابخانه تخصصی,کتابدار,مسائل و چالش ها}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69327.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69327_dd54be902e6747136716854ecade8d53.pdf} } @article { author = {گلابیان مقدم, مرضیه}, title = {مروری بر مدل‌های پذیرش فناوری اطلاعات با تأکید بر نظریه انتظار-تایید}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {10}, number = {شماره 38-39}, pages = {1-16}, year = {2018}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {با ظهور فناوری‌های جدید در زندگی افراد، کاربران تجربه‌های متفاوتی از تعامل با این فناوری‌ها به دست می‌آورند. این تجربیات منجر به شکل‌گیری انتظارات متفاوتی در کاربران برای استفاده از یک نرم‌افزار می‌شود. طراحان نظام‌های اطلاعاتی و پژوهشگران از انواع مدل‌های پذیرش فناوری برای بررسی موفقیت یک نظام اطلاعاتی استفاده می‌کنند. از بین مدل‌هایی که درزمینه پذیرش فناوری معرفی و مطرح‌شده‌اند، فقط مدل انتظار -تأیید به‌طور خاص برای تبیین رضایت مصرف‏کنندگان و تصمیم آن‌ها برای خرید و یا استفاده دوباره از یک نظام، استفاده می‌شود. پژوهش حاضر پژوهشی مروری است که ضمن معرفی کوتاهی از انواع مدل‌های پذیرش فناوری اطلاعات، به تبیین کامل نظریه انتظار – تأیید و مرور پژوهش‌های انجام‌شده مدل‌های پذیرش فناوری در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی می­پردازد. به‌طورکلی می‌توان چنین نتیجه گرفت که هرچه قابلیت‌های یک نظام اطلاعاتی به تجربیات و انتظارات کاربران آن نزدیک‌تر باشد، مقبولیت و درنتیجه رضایت و ادامه استفاده از آن را به عنوان یک فناوری در پی خواهد داشت.}, keywords = {مدل‌های پذیرش فناوری اطلاعات,نظریه انتظار-تایید,رضایت,سودمندی ادراک‌شده,نظام‌های اطلاعاتی,کاربران}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69335.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69335_f45920ff6a70c27cc8a886e0d1b117e7.pdf} } @article { author = {نسائی, زهرا}, title = {نیازسنجی اطلاعاتی و میزان رضایتمندی کاربران کتابخانه‌های عمومی قوچان از خدمات کتابخانه‌ای}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {10}, number = {شماره 38-39}, pages = {1-20}, year = {2018}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی و میزان رضایت مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر قوچان از خدمات کتابخانه‌ای است.روش در این مطالعه پیمایشی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده‌شده است. جامعه آماری نیز شامل تمام اعضای کتابخانه‌های عمومی شهر قوچان (12993 نفر) و کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها (18 نفر) می‌باشند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که اکثر مراجعان به دنبال کتاب‌های آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و به‌روزرسانی منابع هستند. همچنین نتایج نشان داد که در میان نوع منابع اطلاعاتی کتاب‌ها از دید مراجعان (با نمره 5/4)، از نظر کتابداران (با نمره 8/4)، از نظر اولویت‌بندی موضوعی کلیات از دید مراجعان (با نمره 8/2) و از دید کتابداران (با نمره 8/4) به عنوان اولویت اول در گزینش منابع انتخاب‌شده‌اند. میزان رضایت مراجعان به کتابخانه‌ها از نظر کمیت کتاب‌های مربوط به هر موضوع موردبررسی قرار گرفت. در بین کتابخانه‌های موردبررسی کتابخانه امامت باجگیران و کتابخانه امام رضا (ع) بیش‌ترین رضایت کاربران (66/3 و 49/3) را به خود اختصاص دادند. همچنین یافته‌ها نشان داد که بین دیدگاه مراجعان و کتابداران از نظر اولویت نوع منابع اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود ندارد. میزان رضایت کتابداران کتابخانه‌های عمومی قوچان از شیوه انتخاب کتاب در حال حاضر 94/1 است که این میزان نشان می‌دهد کتابداران این کتابخانه‌ها از شیوه کنونی انتخاب کتاب رضایت ندارند. بیش‌ترین میزان رضایت مربوط به کتابداران کتابخانه بنت‌الهدی با نمره 3 است.}, keywords = {نیازسنجی,رضایتمندی,خدمات کتابخانه‌ای,کتابخانه‌های عمومی قوچان}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69338.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69338_736917e4481e8c0faa2b86100e3eee8a.pdf} }