@article { author = {توکلی, ثامنه}, title = {سر سخن: اتحاد استراتژیک الزام سازمان‌های پیشرو امروز}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {9}, number = {شماره 34-35 بهار و تابستان 1396}, pages = {1-1}, year = {2017}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50415.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50415_96487e624e5249d32bb0b0000ce540e2.pdf} } @article { author = {طاهری, مهدی}, title = {مدیریت ارتباط و اطلاع‌رسانی به مخاطبان موزه آستان قدس رضوی در بستر فضای مجازی}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {9}, number = {شماره 34-35 بهار و تابستان 1396}, pages = {1-12}, year = {2017}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {آنچه در مؤسسات و سازمان‌ها ارزش و اهمیت داشته و آنان را در نیل به اهداف عالی یاری می‌دهد، برقراری ارتباط است. ارتباط باعث می‌شود ارزش‏ها و ویژگی‏های یک سازمان در جامعه و نزد مخاطب بروز پیدا کند، لذا هراندازه ارتباط برای ارائه اطلاعات فراگیر باشد دستیابی به اهداف جوامع و سازمان‌ها سریع‌تر خواهد شد. موزه‌ها نیز به عنوان موسسه‌ای فرهنگی آموزشی از این قاعده مستثنا نیستند. ایجاد سازوکارهای نوین و بهره‌گیری مناسب از روابط عمومی‌ها از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی برای ارتباط و اثربخشی از موضوعات مهمی است که باید همواره در اولویت برنامه‌ریزی کارآمد هر موزه مخاطب محور قرار می‏گیرد. در سال‌های اخیر بررسی نیازها و توقعات بازدیدکنندگان موزه آستان قدس رضوی در قبال موزه‌ها به عنوان یکی از ویترین‌های خدمات این آستان متبرک موردتوجه خاص قرارگرفته است. منظور این است که برخی از مجموعه‌های آستان قدس رضوی مانند اماکن متبرکه و موزه ویترین عرضه خدمات و قابل‌مشاهده هستند که در منظر زائرین و بازدیدکنندگان قرار دارند و برخی دیگر پشتیبان و لجستیکی هستند و خدماتشان به صورت مستقیم قابل‌عرضه و مشاهده نیست. این مقاله ضمن بررسی پژوهش میدانی انجام‌شده در قالب نظرسنجی از مخاطبان موزه آستان قدس به تحلیل و ارائه راهکارهای مناسب و فن‌آوری محور برای ارتباط مؤثر با بازدیدکنندگان موزه می‌پردازد.}, keywords = {موزه آستان قدس رضوی,مخاطب شناسی,روابط عمومی}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50479.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50479_1be9bd838f8d19e39ba9ba71f9644edf.pdf} } @article { author = {سید قطبی, سید مهدی}, title = {مجله نامه فرهنگ؛ نخستین نشریه تخصصی فرهنگیان خراسان}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {9}, number = {شماره 34-35 بهار و تابستان 1396}, pages = {1-14}, year = {2017}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مطبوعات در ایران در یک‌صد و هشتاد سال پیش (با انتشار روزنامه کاغذ اخبار میرزا محمد صالح شیرازی به سال 1252ق/ 1215 ش) پدید آمد. اما حدود هفت دهه بعد از کاغذ اخبار  در خراسان روزنامه ادب به عنوان   نخستین نشریه این سرزمین متولد شد. نخستین مجله خطۀ خراسان در سال 1298 خورشیدی با نام دانش در مشهد منتشر شد. پس از گذشت حدود سی سال از انتشار مجله دانش،  فرهنگیان خراسان مجله تخصصی  نامه فرهنگ  ارائه کردند. این مقاله به معرفی مجله نامه فرهنگ  و بررسی هدف و محتوای آن و چگونگی انتشارش می‌پردازد. }, keywords = {مجله نامه فرهنگ,نخستین‌ها,فرهنگیان,خراسان}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50466.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50466_4ee58de14f5f998d8caa877f61b26948.pdf} } @article { author = {صحرایی, فاطمه and امیرپور, بتول}, title = {بررسی سیر شیوه‌ی انتخاب کتاب در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {9}, number = {شماره 34-35 بهار و تابستان 1396}, pages = {1-15}, year = {2017}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {این مقاله به شیوه‌ی توصیفی- تحلیلی و بر اساس مصاحبه و اسناد و مدارک موجود انجام شده است. وضعیت انتخاب کتاب در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی در گذشته و حال، هم چنین محدودیت‌ها و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نیز با توجه به نتیجه‌های به دست آمده، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت انتخاب و گردآوری منابع در راستای هدف‌ها و سیاست‌های سازمان ارائه شده است.   }, keywords = {مجموعه‏سازی,انتخاب کتاب,کتابخانه‌ی مرکزی,آستان قدس رضوی}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50417.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50417_66848bc51155f58d515df59d446aa48c.pdf} } @article { author = {زارعی, احمد and زارعی, سمیه}, title = {مدیریت آرشیوهای خاص}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {9}, number = {شماره 34-35 بهار و تابستان 1396}, pages = {1-17}, year = {2017}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مدیریت، فرایند طراحی و حفظ شرایط به منظور انجام مؤثر اهداف انتخاب‌شده می‌باشد. مدیریت انجام وظایف برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، نیروی انسانی، پیشرفت، کنترل و مدیریت فعالیت‌های ضروری سازمان در تمامی سطوح می‌باشد. با این حال مهارت‌های مدیریتی و فنون اداری موردنیاز برای مدیریت آرشیوهای خاص، ممکن است با سطح سازمانی متفاوت باشد. به هر حال هدف همه مدیران رسیدن به تولید مازاد و ایجاد خروجی مطلوب و باکیفیت در یک دوره زمانی خاص است. آرشیو به هر مجموعه سازمان‌یافته از اسناد معین از رسانه اشاره می‌کند. در این مقاله انواع آرشیوهای تخصصی و کارکرد هر کدام از آن‌ها موردبررسی قرارگرفته علاوه بر آن کاربرد هریک از اصول عملکردهای مدیریتی (مانند برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هماهنگی، کنترل، هدایت) در مدیریت آرشیوهای خاص موردمطالعه قرارگرفته و راهبردهای استراتژیک برای مدیریت آرشیو و اسناد ارائه‌شده است.}, keywords = {آرشیوهای تخصصی,مدیریت,آرشیو,مدیریت آرشیو}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50487.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50487_010fa2e8548bbb977105ab389114899b.pdf} } @article { author = {مرجانی, سید عباس}, title = {تحلیلی بر مقوله دانش و حکمت (خرد) از منظر علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و اسلام}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {9}, number = {شماره 34-35 بهار و تابستان 1396}, pages = {1-22}, year = {2017}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {بخش عظیم سرمایه و ثروت انسان، دانش اوست. این دانش در یک فرایند طولانی و نسبتاً پیچیده، تولید، گردآوری و ساماندهی شده است؛ و زمانی این دانش دارای ارزش است که به خرد و حکمت تبدیل شود. بررسی سلسله‌مراتب فرایند داده، اطلاعات، دانش و حکمت (خرد) از دیدگاه علوم مدرن و علوم کتابداری و مقایسه آن با «حکمت» از دیدگاه قرآن، آیات، روایات، فلاسفه و دانشمندان سایر علوم. همچنین بررسی روابط، و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها باهم، از اهداف این پژوهش است. روش پژوهش در این مقاله تحلیلی - تکاملی است. پژوهشگر سعی کرده است با تحلیل موضوع دانش و حکمت آن را از دو زاویه علوم کتابداری و اسلام موردمطالعۀ بیشتر قرار دهد. یافته‌های پژوهش نشان داد که فرایند داده، اطلاعات، دانش و حکمت (خرد) علاوه بر جنبه بشری و مادی آن، جنبه معنوی و آسمانی، نیز دارد؛ و حکمت قرآنی و حکمت بشری از یک جنس‌اند و در طول هم قرار دارند. همچنین آلاینده‌های اطلاعاتی نقش مخربی در فرایند داده، اطلاعات و دانش دارند، و مانع تبدیل اطلاعات به دانش و دانش به خرد می‌شوند. بنابراین، دانش باید به حکمت تبدیل شود و حکمت از منظر علوم بشری و کتابداری نیز با حکمت الهی پیوند بخورد، زیرا حکمت الهی، انسان را به کمال و حقیقت می‌رساند. نظریه «مدیریت حکمت» می‌بایست به مرور جایگزین «مدیریت دانش» شود. این مطالعه نشان داد که کتابخانه‌ها باید سیاست‌ها و راهبردهای خود را مطابق جامعه‌ی حکمت محور تدوین نمایند و جامعه و مخاطبان خود را با آن سمت هدایت نمایند. همچنین پیشنهاد می‌شود، ملاک برنامه‌ریزی‌های، تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های آینده‌ی در حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی، خرد و حکمت قرار گیرد، تا دانش و اطلاعات.}, keywords = {دانش,حکمت,اطلاعات,مدیریت دانش,مدیریت حکمت,مدیریت حکمت محور}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50422.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50422_d1438c46c79125fbb2f2498691455418.pdf} } @article { author = {کفیلی, حشمت}, title = {تاریخچه شکل‌گیری و تحولات موزه‌های آستان قدس رضوی 2 بخش دوم: مقدمه ‏ای بر جریان تحوّل در موزه‏ ها، پس از انقلاب اسلامی}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {9}, number = {شماره 34-35 بهار و تابستان 1396}, pages = {1-34}, year = {2017}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {موزه به عنوان جایگاهی برای بسط فرهنگ انسانی دارای کارکردهای اجتماعی ویژه‏ای است و نقش مهمی در تحولات فرهنگی به عهده دارد. مطالعه تاریخچه موزه‏ها در جهان نشان‏ می‏دهد اندیشمندانی که پس از جنگ جهانی دوم یا دوران وحشت و نکبت و افول انسانی گرد هم آمدند به دنبال راهکاری برای خروج نسل بشر از این بحران انسانی بودند. در چنین شرایطی بود که جامعه جهانیِ درهم‌شکسته نیاز به تکیه‏گاهی توانمند برای خیزشی دیگر به سوی جامعه آرمانی و نجات خویش داشت، و در این مسیر چه بهتر از اینکه با نگاهی اندیشمندانه به گذشته چراغی فرار وی آینده برافروزند. ازاین‌روی این بار نه موزه‏ به عنوان ویترینی برای انبارهایی انباشته از اشیای قدیمی، بلکه موزه‏هایی با مأموریت بازسازی جامعه بشری و با کارکردهای مهم اجتماعی، در وجه‏های موردنیاز جامعه مانند: جمع‏آوری و حفظ و نگهداری باهدف حفظ هویت فرهنگی و تاریخی و جلوگیری از خود بیگانگی، همچنین آموزش، پژوهش و معرفی باهدف ایجاد بنیانی مستحکم برای آینده‏ای نوین، ایجاد شد. امروزه در جریان تحوّلات فرهنگی شاهدیم که برخی از موزه‏ها با ایجاد فرصت‏های آموزشی در خارج از مدرسه، آموزه‏های ذهنی را به مهارت‏های تجربی تبدیل می‏کنند. همچنین با استفاده از روش آموزش خلّاق به یکی از اهداف مهم خود که «مشاهده عمیق و یادگیری پایدار» مراجعان است دست‌یافته‌اند.آن‏ها موفق شده‏اند فرهنگ دیدار از موزه‏ها را که عبارت است از «زیبا دیدن، خوب حس کردن و بهتر تجربه کردن» به جامعه مخاطب انتقال دهند (کریمی، 1391، ص 30-32). در ایران بخش مهمی از این تحولات فرهنگی را پس از انقلاب اسلامی در راستای ارتقای اندیشه و تفکرات مبتنی بر قرآن کریم شاهد هستیم. آنان که با آیات روشن قرآن آشنا هستند زیبایی و عمق کلام حق را در توصیف مدام به «توجه به آثار گذشتگان» درک می‏کنند. بدین ترتیب وقتی تعریف جامع سازمان جهانی موزه‏ها (ICOM) از واژه «موزه» را مطالعه می‏کنیم، متوجه می‏شویم که بدون تردید یکی از مکان‏هایی که می‏تواند به نسل حاضر آگاهی لازم درباره هویتشان و دیدگاهی مبتنی بر تفکر و عبرت‏آموزی از گذشتگان را منتقل کند موزه‏ها هستند[1]. پس شایسته تقدیرند آنان که به این مهم باهدف ارتقاء اندیشه و نگرش انسانی اسلامی توجه دارند.[2] در این بخش از مقاله تاریخچه موزه‏های آستان قدس، به‌اختصار نگاهی بر تحولات این موزه، پس از انقلاب اسلامی و توسعه آن‌که مبتنی بر موقوفات فرهنگی بوده خواهیم داشت. روشن است که در این توسعه، دیدگاه علمی و فرهنگیِ مدیران عالی آستان قدس رضوی و جلب اعتماد ایشان برای توسعه موقوفات نقش مهمی داشته و دارد. [1] از معنای نام «موزه» در فرهنگ و تمدن کهن غرب که برگرفته از «جایگاه موزها» است نباید غافل شد. [2] البته ناگفته نماند که کاستی‏ها نشان می‏دهد این ارگان‏ََِِِِّ زنده، همیشه در حال تحول و پیشرفت خواهد بود.}, keywords = {موزه‏ های آستان قدس,تمبر و اسکناس,فرش,قرآن,نفایس,مردم‌شناسی,ملک‏ آباد,هدایای رهبری}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50485.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50485_008ea84330197056fa88016941620102.pdf} }