@article { author = {زبردست, مریم}, title = {سرسخن: نیاز کاربران، اولویت کتابخانه‌های امروز}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {11}, number = {شماره 42- 43}, pages = {3-4}, year = {2019}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {پیشرفت علم و فناوری باعث تغییر شکل کتابخانه­ها از سنتی و کاغذی به دیجیتال و الکترونیکی شده است. کتابخانه‌های دیجیتالی بخش توسعه یافته کتابخانه­های سنتی هستند و مفهومی کاربردی در عرصه فناوری اطلاعات را با هدف رساندن اطلاعات به تمام نقاط جهان مطرح کرده­ اند که نیاز جدی کاربران و پژوهشگران در حال حاضر است. با توجه به این که در عصر انفجار اطلاعات، سرعت تولید و تغییر اطلاعات بسیار بالاست، نیاز پژوهشگران و محققان به اطلاعات روزآمد رو به افزایش است و به جهت لزوم دسترسی آسان و سریع به این اطلاعات، استفاده از کتابخانه­های دیجیتال از سوی کاربران مورد اقبال فراوان قرار گرفته است. هدف این کتابخانه‌ها نیز برآوردن این نیازهاست. کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی که در پی شناخت این نیازها شکل گرفته است، هم اکنون ارائه‌دهنده خدمات اطلاع­رسانی ارزشمند از راه دور برای محققان و پژوهشگران است. خدماتی همچون ارائه منابع مورد نیاز کاربران (تحویل مدرک)، پاسخگویی به پرسش‌های ضروری و تخصصی کاربران (پرسش از کتابدار)، راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه نسخ خطی دیجیتال در مراکز علمی و پژوهشی، ایجاد دسترسی از طریق اشتراک IP برای مراکز اطلاع‌رسانی و پژوهشگران خاص، شناسایی نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران و معرفی جدیدترین منابع موجود به آنان (آگاهی‌رسان) از خدمات شاخص این کتابخانه بوده و روزانه پاسخگوی نیاز کاربران است. همگامی با فناوری‌های اطلاعاتی در ارائه خدمات بهتر به کاربران، هدف کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی است.}, keywords = {}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100239.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100239_1229fe0a4a6af50f851b98738824b42b.pdf} } @article { author = {مرجانی, سید عباس and زبردست, مریم}, title = {بررسی مضمون‌ها و اثربخشی مصوبات کمیته‌ها و شوراهای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {11}, number = {شماره 42- 43}, pages = {5-27}, year = {2019}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف: وجود کمیته‌ها و شوراها در زمینه‌­ها و حوزه‌­های عمومی و تخصصی نشانه پویایی، رشد و بالندگی یک سازمان است. البته وجود این کمیته‌ها و شوراها تا جایی سودمند است که کارایی و اثربخشی داشته باشند. این پژوهش بر آن است که اثربخشی کمیته‌ها و شوراهای موجود در یکی از سازمان‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای بزرگ ایران (سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی) را مورد بررسی قرار دهد و بازخورد نتایج و تصمیمات آن‌ها را روشن سازد. روش­شناسی: این پژوهش با رویکردی ترکیبی انجام شده است. در بخش اول پژوهش از روش پیمایشی و توصیفی و در بخش دوم از روش کیفی و تحلیل مضمون استفاده شده است. برای این منظور، ابتدا اطلاعات مورد نیاز از محمل‌های مختلف همچون صورت­ جلسات کمیته‌ها، شوراها و کارگروه‌های سازمان و مصوبات آن‌ها و مصاحبه جمع‌آوری و سپس کدگذاری و تحلیل شده‌ اند. جامعه این پژوهش شامل 32 شورا، کمیته و کارگروه موجود درسازمان است که در سال 1395 در حال فعالیت بوده ‌اند. یافته‌ها/ نتیجه­گیری: در این پژوهش مشخص شد که عواملی همانند وابسته بودن اجرای مصوبات به سایر سطوح اجرایی سازمان، ارزیابی ناعادلانه کمیته­‌ها، وابسته بودن تصویب مصوبات به دیگر سرپرستی­‌ها، تأثیر سیاست­‌های کلان بر تصویب و اجرای مصوبات، به عنوان عوامل فراسازمانی و عواملی نظیر؛ داشتن بار مالی برای اجرای برخی مصوبات، ضعف نظارت برای اجرای برخی مصوبات، وجود مشکلات در اطلاع‌رسانی مصوبات، کارشناسی نبودن برخی مصوبات، زمان­بر بودن اجرای برخی مصوبات... به عنوان عوامل تأثیرگذار در فرایند صحیح تصویب و اجرای مصوبات هستند.}, keywords = {سازمان کتابخانه‌ها,موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی,کمیته‌ها,شوراها,کارگروه‌های تخصصی,مصوبات,ارزیابی عملکرد}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100240.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100240_422cc8e2fc21c3b5ba88315b1d9f5ce6.pdf} } @article { author = {میری, انیس and بنی هاشم, زهرا}, title = {تأثیر ابعاد سواد رسانه‌ای بر میزان و نوع استفاده از پیام‌رسان‌های فضای مجازی}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {11}, number = {شماره 42- 43}, pages = {28-42}, year = {2019}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف: سواد رسانه‌ای عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد سواد رسانه‌ای در رابطه با جوانان و میزان و نوع استفاده آنان از پیام‌رسان‌ها انجام شده است. روش پژوهش: اینپژوهش از دیدگاه هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری اطلاعات، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، جوانان کمتر از 25 سال هستند که مراجعه‌کنندگان چهار کتابخانه وابسته آستان قدس رضوی در شهر مشهد و در بازه زمانی شش ماهه دوم سال 1396 می‌باشند. نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی و نرم­افزار spss استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که از تعداد 182 نفر جامعه مورد بررسی، تعداد 18نفر از پاسخگویان (89/7 درصد) اصلا از پیام‌رسان‌ها استفاده نمی‌کنند و تعداد 54 نفر (57/31) به طور متوسط کمتر از  1ساعت، تعداد 45 نفر (65/25) بین 1 تا 2 ساعت، 31 نفر (44/16) بین 2 تا 4 ساعت و34 نفر (42/18) بیشتر از 4 ساعت از وقت خود را به استفاده از پیام‌رسان‌ها اختصاص می‌دهند. بین بعد شناختی، بعد احساسی و بعد زیباشناختی سواد رسانه‌ای و استفاده از پیام‌رسان‌ها رابطه معناداری وجود دارد. اما بین بعد اخلاقی سواد رسانه‌ای و میزان استفاده از پیام‌رسان‌ها، رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: سواد رسانه‌ای بر نوع استفاده از پیام‌رسان‌ها، تأثیرگذار بوده است. از این رو افزایش سواد رسانه‌ای برای کاربرانی که از پیام‌رسان‌های فضای مجازی استفاده می‌کنند؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود. در مجموع، گسترش استفاده از پیام‌رسان‌ها در میان جوانان، لزوم افزایش سواد رسانه‌ای به منظور استفاده مؤثر را نشان می‌دهد.}, keywords = {سواد رسانه‌ای,پیام رسان,فضای مجازی,شبکه اجتماعی,جوانان}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100241.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100241_b029a529cb784e48cfa1848f22c64e4b.pdf} } @article { author = {کشاورزیان, سلما}, title = {بررسی ایمنی منابع در کتابخانه‌های عمومی استان مازندران}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {11}, number = {شماره 42- 43}, pages = {43-53}, year = {2019}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {زمینه و هدف: با هدف بررسی وضعیت ایمنی منابع کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در برابر وقوع حوادث غیرمترقبه، مؤلفه‌ها و راهکارهای کاهش خسارت پیش/در حین/پس از حادثه این پژوهش انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده و برای گردآوری اطلاعات از توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته میان کتابداران و مسئولین 25 کتابخانه عمومی استان مازندران استفاده‌ شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها  نیز از نرم‌افزار Microsoft Office Excel بهره گرفته ‌شده است. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد با وجود آسیب‌پذیری بالای کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در برابر حوادث طبیعی و غیرمترقبه نظیر آتش‌سوزی و سیل، تعداد اندکی از آن‌ها اقدامات لازم جهت رویارویی و پوشش این حوادث را اجرایی نموده‌ اند. این پژوهش تصویر روشنی از وضعیت فعلی کتابخانه‌ها پیش/در حین/پس از حوادث در اختیار می‌گذارد. در زمینه مدیریت بحران نیز کتابخانه‌ها از حیث برنامه‌های آمادگی، عکس‌العمل و جبران خسارت ناکارآمد و ناتوان هستند. اصالت/ارزش: این پژوهش می‌تواند روشنگر اعمال برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های علمی و سامانمند مسئولین و ذینفعان کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در برابر حوادث غیرمترقبه با کمترین هزینه و خسارات باشد.}, keywords = {بلایای طبیعی,کتابخانه‌های عمومی,ایمنی منابع,آمادگی بحران}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100242.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100242_cedd46719fb6bffe2063adf7f2974588.pdf} } @article { author = {جهانگیری کلاته, کاظم}, title = {توسعه نظام آموزشی بزرگسالان در شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی (1306 -1309 ش)}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {11}, number = {شماره 42- 43}, pages = {54-64}, year = {2019}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {تشکیل کلاس­­­­­­­­های اکابر، اولین تلاشی بود که برای سوادآموزی بزرگسالان شکل گرفت. این کلاس‌­ها که به صورت شبانه در مدارس دولتی تشکیل می­‌شد، اقدامی بود برای آموزش بزرگسالان بی­‌سواد، کم­‌سواد و افرادی که از تحصیل جا مانده بودند. آستان قدس نیز از سال 1306 شمسی اقدام به برگزاری کلاس­‌های اکابر در مدرسه شاهرضا نموده و در این امر، نقش بسزایی داشته است. این مقاله تلاش دارد با تکیه بر اسناد منتشر نشده موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، علل، روند شکل‌گیری، نحوه اداره و مشکلات و مسائل مربوط به کلاس­‌های اکابر آستان قدس را تشریح نماید.        }, keywords = {سوادآموزی بزرگسالان,کلاس‌های اکابر,مشهد,آستان قدس رضوی,مدرسه شاهرضا}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100243.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100243_2d90882e35c67d379a6d83718fe71940.pdf} } @article { author = {سید قطبی, سید مهدی}, title = {ایمان؛ اولین مجله تمام عیار مذهب تشیع در ایران}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {11}, number = {شماره 42- 43}, pages = {65-79}, year = {2019}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مطبوعات در ایران در یک ‌صد و هشتاد سال پیش (با انتشار روزنامه کاغذ اخبار میرزا محمد صالح شیرازی به سال 1252ق/ 1215 ش) پدید آمد. انتظار این بود که در همان سال‌های ابتدایی با توجه به اهمیت دین اسلام، مطبوعات اسلامی (شیعی) از سوی دولت و مردم منتشر شود ولی هفتاد سال طول کشید تا اولین مجله اسلامی (شیعی) پدید آمد. اگرچه از همان آغاز روزنامه‌نگاری در ایران، مطالبی درباره دین مبین اسلام- هرچند کوتاه- در برخی نشریات وجود دارد اما مجله الاسلام؛ نخستین نشریه اسلامی (شیعی)، در سال 1320 ق و حدود چهل سال بعد از آن، «ایمان» به‌ عنوان اولین مجله تمام عیار مذهب تشیع در تهران منتشر گردید. این نشریه به علت دفاع از دین اسلام (تشیع) با زبان جدید و در چارچوب دیدگاه‌های پدید آمده پس از تجربه‌های دوره رضاشاهی، از اهمیت والایی در مطبوعات ایران برخوردار است. این پژوهش به روش توصیفی ابتدا تاریخچه مطبوعات ایران و شیعی را بیان نموده و سپس ضمن تشریح مشخصات ظاهری و وضعیت موجودی مجله ایمان به معرفی محمود شهابی خراسانی، صاحب امتیاز و مدیر نشریه می‌پردازد. همچنین در این پژوهش هدف از انتشار مجله، کیفیت محتوای مقالات، وضعیت تبلیغات و اشتراک نشریه و روند توقف نشریه مطرح می‌شود.}, keywords = {مجله ایمان,محمود شهابی خراسانی,مطبوعات ایران,مطبوعات شیعی,نخستین‌های مطبوعات}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100244.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100244_675c99caf8e0a86d4368e2a6df9003e8.pdf} } @article { author = {علمداران بایگی, سیدجعفر}, title = {خودآگاهی ملّی، برترین مهارت زندگی در ابیات آغازین شاهنامه فردوسی}, journal = {شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, volume = {11}, number = {شماره 42- 43}, pages = {80-100}, year = {2019}, publisher = {سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی}, issn = {2008-451X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {مهارت­های زندگی توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت است، به گونه‌­ای که فرد بتواند با چالش­‌ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. از بین صد­ها مهارت زندگی، سازمان بهداشت جهانی 10 مهارت برتر را پیشنهاد نموده که مهم­­ترین آن مهارت­‌ها، مهارت خودآگاهی می‌­باشد.               فردوسی اندیشمندانه و حکیمانه خود به این مهارت رسیده، اهمیت خودآگاهی و خردورزی در میان آحاد جامعه را دریافته و به نقش و اهمیت این مهارت مهم در روابط فردی و گروهی در پیش­برد اهداف ملّی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و... تأکید خاصی می‌نماید. به همین دلیل از اولین بیت شاهنامه شروعی خردمندانه و به نام پروردگار صاحب جان و خرد می‌نماید. که این خرد همان مهارت خودآگاهی است. در این مقاله با توجه به بررسی ابیات آغازین مربوط به حیطه خرد در شاهنامه مشخص می‌شود که، «خودآگاهی ملّی» فردوسی احساسی نیست و خردمندانه است و نقش خرد در رسیدن به اوّلین مهارت زندگی یا همان خودآگاهی نقشی اساسی است و پیش نیاز خودآگاهی، خرد­ورزی است. اگرچه این مهارت­ها سخن روز و گفتمان و اندیشه‌­های روان‌شناسان امروزی است، اما قوم ایرانی بنیان‌گذار و گسترش دهنده و مجری بسیاری از این مهار‌ت­های زندگی از جمله مهارت خودآگاهی بوده است و ایرانیان در این مهارت زندگی پیشتاز بوده ­اند.}, keywords = {مهارت‌های زندگی,خرد,خودآگاهی,خردورزی,خودآگاهی ملّی}, url = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100245.html}, eprint = {https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100245_75b89c86b9354a5d5b14e54003c1f602.pdf} }