سرسخن: گنجینه اسناد تاریخی در آستان قدس رضوی
الهه
محبوب
کارشناس پژوهش مرکز اسناد آستان قدس رضوی
author
text
article
2010
per
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2
v.
شماره 6 بهار 1389
no.
2010
1
2
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_49992_3b36c087b58b87c1c026a75fc905e01b.pdf
بررسی اسنادی از برآورد خسارات وارده به حرم رضوی در بمباران 1330 ق
ابوالفضل حسن آبادی
حسن آبادی
دانشجوی دکتری تاریخ و سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
author
text
article
2010
per
توپ بندی حرم امام رضا (ع)و خسارات وارده به آن در زمره موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است .در این مقاله با استفاده از اسنادمنحصر به فرد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی به بررسی خسارات وارده به آستان قدس خواهیم پرداخت. در این بررسی ابتدا برای روشن شدن موضوع به طور خلاصه درباره زمینه های شکل گیری حادثه پرداخته شده و در ادامه کلیات اسناد مورد تبیین قرارگرفته و بازنویسی خواهد شد
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2
v.
شماره 6 بهار 1389
no.
2010
1
20
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_49996_32acdbc5cdb9a6bc0691b0f5a04affdb.pdf
سیری در کتب خطی فلسفی کتابخانه ملی ایران
سید علی
کسایی
عضو هیات علمی (مربی) سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،
author
text
article
2010
per
کتاب های خطی میر اث ماندگار از نسل های گذشته اند و در پیشبرد دانش بشری بسی سودمند. این نوشتار قصد آن دارد که بر نسخ خطی کتابخانه ملی در زمینه فلسفه مروری نماید تا شاید از صدها دستخط موجود اثری یا آثاری بدست آید که برای اهل پژوهش در علوم عقلی مفید باشد و زمینه ای برای نشر یا تصحیح و چاپ منبعی ارزشمند فراهم شود و نوشته هایی ناشناخته و مفید معرفی گردد.
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2
v.
شماره 6 بهار 1389
no.
2010
1
20
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50010_831b04cf1c63f2c6c560be51f4249132.pdf
ارزیابی واکنش فراگیران از دوره های کوتاه مدت آموزش کتابداران کتابخانه های عمومی آستان قدس رضوی بر اساس سطح اول مدل کرک پاتریک
ثامنه
توکلی
دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
author
text
article
2010
per
این پژوهش با هدف کلی ارزیابی واکنش فراگیران از دوره های آموزشی کوتاه مدت کتابداران کتابخانه های آستان قدس رضوی شهر مشهد در طی سالهای 1386 الی 1387 بر اساس مدل کرک پاتریک اجرا گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 249 نفر از کتابداران کتابخانه های آستان قدس رضوی شهر مشهد است که در 12 دوره کوتاه مدت آموزشی شرکت کرده اند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش سیاهه وارسی است که در واقع همان فرم های ارزیابی می باشد که در خاتمه هر دوره، فراگیران به آنها پاسخ می دهند. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده و پاسخ به پرسشها و فرضیه های پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج کلی حاکی از آن است که فراگیران از برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به جز دو دوره مبانی نظری مرمت در حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی و فهرست نگاری کتب خطی رضایت کامل دارند.
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2
v.
شماره 6 بهار 1389
no.
2010
1
16
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50011_0aac6882e90dddf4abb5a532cd606e72.pdf
خدمات مرجع دیجیتالی با نگاهی به سامانه "پرسش از کتابدار" سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
مریم
زبردست
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، کارشناس تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
author
text
article
2010
per
با ظهور اینترنت، کتابخانه ها ارائه خدمات پیوسته به کاربران خود را آغاز نمودند. یکی از خدماتی که با گسترش این فناوری دستخوش تغییر گردید، خدمات مرجع است. توسعه خدمات مرجع دیجیتالی، ناشی از افزایش علاقه مندی به استفاده از فناوری موجود برای فراهم نمودن دستیابی بهتر به خدمات برای کاربران می باشد. کاربران اغلب می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات از راه دور مرجع دیجیتالی استفاده و کمک دریافت کنند. این مقاله ضمن تعریف خدمات مرجع دیجیتالی و جایگاه این خدمات در کتابخانه های کنونی به معرفی عناصر، مدل ها و موارد اساسی جهت تشکیل میز مرجع دیجیتالی درکتابخانه ها می پردازد. در انتها، سامانه پرسش از کتابدار سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مورد بررسی قرار می گیرد.
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2
v.
شماره 6 بهار 1389
no.
2010
1
20
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50012_eca8b2746538439017bf8dfd929c0133.pdf
ارزیابی درونی درکتابخانه : رهیافتی کاربرد گرا به سوی تغییر و بهبود کیفیت (با نگاهی به سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکزاسناد آستان قدس رضوی)
حمید
ژیان پور
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی و کارشناس تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
author
text
article
2010
per
ارزشیابی درونی در سیر تاریخچه تکوینی خود تجربه ای بود که درآموزش عالی اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با اجرای دقیق الگوهای اعتبارسنجی در بازسازی نظام های آموزشی کارآمد و قوی، سهم عمده ای در پیشرفت نظام آموزشی ورشد اقتصادی جامعه داشته است. نگارنده بر این اعتقاد است که امروزه کتابخانه های بزرگ را می توان به مانند یک نظام و سیستم آموزشی در نظر گرفت که با استفاده از رویکرد ارزشیابی درونی بر اساس نیاز افراد ذینفع به قضاوت درباره نحوه ارائه خدمات به مشتریان می پردازند. سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز با توجه به سند چشم انداز خود در حوزه خدمات آموزشی و پژوهشی می تواند از رهیافت ارزیابی درونی در قالب طراحی الگوی مناسب در واحد ها و بخش های مختلف به عنوان مدلی درتبین مسیر تعالی و ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانه ای و دیگر حوزه های سازمان، همچنین اصلاح و بهبود الگوی مصرف استفاده نماید.
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2
v.
شماره 6 بهار 1389
no.
2010
1
10
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50013_6c632c41625bd7f39b6b3a5c99f7eaf6.pdf
اخلاق حرفه ای در کتابداری و اطلاع رسانی: با تاکید بر وظایف و مسئولیت ها
محمد رضا
حسینی آبینه ئی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی و کارشناس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
author
text
article
2010
per
یکی از مفاهیم شایع در فلسفه اخلاق، مفهوم مسوولیت است. مسوولیت به معنای درمعرض بازخواست بودن است و با وظیفه و تکلیف ملازم است. این وظایف و مسوولیت ها می باید درپرتو اخلاق حرفه ای که یکی از عواملی است که نقش حیاتی درشایستگی و بایستگی حرفه ها دارد تحقق یابد. اخلاق حرفه ای دربرگیرنده مجموعه ای از احکام ارزشی، تکالیف رفتار و سلوک و دستورهایی برای اجرای آنهاست. حرفه کتابداری و اطلاع رسانی ، با توجه به پیشینه تاریخی و نیز مبانی فلسفه اجتماعی خود از اصول کاری و اخلاق حرفه ای خاص خود برخوردار بوده و این مهم جایگاه ارزشمندی را در این حرفه به خود اختصاص داده است. مقاله حاضر پس از بیان تعاریفی ازاخلاق، لزوم و ضرورت آن، دانش اطلاع رسانی و حوزه های مربوط به آن؛ اهمیت پایبند بودن به اصول و قواعد اخلاق حرفه ای درمسائل و موضوعات مختلف دانش اطلاع رسانی را متذکر و به شناخت و آگاهی هرچه بیشتر پاره ای از مهمترین وظایف و مسوولیت های کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی درپرتو اخلاق حرفه ای کمک می کند و به عنوان راهنمای کاری آنها، موجبات شناخت عموم جامعه از فعالیت هایشان را فراهم خواهد ساخت.
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2
v.
شماره 6 بهار 1389
no.
2010
1
12
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50014_3d670ffbc03b1187f7c7757682eafb49.pdf
گزارشی ازبرگزاری همایش تخصصی تاریخ شفاهی (تهران- 7و 8 مهر1389)
ابوالفضل
حسن آبادی
دانشجوی دکتری تاریخ و سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
author
text
article
2010
per
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2
v.
شماره 6 بهار 1389
no.
2010
1
19
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50015_f11ec894ca5291b0b8cd4774f2c95f65.pdf