گزارشی از جلسه رونمایی از نشریه الکترونیکی شمسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

متصدی توزیع نشریات و امور مشترکان سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی


یکی از مهمترین مسائل مورد بحث جهان امروز، بررسی راههای گوناگون اطلاع رسانی با استفاده از آخرین دستاوردهای فن آوری اطلاعات است که منجر به سرعت عمل، صرفه جویی در وقت، کاهش هزینه ها و نیز افزایش کیفیت و بهره وری می گردد.

امروزه شاهد آنیم که بسیاری از کشورها با استتفاده از نشر الکترونیکی، گامهای بزرگی در جهت بهبود روشهای اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات برداشته اند. در همین راستا در کشور عزیزمان ایران نیز اقدامات وسیع و موثری صورت گرفته است.

از این رو سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای رسالت فرهنگی خود و همگام با سایر مراکز علمی پیشرو در ایران، با به کار گیری جدیدترین ابزارهای موثر و نیروی انسانی مجرب و متخصص علاوه بر ارائه اخبار، اطلاعات و خدمات الکترونیکی به جامعه پژوهشگر، محقق و دانشجویان واعضای کتابخانه از طریق وب سایت سازمان و انتشار فصلنامه علمی - پژوهشی کتابداری و اطلاع رسانی و نشریه دانشورز، به منظور حضوری فعال در فضای مجازی و ایفای نقش هدایتگرانه خود در جامعه علمی از چندی پیش ایجاد نشریه الکترونیکی شمسه را در دستور کار خود قرار داد.

همزمان با ولادت باسعادت امام محمد باقر( علیه السلام ) در روز چهارشنبه سوم تیرماه 1388طی مراسمی از نشریه الکترونیکی شمسه با حضور جناب آقای زاهدی ریاست محترم سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، جناب آقای عابدی مدیر موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، دکتر دیانی و دکتر پریرخ از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر اردلان مدیر مسئول نشریه علمی پژوهشی کتابداری و اطلاع رسانی و جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رونمایی شد .

در ابتدای مراسم جناب آقای زاهدی ریاست محترم سازمان با تبریک این روز فرخنده و خیر مقدم به مهمانان گفت: امروزه استفاده از فضای سایبر برای ارائه اطلاعات به عنوان یکی از رویکردهای جدی سازمانها، نهادها، کشورها و دولتها محسوب می شود . وی افزود به رغم مشکلات متعددی که هنوز به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از فضای سایبر در کشور وجود دارد اما خوشبختانه این فضا می تواند عرصه حضور جدی برای اشاعه اطلاعات را برای ما فراهم کند. رئیس کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه سخنانش به ویژ گی های نشریات الکترونیکی اشاره کرد و افزود یکی از ویژگی های غیر قابل انکار نشریات الکترونیکی فراگیری این نشریات است . وی همچنین به محدودیت تعداد شمارگان منتشر شده نشریات چاپی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در رابطه با انتشار نشریات الکترونیکی، فضای بسیار گسترده ای در سراسر دنیا می توانید دراختیار داشته باشید که فراگیری در این فضا به لحاظ زمانی و محدوده جغرافیایی غیر قابل مقایسه با نشریات چاپی است .

وی از دیگر ویژگی های نشریات الکترونیکی سرعت ارائه اطلاعات، کاهش هزینه ها، امکان بومی سازی فرآیند انتشار اطلاعات، قابلیت روزآمد سازی مطالب، امکان برقراری ارتباط محاوره ای با جامعه مخاطب و همچنین چندرسانه ای بودن این نشریات را برشمرد و خاطر نشان کرد که در این فضا مشارکت مخاطبان را در فرآیند تولید محتوا شاهد هستیم .

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که نشریه شمسه در چشم انداز آینده بتواند با ظرفیت بسیار خوبی که دارد به عنوان یکی از نشریات علمی و عالمانه با بهره مندی از داشته هاو یافته های جامعه علمی ودوستدارانش گام موثری در فضای سایبر بردارد .

محمود سالاری مدیرمسئول نشریه شمسه دیگر سخنران این مراسم بود. وی طی سخنان کوتاهی محدویت چاپ مقالات وانعکاس تجربیات گرانقدر همکاران سازمان در فصلنامه علمی پژوهشی کتابداری و اطلاع رسانی وسایر نشریات علمی وهمچنین ضرورت ارائه این تجربیات و مقالات به جامعه مخاطب را به عنوان دو دلیل عمده شکل گیری نشریه شمسه عنوان کرد و افزود پس از طرح این پیشنهاد تدوین آئین نامه نشریه از سوی کارشناسان سازمان انجام شد  ودر جلسات متعددی در شورای پژوهش مورد بررسی وبازنگری و در نهایت تصویب شد که با حمایتهای هیات مدیره سازمان امروز شاهد رونمایی از این نشریه الکترونیکی هستیم .

معاون هماهنگی ورئیس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تصریح کرد در این نشریه تلاش می شود که علاوه بر جذب مقالات برون سازمانی نگاه سازمانی به جذب مقالات همکاران سازمان وجود داشته باشد. وی فاصله انتشار این نشریه را

به صورت دو ماهانه اعلام کرد .

ایشان همچنین افزودند محققان و پژوهشگران داخل سازمان و خارج از سازمان می توانند در حوزه های کتابداری و اطلاع رسانی، اسناد، مطبوعات، موزه داری و حفاظت و مرمت مقالات و مطالب علمی خود را ارائه نمایند که پس از تصویب هیات تحریریه و سردبیر مطالب عزیزان در این نشریه الکترونیکی برای جامعه مخاطب منعکس خواهد شد .

پس از آن جناب آقای زره ساز سر دبیر نشریه شمسه عنوان داشت که نشریه شمسه از شکل گیری ایده تا تحقق عملی آن موانع و گذرگاه های متعددی را به سلامت از پیش روبرداشته و پشت سر گذاشته است و امروز آغاز حیات این نشریه الکترونیکی را گرامی می داریم .

 وی ایجاد نشریه شمسه را اقدامی بزرگ وفرخنده برشمرد و تصریح کرد زمانی می توان بر این اقدام خویش بنازیم که بتوانیم این نشریه را در مسیر تعالی ودر استای برنامه چشم انداز فاخر سازمان قرار دهیم که بی شک این امر نیازمند حمایت و پشتیبانی تک تک همکاران ما در سازمان ومدیران آینده نگر آن و همچنین جامعه علمی ایران زمین است .

 

در ادامه این جلسه جناب آقای نعیم آبادی رئیس اداره فن آوری اطلاعات سازمان نشریه الکترونیکی شمسه را برای حاضرین در این جلسه به نمایش گذاشت و به معرفی وتشریح اجزاء مختلف آن پرداخت .

وی گفت : نشریه الکترونیکی شمسه بر روی دو محمل الکترونیکی اینترنت و لوح فشرده منتشر می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد یکی از ویژ گی های بارز این نشریه الکترونیکی که آن را در میان نمونه های مشابه داخلی خود برجسته می سازد نمایه های موضوعی، پدیدآوران و نمایه عناوین مقالات است که این نمایه ها به صورت الکترونیکی و خودکار از مقالات نشریه تهیه و عرضه می شوند .

پس از تشریح امکانات، قابلیت ها و اجزای نشریه الکترونیکی شمسه، جناب آقای دکتر دیانی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد طی سخنانی فرمودند از اینکه می بینم این کار توسط جوانان علاقمند در این سازمان انجام می شود لذت فروانی در وجود خودم احساس می کنم.

 
 

وی با ابراز خرسندی از انتشار نشریه الکترونیکی شمسه توسط آستان قدس تصریح کرد کیفیت باید حرف اول را در این نشریه بزند چرا که آستان قدس به لحاظ انتسابش به بارگاه ملکوتی امام هشتم( ع) بهترین کیفیت را دارد . ایشان در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشریه به سرعت به سطح مورد قبول علمی برسد و به عنوان الگوی خوب مجلات الکترونیکی علمی پژوهشی کشور مطرح شود.

سپس خانم دکتر پریرخ عضو هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه انتشار نشریات الکترونیکی تجربه جدیدی درایران است افزود بحث دسترسی آزاد به مجلات باعث شده است بسیاری از ناشرین معتبر، مجلاتشان را به صورت دوگانه ( چاپی والکترونیکی ) منتشرنمایند .

استاد دانشگاه فردوسی مشهد تجربه وعلاقه کارشناسان سازمان وتعصب حرفه ای بسیار بالای آنان و هچنین حمایتهای معنوی مسئولان را از عوامل موفقیت این نشریه درآینده دانست و افزود اگر این نشریه همین روند علمی را طی نماید و خطایی نداشته باشد قطعاً به درجات علمی سایر نشریات معتبرخواهد رسید .

وی پیشنهاد نمود برای معرفی هر چه بهتر نشریه شمسه به مخاطبین، لوگوی مناسبی از سوی هیئت تحریریه تهیه و در سایت نشریه قرار داده شود.

 در ادامه تعداد دیگری از اساتید حاضر در جلسه و تعدادی از اعضای هیات تحریریه نشریه الکترونیکی شمسه به بیان دیدگاههای خود راجع به این نشریه پرداختند. از آن جمله سرکار خانم طلایی کارشناس پژوهش سازمان و عضوهئیت تحریریه نشریه شمسه، روند و فرآیند انتخاب نام را برای این نشریه تشریح نمود و عنوان داشت که انتخاب نام نشریه ازطریق اینترانت درمیان همکاران مطرح شد ومقررگردید از میان اسامی پیشنهادی نام نشریه در شورای پژوهش انتخاب و از پیشنهاد دهنده تقدیرگردد که سرانجام یکی از نامهای پیشنهادی یعنی شمسه مورد تصویب قرار گرفت.

وی از شمسه به عنوان یکی از نمادها و مظاهرهنر و تمدن اسلامی یاد کرد و افزود مسلمانان شمسه را باهنرمندی و استادی در معماری و تزئینات وابسته به آن، کاشی کاری،کتاب آرایی و صنایع دستی به کاربرده اند. ایشان تصریح کرد که شمسه را در میان اعداد با عدد هشت معرفی نموده اند که این عدد به امام هشتم ( علیه السلام ) منتسب شده است و شمسه را می توان در جایگاههای مختلف از جمله معماری و ابنیه آستان قدس رضوی و حتی در نقش و نگار نفایس خطی موجود درمخازن کتابخانه وموزه آستان قدس رضوی ملاحظه نمود.

گفتنی است در این جلسه اعضای هئیت تحریریه و دست اندرکاران نشریه از سوی سردبیر به حضار معرفی شدند.