سر سخن: آنچه بر شمسه گذشته (به بهانه تغییر سردبیر)

همکاران

نویسنده

مدیر اجرایی فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی و نشریه الکترونیکی شمسه


یکی از شاخص‌های  شناخت سازمان‌ها، اشاعه اطلاعات است. اشاعه اطلاعات به جنبه‌ای از خدمات اطلاع‌رسانی گفته می‌شود که به ارائه و انتقال اطلاعات به‌ویژه اطلاعات جدید و روزآمد می‌پردازد.

اشاعه اطلاعات نیازمند آگاهی نسبت به علائق و نیازهای استفاده‌کنندگان و روزآمد نگه‌داشتن آنان با توزیع به‌موقع اطلاعات مرتبط و مناسب برای برآورده ساختن نیازهای متخصصان است.

این شاخص از ارزنده‌ترین خدمات هر کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی است و درواقع مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی به شمار می‌رود.

دلیل اهمیت اشاعه اطلاعات، فزونی انفجارگونه اطلاعات و لزوم روزآمد نگه‌داشتن دانش متخصصان است. پاسخگویی ویژه و دقیق با توجه به نیازهای کاربران اطلاعات، ایجاد بستری برای ثبت یافته‌های نو، تجارب کارشناسان مختلف و انتشار آن برای بهره‌وری جامعه استفاده‌کننده است. بر این اساس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ابزاری الکترونیکی را برای نیل به این هدف مهم برگزید. این ابزار مزایایی دارد که ازجمله آن می‌توان به استفاده در محیط شبکه، سرعت انتقال بالا، اشتراک  دانش، صرفه‌جویی در هزینه و حجم اندک ذخیره‌سازی اشاره کرد. با این وصف در ماه‌های پایانی سال 88 نشریه الکترونیک شمسه راه‌اندازی شد. این نشریه باهدف انتشار مقاله‌های علمی محققان و پژوهشگران در حوزه‌های موضوعی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، مخطوطات، اسناد تاریخی، موزه‌داری، مطبوعات و حفاظت و مرمت آغاز به کارکرد.

در حال حاضر نزدیک به هفت سال از انتشار نشریه الکترونیک شمسه می‌گذرد. در این سال‌ها گروهی از همکاران در انتشار نشریه دست داشتند و برخی نیز با نوشتن مقاله و دیگر مطالب با نشریه همکاری کردند.

در 7 سال انتشار شمسه، تعداد 110 مقاله به چاپ رسید. این مقاله‌ها دستاورد تلاش حدود 43 نفر از همکاران سازمان و20 نفر از کارشناسان خارج از سازمان می‌باشند.

در ابتدا سرکار خانم زهرا طلایی، به‌عنوان سردبیر نشریه شمسه برای آماده‌سازی شماره‌های اولیه همت گماشت، ولی ازآنجاکه ایشان برای ادامه تحصیل، به خارج از کشور عزیمت کرد، سردبیری نشریه به جناب آقای دکتر زره‌ساز واگذار شد. دکتر زره‌ساز نیز پس از هفت سال تلاش بی‌وقفه، به دلیل انتقال به تهران و مشغله کاری، سردبیری نشریه شمسه را به سرکار خانم ثامنه توکلی سپرد.

مدیرمسئول نشریه الکترونیک شمسه از آغاز انتشار نشریه تاکنون جناب آقای دکتر محمود سالاری         است و مدیریت اجرایی این مجله بر عهده سیده طوبی پیراهش است. اعضا هیئت تحریریه در طی این 7 سال تغییر اندکی داشته است. هم‌اکنون اعضا هیئت تحریریه را آقایان: دکتر حسن‌آبادی، محمدرضا فاضل هاشمی، جعفر درباغ عنبران، محمد وفادارمرادی، محمد نعیم‌آبادی و خانم‌ها: زهرا طلایی، حشمت کفیلی، الهه محبوب و سعیده جلالیان تشکیل می‌دهند.

در این هفت سال بیشترین مقالات از سوی همکاران ارجمند: آقایان سید مهدی سید قطبی و منوچهر آراسته تهیه‌شده است. تعداد مقاله‌های چاپ‌شده از سوی هریک از آنان  به 9 مقاله می‌رسد. این در حالی است که از سوی آقایان: دکتر حسن‌آبادی، دکتر زره‌ساز، حمید ژیان پور و سرکار خانم مریم زبردست نیز هر یک 6 مقاله به چاپ رسیده است.

در این  فرصت با اغتنام از فرصت حاصل، از زحمات یکایک سروران ارجمندی که از ابتدا تاکنون  برای تهیه و آماده‌سازی و انتشار این نشریه الکترونیک همکاری داشته‌اند، به‌ویژه جناب آقای دکتر زره‌ساز، کمال تشکر را داشته و مساعی توفیق‌آمیز آنان را در عرصه دانش‌افزایی از ایزد سرمد خواستاریم. حمایت‌های بی‌دریغ رئیس ارجمند سازمان را نیز در نشر این مجله ارج می‌نهیم و امید داریم در ادامه راه همچون گذشته یاریگر انتشار نشریه شمسه باشند.

در خاتمه یادآور می‌گردد؛ چشم به قلم همکاران و سایر علاقه‌مندان دوخته‌ایم تا با ترقیم یافته‌ها و تجارب خود، دانش خویش را به اشتراک‌گذارند. ما نیز برکت رزق مادی و معنوی‌شان را به توانایی می‌سپاریم که او خیر الرازقین است.