سرسخن: نیاز کاربران، اولویت کتابخانه‌های امروز

سخن سردبیر

نویسنده

کارشناس پرسش از کتابدار کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی

چکیده

پیشرفت علم و فناوری باعث تغییر شکل کتابخانه­ها از سنتی و کاغذی به دیجیتال و الکترونیکی شده است. کتابخانه‌های دیجیتالی بخش توسعه یافته کتابخانه­های سنتی هستند و مفهومی کاربردی در عرصه فناوری اطلاعات را با هدف رساندن اطلاعات به تمام نقاط جهان مطرح کرده­ اند که نیاز جدی کاربران و پژوهشگران در حال حاضر است.
با توجه به این که در عصر انفجار اطلاعات، سرعت تولید و تغییر اطلاعات بسیار بالاست، نیاز پژوهشگران و محققان به اطلاعات روزآمد رو به افزایش است و به جهت لزوم دسترسی آسان و سریع به این اطلاعات، استفاده از کتابخانه­های دیجیتال از سوی کاربران مورد اقبال فراوان قرار گرفته است. هدف این کتابخانه‌ها نیز برآوردن این نیازهاست.
کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی که در پی شناخت این نیازها شکل گرفته است، هم اکنون ارائه‌دهنده خدمات اطلاع­رسانی ارزشمند از راه دور برای محققان و پژوهشگران است. خدماتی همچون ارائه منابع مورد نیاز کاربران (تحویل مدرک)، پاسخگویی به پرسش‌های ضروری و تخصصی کاربران (پرسش از کتابدار)، راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه نسخ خطی دیجیتال در مراکز علمی و پژوهشی، ایجاد دسترسی از طریق اشتراک IP برای مراکز اطلاع‌رسانی و پژوهشگران خاص، شناسایی نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران و معرفی جدیدترین منابع موجود به آنان (آگاهی‌رسان) از خدمات شاخص این کتابخانه بوده و روزانه پاسخگوی نیاز کاربران است.
همگامی با فناوری‌های اطلاعاتی در ارائه خدمات بهتر به کاربران، هدف کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی است.