سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X10شماره 38-3920180823سرسخن: پژوهش یعنی پویایی اندیشه در مسیر دانش و خِرَد با جستجوی مداوم1269320FAحشمت کفیلیکارشناس پژوهش و مشاور موزه های سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20180917سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X10شماره 38-3920180823گامی فراتر در کتابخانه همراه، از پیامک تا واقعیت مجازی11569324FAسکینه علوی فرکتابدار تالار کتابهای خارجیJournal Article20180918ابزار فناورانه تلفنهای هوشمند همراه، روش زندگی، کار، تحصیل و حتی جامعهپذیری بشر امروزی را تغییر دادهاند، به طوری که نسل حاضر با استفاده از تلفنهای همراه خود میتوانند حسابهای کاربری خود را بررسی نمایند، مطالعه نمایند، امور بانکی خود را انجام دهند، ارتباطات شبکههای اجتماعی خود را مستحکم کنند، تفریح کنند و بسیاری امور دیگر را ساماندهی نمایند.
فناوری بهطورکلی و رایانه بهطور خاص مدتها است که بر تلفن همراه تمرکز نموده است. کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی از اعصار گذشته همواره به دنبال ارائه خدمات اطلاعاتی خود بر بستر روزآمدترین محملها بودهاند. ازاینرو در حال حاضر فعالان حوزه کتاب بسیاری در جهان و ایران به دنبال استفاده از این فناوری جهت ارائه خدمات خود بر بستر آن هستند. ناشران و کتابخانههای بسیاری در جهان با استفاده از فناوری تلفن همراه انواع خدمات مرجع و مجازی را برای کاربران خود بهینه نمودهاند. این مقاله با استفاده از تجارب مشاهدهشده در ایران و جهان به مطالعه برخی خدمات مهم کتابخانهای بر بستر تلفن همراه پرداخته است که این خدمات از پیامکهای اطلاعرسانی شروع و با ذکر نرمافزارهای کاربردی کتابخانهای ادامه مییابد تا آنکه در انتها به نوظهورترین نوع خدمات مبتنی بر تلفن همراه همچون واقعیت افزوده میپردازد.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X10شماره 38-3920180823موزه آستان قدس رضوی: از اندیشه تأسیس تا افتتاح11469325FAسید مهدی سید قطبیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس سفارش و پیگیری مطبوعات غیرفارسیعلی سوزنچی کاشانیمسئول راهاندازی و تشکیل گروههای پژوهشی و پژوهشکده سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدسJournal Article20180918بهطورکلی موزهها از گذشته تاکنون محل نمایش قدمت و عظمت تاریخ بشری با نمایش اشیاء گرانقدر و بینظیر بوده است. در این میان بقاع متبرکه اسلامی با وجود اشیاء قدیمی و نفیس اهدایی یا وقفی مسلمانان از ظرفیت بالایی در تأسیس موزهدارند. آستان قدس رضوی با توجه به قدمت طولانی و عنایات گسترده علاقهمندان به امام رضا علیهالسلام و وجود اشیاء شایسته نمایش همگانی از سال 1324 خورشیدی مکانی به نام موزه این آستان تأسیس نموده است. تلاشهای زیادی برای افتتاح زودتر موزه آستان قدس رضوی شده است اما به افتتاح رسمی آن منجر نگردید. این مقاله با بررسی مدارک مختلف به بررسی رویدادهای مختلف از زمان طرح اندیشه بنیانگذاری موزه تا گشایش آن میپردازد.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X10شماره 38-3920180823مسائل و چالش های کتابخانه های تخصصی در سازمان ها11469327FAسلما کشاورزیانکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و کتابدار کتابخانه عمومی شهید هاشمی نژاد بهشهرJournal Article20180918تخصصگرایی و عمیق شدن در یک موضوع، از ویژگیهای کتابخانه تخصصی است؛ اما کتابخانهها میتوانند بر اساس سازمان، موضوع، عملکرد، کاربران و مجموعه نیز تخصصی شوند. جهت ارائه خدماتی معقول و کاربرپسند در کتابخانههای تخصصی و مراکز مدارک باید اهداف، کارکرد، وظایف و استانداردها در کتابخانه تخصصی و مراکز مدارک، مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مزایا، فرصت ها و چالش های پیش روی کتابخانه های تخصصی در امر خدمات رسانی به سازمان ها می باشد. در این پژوهش سعی شده است با رویکری مروری-تحلیلی مزایا، فرصت ها و چالش های پیش روی کتابخانه های تخصصی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که ارتباط محققان با کتابداران و صرفهجویی در زمان بازیابی اطلاعات، تحویل آن و موفقیت در تحقیق، از جمله شاخصهای تاثیر خدمات کتابداری و اطلاعرسانی در فرایند تحقیق و پژوهش است که از وظایف مهم کتابخانههای تخصصی به شمار میرود. در موسسات و شرکت های خصوصی، ارزش حضور کتابداران تخصصی در به کارگیری روشهای خلاقانه مختلف به منظور کاهش هزینه ها و افزایش سطح درآمد می باشد ولی به طور کلی محاسن کیفی به کارگیری این کتابداران در سازمان شامل ارائه اطلاعاتی در مورد راه حلهای موجود از منظر احتیاجات مراجعین، استفاده مؤثر و بهینه از منابع و جهت دهی به دانش مشترک در رشته های تخصصی چندگانه است. ایجاد روابط داخلی و عمومی قوی تر، تمرکز بر روی خدماتی نظیر آموزش و پرورش که در شرح وظائف کتابخانه های سنتی وجود ندارد، آموزش کاربران در مورد کیفیت اطلاعات، تطبیق فرآیندهای انتشار اطلاعات، دیجیتال سازی منابع و سرمایه گذاری در زیرساخت های فناوری و ایجاد سازگاری عمومی از مؤلفه ای پیش روی کتابخانه های تخصصی موفق خواهد بود.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X10شماره 38-3920180823مروری بر مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات با تأکید بر نظریه انتظار-تایید11669335FAمرضیه گلابیان مقدمسازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. مدیریت کتابخانه دیجیتال. کارشناس فراداده نویسی منابع دیجیتالJournal Article20180918با ظهور فناوریهای جدید در زندگی افراد، کاربران تجربههای متفاوتی از تعامل با این فناوریها به دست میآورند. این تجربیات منجر به شکلگیری انتظارات متفاوتی در کاربران برای استفاده از یک نرمافزار میشود. طراحان نظامهای اطلاعاتی و پژوهشگران از انواع مدلهای پذیرش فناوری برای بررسی موفقیت یک نظام اطلاعاتی استفاده میکنند. از بین مدلهایی که درزمینه پذیرش فناوری معرفی و مطرحشدهاند، فقط مدل انتظار -تأیید بهطور خاص برای تبیین رضایت مصرفکنندگان و تصمیم آنها برای خرید و یا استفاده دوباره از یک نظام، استفاده میشود. پژوهش حاضر پژوهشی مروری است که ضمن معرفی کوتاهی از انواع مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات، به تبیین کامل نظریه انتظار – تأیید و مرور پژوهشهای انجامشده مدلهای پذیرش فناوری در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی میپردازد. بهطورکلی میتوان چنین نتیجه گرفت که هرچه قابلیتهای یک نظام اطلاعاتی به تجربیات و انتظارات کاربران آن نزدیکتر باشد، مقبولیت و درنتیجه رضایت و ادامه استفاده از آن را به عنوان یک فناوری در پی خواهد داشت.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X10شماره 38-3920180823نیازسنجی اطلاعاتی و میزان رضایتمندی کاربران کتابخانههای عمومی قوچان از خدمات کتابخانهای12069338FAزهرا نسائیکتابدار مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهرستان قوچانJournal Article20180918پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی و میزان رضایت مراجعان کتابخانههای عمومی شهر قوچان از خدمات کتابخانهای است.روش در این مطالعه پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. جامعه آماری نیز شامل تمام اعضای کتابخانههای عمومی شهر قوچان (12993 نفر) و کتابداران و مسئولان کتابخانهها (18 نفر) میباشند. یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثر مراجعان به دنبال کتابهای آزمونهای ورودی دانشگاهها و بهروزرسانی منابع هستند. همچنین نتایج نشان داد که در میان نوع منابع اطلاعاتی کتابها از دید مراجعان (با نمره 5/4)، از نظر کتابداران (با نمره 8/4)، از نظر اولویتبندی موضوعی کلیات از دید مراجعان (با نمره 8/2) و از دید کتابداران (با نمره 8/4) به عنوان اولویت اول در گزینش منابع انتخابشدهاند. میزان رضایت مراجعان به کتابخانهها از نظر کمیت کتابهای مربوط به هر موضوع موردبررسی قرار گرفت. در بین کتابخانههای موردبررسی کتابخانه امامت باجگیران و کتابخانه امام رضا (ع) بیشترین رضایت کاربران (66/3 و 49/3) را به خود اختصاص دادند. همچنین یافتهها نشان داد که بین دیدگاه مراجعان و کتابداران از نظر اولویت نوع منابع اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود ندارد. میزان رضایت کتابداران کتابخانههای عمومی قوچان از شیوه انتخاب کتاب در حال حاضر 94/1 است که این میزان نشان میدهد کتابداران این کتابخانهها از شیوه کنونی انتخاب کتاب رضایت ندارند. بیشترین میزان رضایت مربوط به کتابداران کتابخانه بنتالهدی با نمره 3 است.