سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X5شماره 21 زمستان 139220131222زیرساخت الکترونیکی و اکوسیستم دانش: تبیین جایگاه کتابخانه دیجیتالی در عصر یکپارچهسازی ابزارهای دانش11451705FAمحمد زره سازدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171031امروزه فعالیتهای علمی نیازمند همکاریهای مشترک میان بخشهایی است که حالت مستقل بودن خود را حفظ کردهاند. همکاریها اغلب در حوزههای بین موضوعی و بین رشتهای مطرح شده و نیازمند دسترسی به مجموعهای از دادهها و ابزارهای تخصصی هستند. کتابخانههای دیجیتالی از جمله این ابزارها هستند که باید دارای فناوریهای توانمندساز به منظور پشتیبانی از این قبیل همکاریها باشند. در حال حاضر، به منظور توسعه یکپارچگی در محیطها و فرآیندهای دانشمحور دو راهحل فنی یعنی فراهم کردن زیرساخت الکترونیکی و اکوسیستم دانش مورد توجه قرار گرفته است. زیرساخت الکترونیکی بستر مناسبی را جهت ایجاد و توسعه محیطهای یکپارچه مجازی فراهم مینماید و از طریق یکپارچه کردن ابزارهای مناسب در یک چرخه یادگیری و یا پژوهشی به افزایش کارآمدی و توسعه کیفی این چرخهها و فرآیندها کمک شایانی میکند. اکوسیستم دانش نیز در یک سطحی بالاتر از زیرساخت الکترونیکی در تلاش است تا زیرساختهای الکترونیکی مختلف را در یک فضا و بستر خاص با یکدیگر یکپارچه و مرتبط سازد. در چنین بستریکپارچهای، کتابخانه دیجیتالی نیاز به یک بازتعریف و تعیین نقشها و خدمات جدید خود دارد. در این مقاله تلاش شده تا ضمن اشاره به فقر نظریهپردازی در حوزه کتابخانه دیجیتالی، به اهمیت مفهوم یکپارچگی در فضای جامعه دانشی بپردازد. همچنین تلاش شده است تا فضای جدید ایجاد شده متاثر از مفهوم یکپارچگی و نقش زیرساختهای الکترونیکی و اکوسیستمهای دانش در افزایش کارآیی محیطهای یکپارچه دانشمحور تشریح و جایگاه کتابخانههای دیجتالی در چنین فضایی تبیین شود.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X5شماره 21 زمستان 139220131222مطالعه روند پژوهش در حوزه علم سنجی در ایران و بررسی الگوی رفتار علمی پژوهشگران در این حوزه11551706FAمجید شایان مجدکارشناسی ارشد علم سنجی دانشگاه شاهد تهران و کتابدار کتابخانه آستان قدس رضویJournal Article20171031از جمله روشهای علمی که می توان به بررسی مآخذ منابع گوناگون پرداخت و از راه شمارش تعداد استفاده از آن منبع به پر مراجعه ترین منابع دست یافت، روش تحلیل استنادی است زیرا در آن نوعی رابطه محتوایی بین سند و متن وجود دارد. این پژوهش با هدف تعیین الگوی رفتار علمی پژوهشگران در چگونگی استفاده از منابع علمی، به تحلیل استنادی مقالات فارسی ارائه شده در حوزه علمسنجی خواهد پرداخت.<br /> جامعه آماری این پژوهش، مقالات چاپ شده بین سالهای 1388-1392 در حوزه علمسنجی از پایگاههای Noormags، Magiran، Ensani، Civilica و Sid میباشد. نتایج پژوهش نشان می دهد از 156 مقاله موجود 3045 استناد استخراج شده است و تعداد متوسط استناد در هر مقاله 19.5 می باشد. توزیع زبانی بالابودن میزان استناد به زبان لاتین با 68 درصد را نشان میدهد. همچنین پوشش زمانی منابع مربوط به سال 1389 با 37 درصد از کل استنادها می باشد که این نشان دهنده توجه بیشتر سازمانهای ایرانی و پژوهشگران به این موضوع در آن سال می باشد. همچنین نتایج حاکی از این است که مجلات از قانون برادفورد تبعیت می کنند و مجله هسته فارسی در این حوزه فصلنامه علمی-ترویجی رهیافت می باشد.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X5شماره 21 زمستان 139220131222ارزیابی فرآگیران از الزامات آموزش ضمن خدمت کارکنان (مورد مطالعه: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی)13359866FAحمید ژیان پورکارشناس مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20180326دراین پژوهش الزامات آموزشی کارکنان درچهار سطح ازعناصرنظام یا دوره آموزشی یعنی؛محتوی دوره، ساختار، اساتید، فضا و تجهیزات، مطابق با نیازها، خواستهها و توقعات مشتریان آموزش یعنی کارکنان، براساس معیارهای چهارگانه استاندارد شامل: کیفیت و شایستگی فنی، فعالیت های مبتنی براهداف، کارایی و سودمندی، و بسندگی و کفایت مورد ارزیابی قرار گرفتند. جامعه آماری مورد نظر، عبارت است از کلیه کارشناسان شاغل در سازمان کتابخانه مرکزی، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به تعداد 245 نفر که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و با استفاده از جدول مورگان نمونه یابی شدند. در این تحقیق الزامات آموزشی با استفاده از مطالعه متون علمی، شرح وظایف مندرج کارکنان و آئین نامههای مربوط به فعالیت کارکنان مرتبط با موضوع پژوهش شناسایی شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده و پاسخ به پرسش های پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که کارکنان به طور متوسط رضایت شان ازاساتید دوره نسبت به سایر موارد بیشتر بوده است. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون خی دو، ساختار دوره آموزشی در سطح پایین رضایت با توجه به خواسته ها و ندای مشتریان آموزش (فرآگیران) قرار دارد. سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X5شماره 21 زمستان 139220131222نسخه های خطی زیارتنامه علی بن موسی الرضا (ع) در کتابخانه های ایران13659867FAمنوچهر آراستهکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویعنایت الله شیخ حسینیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانJournal Article20180326پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی نسخه های خطی زیارتنامه امام رضا (ع) موجود در کتابخانه های ایران از لحاظ کتابشناسی و نسخهشناسی مانند نویسنده، کاتب، تاریخ کتابت، کاغذ، تعداد اوراق، زبان، خط، جلد، آرایش و تذهیب و ... است. روش پژوهش به شیوه تحقیق کتابخانه ای است. با بررسی صورت گرفته 14 نسخه شناسایی گردید. که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی، کتابخانه مرعشی، کتابخانه ملک، کتابخانه شخصی خاندان ناصری کرمانشاه نگهداری می شوند.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X5شماره 21 زمستان 139220131222کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی: تاریخچه، خدمات و امکانات11159868FAمهدی کریمیکارشناس مسئول سازماندهی اطلاعاتJournal Article20180326کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با بیش از یک دهه فعالیت برای راهاندازی، از کتابخانه های دیجیتال مطرح در کشور می باشد. در این مقاله تاریخچه این کتابخانه به طور خلاصه ارائه شده است سپس به معرفی فعالیت های آن در چهار حوزه بسترسازی و ایجاد زیرساخت ها، سازماندهی و اشاعه اطلاعات، توسعه منابع دیحیتال و فعالیت های جانبی پرداخته است. در پایان مقاله راهکارهایی برای افزایش استفاده از منابع اطلاعاتی این کتابخانه ارائه شده است.سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X5شماره 21 زمستان 139220131222نگاهی به عکس های خراسان دوره قاجار در کاخ موزه گلستان11059869FAمهدی حسامی دوغاییکارشناس مسوول و ابواجمعدار بخش مخزن اسنادکارشناس پژوهش اسنادJournal Article20180326خراسان و شهر مشهد بنا به موقعیت مذهبی و سیاسی خود از جایگاه ویژه ای درطول تاریخ ایران برخوردار بوده است، بهطوریکه اتفاقات صورت گرفته شده در این خطه از جغرافیای ایران بر تمام جغرافیایی تاریخی و سیاسی ایران تاثیر گذار بوده است .<br /> در دوره قاجار به محض ورود دوربین عکاسی به ایران و پی بردن دربار و هیات حاکمه به اهمیت و جایگاه اسناد تصویری در نشان دادن وقایع و اتفاقات صورت گرفته شده و به نوعی عکاسی خبری، عکاسان متعددی از طرف حکومت وقت برای تحت پوشش قرار دادن اخبار و اتفاقات و ارائه گزارش راهی این دیار شدند. این عکاسان بنا به موقعیت های پیش آمده عکس های ارزشمندی از آن ایام به یادگار گذاشته اند که در حال حاضر شکل و نسخه اصلی مجموعه این عکس ها با نهایت دقت و ظرافت در معتبر ترین مرکز اسناد تصویری دوره قاجار، در کاخ موزه گلستان نگهداری می شود .هدف از این مقاله معرفی عکاسانی است که در دوره قاجار از خراسان عکسبرداری نموده و مجموعه آنها در کاخ موزه گلستان نگهداری میشود.