سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X13شماره 52-5320220220فراتحلیلی بر پژوهشهای انجامشده در خصوص مهارتهای ارتباطی کتابداران دربازه زمانی بین سالهای (1398-1390)51515247310.30481/shams.2022.317772.1089FAسکینه خیامیآستان قدس - کتابخانه مرکزیJournal Article20211201هدف این پژوهش تحلیلی بر زمینهها و موضوعات مرتبط با مهارتهای ارتباطی کتابداران با استفاده از مقالات منتشرشده در نشریات علمی کشور در بازه زمانی 1398-1390 است. جامعه آماری این پژوهش 15 مقاله مندرج در نشریات علمی- پژوهشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و فناوری اطلاعات را شامل میشود. حجم نمونه این پژوهش شامل همه مقالات چاپ شده در زمینه مهارتهای ارتباطی کتابداران که به روش نمونهگیری تمام شماری انتخاب و به صورت جداگانه کدگذاری و تحلیلشدهاند، است. به این منظور تحلیل مقالههای علمی موجود در زمینه مهارتهای ارتباطی کتابداران، فرم مخصوصی با عنوان فرم جامع تلخیص و استخراج اطلاعات مقاله ویژه فراتحلیل تهیه شد که حاوی پرسشهایی در خصوص «مضمون و محتوای اصلی» و «مدل مفهومی» مقالات مذکور بود. نتایج این تحقیق میتواند دید جامعی را در خصوص ابعاد و نگرشهای مقالات مهارتهای ارتباطی کتابداران به محققین و اساتید علاقهمند در این حوزه ارائه نماید.https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_152473_6e97d687821fdb80019737213312860c.pdfسازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X13شماره 52-5320220220رضایت سنجی خدمات کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی163215247810.30481/shams.2022.340814.1095FAمریم زبردستکارشناس فنی crm کتابخانه دیجیتالJournal Article20220505در دنیای کنونی که کتابخانهها خدمات گوناگون و متنوعی را ارائه مینمایند، رضایتسنجی از کاربران دریافتکننده خدمات اهمیت زیادی جهت توسعه خدمات دارد.
هدف از این پژوهش دریافت نظرات کاربران دریافتکننده خدمات کتابخانه دیجیتال و همچنین پشتیبانی از خدمات ارائه شده است.
یافتههای این پژوهش که با استفاده از 7 پرسش از کاربران دریافت شده است در خصوص نحوه ثبت نام در سایت کتابخانه دیجیتال، درخواست منبع، رفتار کتابداران با کاربران، سرعت پاسخگویی به کاربران، کیفیت منبع ارسالی، هزینه خدمات و در آخر رضایت کلی کاربر از خدمات دریافتی جمعآوری شده است.
بر اساس دادههای نظرسنجی و میانگین نتایج به دست آمده، مشخص گردید که رضایتمندی کاربران از خدمات دیجیتال در سال 1400، 93/57 درصد است. این سطح از رضایت، برآیند راهاندازی واحد ارتباط با مخاطبین و در نتیجه پیگیری مستمر وضعیت خدمات ارائه شده، همچنین برطرف شدن بخش زیادی از مشکلات فنی سامانه، در سال 1400 است که نشان میدهد رضایت کاربران از خدمات دریافتی در سطح بالایی قرار دارد.https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_152478_f9e5c6c017e945da16e04ccd70fc662b.pdfسازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X13شماره 52-5320220220بررسی رابطه رضایت شغلی و فرسودگی شغلی کتابداران کتابخانه های تخصصی و دانشگاهی334915247510.30481/shams.2022.338499.1094FAمرتضی محمدنیادانشگاه خوارزمی امور دانشجویانJournal Article20220420داشتن روحیه پویا، علاقه به کار و خلاقیت در کسب دانش سازمانی در هر سازمان مستلزم مقابله و حل مخاطراتی چون فرسودگی شغلی و ایجاد رضایت نسبی در کارکنان است که یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر نگرشها و رفتارهای کارکنان در محیط کار است. لذا دستیابی به اهداف متعالی هر سازمان توجه همزمان به مسائل انسانی محور و اتخاذ راهبردی موثر برای پیشبرد دوسویه آن است.
<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی شهر کرج انجام شد.
<strong>شیوه گردآوری</strong>: این پژوهش از نوع پیمایشی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران به تعداد 54 کتابدار کتابخانههای عمومی دانشگاهی و تخصصی کرج است که دارای مدرک دانشگاهی هستند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (MQS) و پرسشنامه فرسودگی شغلی گلدارد (GBI) استفاده شد.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که بین رضایت شغلی و بهرهوروی و فرسودگی شغلی رابطه قوی و معکوس وجود دارد. همچنین تفاوت فرسودگی شغلی زنان و مردان نیز معنیدار بود. از سوی دیگر نوع استخدام با میزان رضایت و نیز فرسودگی شغلی رابطه دارد. فرسودگی شغلی افرادی که به صورت قراردادی استخدام شده بودند بالاتر از افراد رسمی بود. با توجه به جدول تحلیل واریانس، بین گروههای شغلی از نظر رضایت تفاوت معنیداری وجود ندارد. سنجش کل همبستگی بین مقیاسها و نمره کل فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در جامعه مورد مطالعه نشان داد، رابطه رضایت شغلی و فرسودگی حالت معکوس دارد، با افزایش رضایت شغلی، فرسودگی شغلی به میزان قابل توجهی کاهش و بهرهوری افزایش مییابد. سندرم فرسودگی شغلی بیشتر قربانیان خود را از سازمانها و مؤسساتی میگیرد که رفتارهای ملاحظهآمیز، گرم و احساسی کمتری از مدیران و رؤسای خود نشان میدهند. مدیران و سرپرستانی که خشک و رسمی هستند و از ایجاد محیطی آرام، احساسی و گرم برای کارکنان خود سر باز می زنند، باید آگاه باشند که منابع انسانی خود را بیشتر به ورطه فرسودگی سوق میدهند و موجب تنزل بهرهوری و دانش سازمانی در سازمان میگردند.https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_152475_88f7c3fa8931f145ef59acc4b53c6c41.pdfسازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X13شماره 52-5320220220بررسی و بازخوانی یکی از طومارهای کشیک آستان قدس در دوره قاجاریه508315247210.30481/shams.2022.333155.1092FAابوالفضل حسن آبادیمدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20220308تاریخ اداری آستان قدس یکی از مدونترین و منظمترین تاریخ سازمانهای وقفی در دنیاست. در این مقاله یکی از طومارهای کشیک در آستان قدس معرفی و بازنویسی میگردد. هدف از نگارش این پژوهش تأکید بر اهمیت اسناد طوماری در بررسی تشکیلات اداری آستان قدس و چگونگی و چرایی نوشتن آن است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در برخی مقاطع زمانی برخی از فعالیتهای روزانه آستان قدس توسط صاحب منصبان در طومارهای مختلف موضوعی مانند طومار جمع و خرج، تعمیرات و کشیکی ثبت و ضبط میشده است. از بررسی محتوایی طومارها میتوان به ساختار کشیکهای روزانه، نحوه اداره حرم، شیوه پرداخت مواجب، تعداد اعضا و هزینههای جانبی آستان قدس پی برد.https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_152472_bafbd3db6042c2808ba5243ecd5cfd46.pdfسازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویشمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی2008-451X13شماره 52-5320220220سفرنامه مشاهد مشرفۀ اردن، شام (سوریه) و لبنان در سال 1333ش. به قلم حاجی احتشام کاویانیان از کارگزاران آستان قدس رضوی8410515248210.30481/shams.2022.270674.1082FAسید مهدی سید قطبیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس سفارش و پیگیری مطبوعات غیرفارسیJournal Article20210128«سفرنامه مشاهد مشرفه اردن، شام(سوریه) و لبنان در سال 1333ش.»، سلسله یادداشتهایی است که مرحوم «محمد احتشام کاویانیان» معروف به «حاجی احتشام کاویانیان» از کارگزان آستان قدس رضوی در طی سفر چند روزه خود از اردن، سوریه و لبنان نگاشته است.<br />نویسنده در سفر بهاری خود به تجربه حضور در شهر عمان، شام (دمشق) و بیروت اشاره کرده و به مقایسه برخی از این شهرها با یکدیگر میپردازد. در میان این نقاط جغرافیایی، شهر بیروت بیشتر مورد توجه و تحسین حاجی احتشام بوده و شهرهای السویه، السالا و الثونی کمتر از بقیه نقاط مورد بررسی قرار گرفته است.<br />حاجی احتشام که در زمان نگارش این یادداشتها شصت سال داشت، با دقت به تشریح اماکن و نقاط پیش روی خود میپردازد و در جای لازم انتقادها و پیشنهادهایی را نیز مطرح میسازد.<br />یادداشتهای حاجی احتشام کاویانیان در سفرنامه مشاهد مشرفه اردن، شام (سوریه) و لبنان، حاوی مطالب ارزشمند تاریخی بوده و از آنجا که مجموعه روزنامه خراسان در دسترس همگان نیست، این سلسله یادداشت رابه یکدیگر پیوسته و به صورت یک متن واحد تقدیم پژوهشگران گرامی میگردد.https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_152482_aa647c8e2e3deeb2475464ad09ed76f6.pdf