TY - JOUR ID - 95274 TI - بررسی میزان همسویی و تناسب منابع و خدمات الکترونیکی با نیاز کاربران در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی JO - شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی JA - SHAMS LA - fa SN - 2008-451X AU - موسویان, مژگان سادات AU - قاضی زاد خلیفه, حمید AD - کارشناس مسئول بخش سمعی و بصری سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی AD - هیئت علمی دانشگاه پیام نور Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - شماره 40- 41 SP - 5 EP - 25 KW - خدمات الکترونیکی KW - منابع الکترونیکی KW - نیاز کاربران KW - کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی DO - N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان همسویی و تناسب منابع و خدمات الکترونیکی با نیاز کاربران در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی - پیمایشی است. جامعه مورد بررسی کاربران و مراجعان بخش منابع الکترونیکی (سمعی و بصری)، کتابخانه جامع الکترونیکی و کتابخانه دیجیتال و کتابخانه‌های تخصصی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که  به صورت تصادفی انتخاب ‌شده ‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق‌ساخته و مصاحبه است. جهت توصیف داده‌ها و مشاهدات پس از گردآوری، بازبینی و ورود اطلاعات از نرم‌افزار اس پی اس اس و از روش‌های آمار توصیفی استفاده شد. روایی صوری پرسش‌نامه با استفاده از نظرها و پیشنهاد‌های استادان و کارشناسان امر، مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ، برای 35 سؤال 0/985 به دست آمد که نشان‌دهنده هماهنگی درونی قابل‌قبول میان پرسش‌های پرسش‌نامه است. یافته‌ها: میزان آشنایی کاربران با خدمات الکترونیکی کتابخانه مرکزی، متوسط و فراوانی کاربران مرد بیش از خانم‌ها و در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر است. بیش از 60 درصد کاربران از طریق مراجعه مستقیم به کتابخانه، با خدمات و منابع الکترونیکی آشنا شده‌اند. میزان استفاده از منابع و خدمات الکترونیکی بخش سمعی و بصری رتبه اول؛ کتابخانه جامع الکترونیکی رتبه دوم؛ کتابخانه دیجیتال رتبه سوم و کتابخانه‌های تخصصی رتبه چهارم است. میزان استفاده کاربران از منابع الکترونیکی به صورت امانی و از بخش سمعی و بصری رتبه اول؛ استفاده از کتاب‌های الکترونیکی و دریافت مقاله از پایگاه‌ها در رتبه دوم؛ و منابع و خدمات کتابخانه دیجیتال در رتبه سوم قرار دارند. بیشترین میزان تناسب خدمات الکترونیکی با نیاز کاربران در بخش سمعی و بصری و کمترین میزان تناسب، در کتابخانه دیجیتال است. بیشترین میزان رضایت کاربران از خدمات الکترونیکی در بخش سمعی و بصری و کمترین میزان رضایت در کتابخانه دیجیتال است. نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن است که باید در بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی به کاربران در خصوص خدمات الکترونیکی گام‌های مؤثرتری برداشته شود. UR - https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_95274.html L1 - https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_95274_b418051cab62b89d23c9e686e6016b8e.pdf ER -