TY - JOUR ID - 69338 TI - نیازسنجی اطلاعاتی و میزان رضایتمندی کاربران کتابخانه‌های عمومی قوچان از خدمات کتابخانه‌ای JO - شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی JA - SHAMS LA - fa SN - 2008-451X AU - نسائی, زهرا AD - کتابدار مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهرستان قوچان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - شماره 38-39 SP - 1 EP - 20 KW - نیازسنجی KW - رضایتمندی KW - خدمات کتابخانه‌ای KW - کتابخانه‌های عمومی قوچان DO - N2 - پژوهش حاضر شناسایی نیازهای اطلاعاتی و میزان رضایت مراجعان کتابخانه‌های عمومی شهر قوچان از خدمات کتابخانه‌ای است.روش در این مطالعه پیمایشی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده‌شده است. جامعه آماری نیز شامل تمام اعضای کتابخانه‌های عمومی شهر قوچان (12993 نفر) و کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها (18 نفر) می‌باشند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که اکثر مراجعان به دنبال کتاب‌های آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و به‌روزرسانی منابع هستند. همچنین نتایج نشان داد که در میان نوع منابع اطلاعاتی کتاب‌ها از دید مراجعان (با نمره 5/4)، از نظر کتابداران (با نمره 8/4)، از نظر اولویت‌بندی موضوعی کلیات از دید مراجعان (با نمره 8/2) و از دید کتابداران (با نمره 8/4) به عنوان اولویت اول در گزینش منابع انتخاب‌شده‌اند. میزان رضایت مراجعان به کتابخانه‌ها از نظر کمیت کتاب‌های مربوط به هر موضوع موردبررسی قرار گرفت. در بین کتابخانه‌های موردبررسی کتابخانه امامت باجگیران و کتابخانه امام رضا (ع) بیش‌ترین رضایت کاربران (66/3 و 49/3) را به خود اختصاص دادند. همچنین یافته‌ها نشان داد که بین دیدگاه مراجعان و کتابداران از نظر اولویت نوع منابع اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود ندارد. میزان رضایت کتابداران کتابخانه‌های عمومی قوچان از شیوه انتخاب کتاب در حال حاضر 94/1 است که این میزان نشان می‌دهد کتابداران این کتابخانه‌ها از شیوه کنونی انتخاب کتاب رضایت ندارند. بیش‌ترین میزان رضایت مربوط به کتابداران کتابخانه بنت‌الهدی با نمره 3 است. UR - https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69338.html L1 - https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_69338_736917e4481e8c0faa2b86100e3eee8a.pdf ER -