TY - JOUR ID - 57743 TI - جایگاه سازمانی ارائه خدمات در فضای مجازی با تأکید بر مؤسسات فرهنگی JO - شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی JA - SHAMS LA - fa SN - 2008-451X AU - علوی فر, سکینه AU - زبردست, مریم AD - کتابدار تالار کتابهای خارجی AD - کتابدار و مشاور پژوهشی تالار محققان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - شماره 28-29 پاییز و زمستان 1394 SP - 1 EP - 16 KW - فضای مجازی KW - ساختار سازمانی KW - مؤسسه فرهنگی KW - خدمات الکترونیکی DO - N2 - با توجه پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ضرورت ارائه خدمات به صورت مجازی در سازمانها و همچنین لزوم تعریف جایگاه و مشخص شدن نقش اداری خاص برای این نوع از محمل های ارائه خدمات در مؤسسات این مقاله بر آن است که با بررسی عملکرد مراکز فرهنگی معتبر دنیا، نحوه برخورد آنها با پدیده خدمات مجازی را مورد کاوش قرار داده و به الگویی مشترک در این خصوص دست یابد. در بعد نظری، این پژوهش می‌تواند به شناسایی جایگاه سازمانی خدمات مجازی در سازمانها منجر شده و از نظر کاربردی نیز، با شناسایی ساختارهای عملی، به تهیه الگویی جهت ایجاد ساختار سازمانی متناسب با جایگاه این خدمات در سازمانها بیانجامد.شیوه مقاله به شکل توصیفی- تحلیلی است. به نحوی که تعدادی از مراکز فرهنگی مطرح جهان انتخاب و که شامل: کتابخانه کنگره آمریکا، کتابخانه ملی فرانسه، کتابخانه ملی آلمان، کتابخانه ملی ژاپن، دانشگاه هسبورگ، دانشگاه کالیفرنیا، مرکز مجازی فلوریدا، دانشگاه استنفورد، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه تگزاس، انتخاب گردید. در مرحله بعد وب سایتهای آنان به طور کامل بررسی و اطلاعات مرتبط با ساختار سازمانی و خدمات مجازی آنان مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها نشان دهنده اهمیت بسیار بالای ارائه  خدمات در فضای مجازی در این مراکز است. UR - https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_57743.html L1 - https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_57743_60914055f877a45451a5161e8f46f199.pdf ER -