TY - JOUR ID - 51312 TI - نگاهی سیستمی‌ به مسائل آموزشی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی JO - شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی JA - SHAMS LA - fa SN - 2008-451X AU - سادات آخشیک, سمیه AD - دانشجوی دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد، Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - شماره 16-17 پاییز و زمستان 1391 SP - 1 EP - 13 KW - دیدگاه سیستمی‌ KW - مسائل آموزش KW - علم اطلاعات و دانش ­شناسی KW - نظام آموزش عالی DO - N2 - هر جامعه ­ای حاصل فعالیت نظامهای درهم تنیده اجتماعی است و دربررسی مسائل آموزشی نمی‌­توان نظام آموزشی را در خلاء تصور نمود بلکه بایستی آن را درتعامل با سایر نظام­های کلان در نظر گرفت. در این روند تعاملی، نظام آموزشی، در حال تأثیر گذاری و تأثیر پذیری از سایر نظامها است. این تعامل، از ارتباطات تنگاتنگ این نظامها درسطح کلان جامعه حکایت دارد. بدیهی است فقدان نگرش سیستمی‌ در هر نظام آموزشی می‌‌تواند آسیبهای جدی به آن وارد نماید. آموزش عالی و نقش آن، تابع رویکرد یک جامعه به نظام آموزشی است و بستگی به این دارد که سایر نظامهای اجتماع چه نقشی را ایفا می‌کنند. رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری و اطلاع ‌رسانی سابق) به ‌عنوان یکی از سیستمهای فرعی آموزش عالی در جایگاه خود دارای مسائل و مشکلاتی است که در این جستار کوتاه سعی خواهد شد به برجسته سازی این مسائل از دیدگاه سیستمی‌ پرداخته شود. UR - https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_51312.html L1 - https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_51312_95de394d580191e9cb52ada5884eeb34.pdf ER -