ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل کیفیت اطلاعات و نظارت دیجیتال آرشیوهای دیجیتال و نظامهای اطلاعاتی
فناوریهای دیجیتال اجازه ایجاد، تغییر، ذخیره و دسترس پذیر کردن همه نوع اطلاعات با حجم های مختلف را -که تا کنون قابل انجام نبود- می دهند. برخی از این فناوری ها، طول عمر بسیاری از عناصر (اشیاء) موجود در خود را که تولید می کنند به خطر می اندازند. بنابراین نیاز به مدیریتی بس متفاوت با دنیای چاپی دارند. نظارت دیجیتال[1]، فرایندی است برای بهبود بخشیدن به مدیریت و مراقبت از دارایی های معنوی موجود در سازمان های گوناگون که از فناوریهای دیجیتال استفاده می کنند. از اینرو، نظارت دیجیتال را می توان «مدیریت و نگهداری فعال منابع دیجیتال در طی چرخه حیات[2] مطالب علمی و پژوهشی، فرای زمان نسل جاری و آینده کاربران» دانست. نظارت دیجیتال درباره نگهداری و ارزش افزایی به حجم مطمئنی از اطلاعات دیجیتال برای استفاده حال و آینده است. با توجه به مفهوم و فعالیت های نظارت دیجیتال، نیاز به نظام هایی برای مدیریت فرایندهای چرخه آن احساس می شود. نظام های مورد نظر در نظارت دیجیتال به عنوان مخازن دیجیتال یا آرشیوهای دیجیتال مطرح هستند. به هر حال، تعداد محدودی عملکرد وجود دارد که یک مخزن آرشیوی دیجیتال می بایست برای اجرای قابل اعتماد و مداوم اهداف مد نظرش قادر به انجام آنها باشد. این موارد در مدل نظام اطلاعات آرشیوی باز (OAIS) تعریف شده اند. شش عنصر اصلی آن عبارتند از: جذب، ذخیره سازی آرشیوی، مدیریت داده (اطلاعات)، برنامه نگهداری، دسترسی، اداره. در نهایت با توجه به نکات فوق الذکر، این مقاله به این امر می پردازد که ارزیابی یک نظام آرشیوی چه مراحلی دارد و هر کدام از این مراحل چه عناصری را دربر می گیرد. همچنین این مقاله قصد دارد تا با بررسی مدل نظام اطلاعات آرشیوی باز (OAIS) و معرفی معیارهای مدنظر آن برای فرایند کاری و تحلیل یک نظام آرشیو (مخزن) دیجیتال، به عناصری توجه کند که می باید در یک نظام آرشیوی برای مدیریت اطلاعات و نظارت دیجیتال مناسب انجام شود. مخازنی که در حال حاضر عنصری حیاتی برای نگهداری دیجیتال آثار و میراث فکری و معنوی در سازمان ها هستند. [1] Digital curation [2] Lifecycle
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_60003_aa1975cc619b1c5ad9b4f0ca50db2451.pdf
2014-03-21
1
26
تحلیل کیفیت اطلاعات
آرشیوهای دیجیتال
نظامهای اطلاعاتی
مهدی
زاهدی
mehdizahedin@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
حسن زاده، محمد (1384). مدیریت اطلاعات و دانش (رویکرد مقایسه ای). اطلاع شناسی، جلد 2، شماره 5-6، 8-17.
1
زاهدی، مهدی؛ زره ساز، محمد (1389). نقش و جایگاه مخازن سازمانی در اشاعه و دسترس پذیر کردن اطلاعات در جامعه علمی. کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 13، شماره اول.
2
About the DCC: What is Digital Curation? (n.d.). . Retrieved Jan 31, 2013, from http://www.dcc.ac.uk/about/what/.
3
Bailey, C. W. (2005). Open access bibliography: Liberating Scholarly,Literature with E-Prints and Open Access Journals. Washington, D.C: Association of Research Libraries.
4
Beagrie, N. (2006). Digital curation for science, digital libraries, and individuals. International Journal of Digital Curation, 1(1), 3-16.
5
Bradley, K., Lei, J., & Blackall, C. (2007). Towards an open source archival repository and preservation system: Recommendations on the implementation of an open source digital archival and preservation system and on related software development. Paris: Retrieved Jan 12, 2013, from http://portal. unesco. org/ci/en/files/24700/11824297751towards_open_source_repository. doc.
6
Cathro, W. (2006). The role of a national library in supporting research information infrastructure. IFLA journal, 32(4), 333.
7
CCSDS, J. (2002). Reference Model for an Open Archival Information System (OAIS). CCSDS 650.0-B-1, Blue Book.
8
Chang, S.-H. (2003). Institutional repositories: the library’s new role. OCLC Systems & Services, 19(3), 77-79.
9
Cohen, S., Martin , P., & Schmidle, D. (2007). Creating a multipurpose digital institutional repository. OCLC Systems & Services: International digital library perspectives, 23(3), 287-296.
10
Conway, P. (2008). Modeling the digital content landscape in universities. Library Hi Tech, 26(3), 342-354.
11
Dale, R., & Ambacher, B. (2007). Trustworthy Repositories Audit & Certification: Criteria and Checklist. Retrieved. from http://www. crl. edu/PDF/trac. pdf.
12
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 13(3), 319–340.
13
DeLone, W. H., & McLean, E. R. (1992). Information systems success: The quest for the dependent variable. Information systems research, 3(1), 60–95.
14
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: an introduction to theory and research. Addison-Wesley Pub. Co.
15
Han, Y. (2004). Digital content management: the search for a content management system. Library Hi Tech, 22, 355-365.
16
Hayes, H. (2005). Digital repositories: Helping Universities and Colleges : JISC. Retrieved Feb 27, 2013, from http://www.jisc.ac.uk/publications/publications/pub_repositories.aspx.
17
Hockx-Yu, H. (2006). Digital preservation in the context of institutional repositories. Program: electronic library and information systems, 40(3), 232-243.
18
Ives, B., Olson, M. H., & Baroudi, J. J. (1983). The measurement of user information satisfaction. Communications of the ACM, 26(10), 785–793.
19
Jenkins, B., Breakstone, E., & Hixson, C. (2005). Content in, content out: The dual roles of the reference librarian in institutional repositories. Reference Services Review, 33(3), 312-324.
20
Jiang, J. J., Klein, G., & Carr, C. L. (2002). Measuring information system service quality: SERVQUAL from the other side. MIS quarterly, 26(2), 145–166.
21
Joint Information Systems Committee. (2003). JISC Circular 6/03 (revised): An invitation for expressions of interest to establish a new Digital Curation Centre for research into and support of the curation and preservation of digital data and publications. Retrieved Feb 15, 2013, from: http://www.jisc.ac.uk/uploaded_documents/6-03%20Circular.doc
22
Lavoie, B. (2004), The Open Archival Information System Reference Model: Introductory Guide, OCLC and DPC, York, DPC Technology Watch Series Report 04-01, .
23
Lavoie, B., Henry, G., & Dempsey, L. (2006). A Service Framework for Libraries. D-Lib Magazine, 12(7/8). Retrieved January 2, 2013, from http://dlib.org/dlib/july06/lavoie/07lavoie.html.
24
Lee, C. A., & Tibbo, H. R. (2007). Digital Curation and Trusted Repositories: Steps Toward Success. Journal of Digital Information, 8(2).
25
Myers, B. L., Kappelman, L. A., & Prybutok, V. R. (1997). A comprehensive model for assessing the quality and productivity of the information systems function: toward a theory for information systems assessment. Information Resources Management Journal (IRMJ), 10(1), 6–26.
26
Nestor Working Group on Trusted Repositories Certification (2006). Catalogue of Criteria for Trusted Digital Repositories. Version 1 (draft for public comment). English translation December 2006.urn:nbn:de:0008-2006060703. edoc.hu-berlin.de/series/nestor-materialien/8en/PDF/8en.pdf
27
O’Brien, J. A. (2004). Introduction to Information Systems. McGraw-Hill.
28
Ockerbloom, J. M. (2008a). Repositories: What they are, and what we use them for « Everybody’s Libraries. Retrieved Jan 13, 2013, from http://everybodyslibraries.com/2008/06/26/repositories-what-they-are-and-what-we-use-them-for/.
29
Ockerbloom, J. M. (2008b). What repositories do: The OAIS model « Everybody’s Libraries. Retrieved Jan 13, 2013, from http://everybodyslibraries.com/2008/10/13/what-repositories-do-the-oais-model/.
30
Petter, S., DeLone, W., & McLean, E. (2008). Measuring information systems success: models, dimensions, measures, and interrelationships. European Journal of Information Systems, 17(3), 236–263.
31
Pitt, L. F., Watson, R. T., & Kavan, C. B. (1995). Service quality: a measure of information systems effectiveness. MIS quarterly, 19(2), 173–187.
32
Rainer Jr, R. K., & Watson, H. J. (1995). The keys to executive information system success. Journal of Management Information Systems, 12(2), 83–98.
33
Rieger, O. Y. (2007). Select for success: Key principles in assessing repository models. D-Lib Magazine, 13(7/8), 1Á8.
34
Rosenthal, D. S. H., Robertson, T., Lipkis, T., Reich, V., & Morabito, S. (2005). Requirements for Digital Preservation Systems: A Bottom-Up Approach. D-Lib Magazine, 11(11). Retrieved from http://www.dlib.org/dlib/november05/rosenthal/11rosenthal.html.
35
Seddon, P. B. (1997). A respecification and extension of the DeLone and McLean model of IS success. Information systems research, 8(3), 240–253.
36
Seddon, P. B., Staples, S., Patnayakuni, R., & Bowtell, M. (1999). Dimensions of information systems success. Communications of the AIS, 2(3es).
37
Sedera, D., & Gable, G. G. (2004). A factor and structural equation analysis of the enterprise systems success measurement model. Presented at the Twenty-Fifth International Conference on Information Systems, Washington, D.C.: Association for Information Systems.
38
Systems, C. C. F. S. D. (2002). Reference Model for an Open Archival Information System (OAIS).
39
Treloar, A., Groenewegen, D., & Harboe-Ree, C. (2007). The data curation continuum: Managing data objects in institutional repositories. D- Lib Magazine, 13(9-10).
40
Trusted Digital Repositories: Attributes and Responsibilities. (2002). Mountain View, CA: RLG. www.rlg.org/en/pdfs/repositories.pdf
41
Waugh, A. (2007). The Design and Implementation of an Ingest Function to a Digital Archive. D-Lib Magazine, 13(11), 5.
42
Whitten, J. L. (2001), Systems Analysis and Design Methods, 5 th ed. Boston, McGrawHill.
43
William H. Delone, & Ephraim R. McLean. (2003). The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update. Journal of Management Information Systems, 19(4), 9–30.
44
Yeates, R. (2003). Institutional repositories. VINE: The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 33(3), 96-101.
45
Zuccala, A., Thelwall, M., Oppenheim, C. and Dhiensa, R. (2006), Information Systems Committee Project Report. Digital Repository Management Practices, User Needs and Potential Users: An Integrated Analysis, available at: http://cybermetrics.wlv.ac.uk/DigitalRepositories/FinalReport.pdf.
46
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی ارزیابی درونی کتابخانه عمومی سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
سئوالاتی از این دست که چگونه و به چه صورت از نظام اعتبار سنجی و ارزشیابی در تامین اهداف، برنامه ها و فعالیت هائی که ارزش یابی را برای مجموعه ای به گستردگی کتابخانه های عمومی تبدیل به وسیله ای برای سنجش (الف ) شایستگی ( ب) بازبینی (ج) بهبود برنامه( د) شناخت و توسعه دانش ، در یک کلیت بهم پیوسته و سیستمی برای رسیدن به مقاصد و اهداف مورد نظر در حوزه های خدمات آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی می کند، موضوعی است که طرح و بیان ارزشیابی را در جایگاه و نقشی درونی برای تصمیم گیرندگان مسئول در تعیین خط مشی و سیاستگذاری کار کردهای بخش های مختلف خد ماتی، آموزشی وپژوهشی کتابخانه ها برجسته و مورد توجه قرار می دهد. این مقاله به ارائه تجربه طراحی الگوی ارزیابی درونی در کتابخانه عمومی سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی می پردازد. این الگو مشتمل است بر1- بازبینی، تصریح و تدوین رسالت و اهداف کتابخانه عمومی در سه سطح آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تحصصی. 2- تعریف و تصویب عوامل. 3- تعیین و تصویب ملاک ها. 4- تعیین و تصویب نشانگرها و معیارهای قضاوت( تحقق هدف ) در خصوص هر نشانگر. در این مدل، ارزیابی مبتنی براهداف و کارکردهای درونی کتابخانه با استفاده از متون تظری و بررسی کارشناسان کتابخانه و ذینفعان، نوعی اقدام پژوهی است. اگرچه این الگو برای کتابحانه مرکزی طراحی شده است، با کمی تتغییر می تواند به عنوان الگویی برای دیگر کتابخانه ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_60004_8dcc8c29166ba4968f5f3f11e7345cab.pdf
2014-03-21
1
18
ارزیابی درونی
کتابخانه عمومی
اقدام پژوهی
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
حمید
ژیان پور
hamidjiyanpour@yahoo.com
1
کارشناس مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
بازرگان، عباس (1376) .کیفیت و ارزیابی آن در آموزش عالی: نگاهی به تجربه های بین المللی.فصلنامه رهیافت، شماره 155.
1
صداقت، کامران (1381). "روشهای ارزشیابی آموزشی". فصلنامه پژوهشی ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور، شماره 7.
2
صیادی تورانلو، حسین؛ منصوری، حسن؛ جمالی، رضا (1387). "شناسایی و رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه ای با رویکرد فازی (مطالعه مورد: کتابخانه های دانشگاه یزد"( . فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 11، شماره 44.
3
محمدی، رضا (1381). ارزیابی درونی کیفیت گروه های آموزشی ریاضی محض و کاربردی دانشگاه صنعتی امیر کبیر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی دانشگته تهران.
4
محمدی، رضا (13841). راهنمای عملی انجام ارزیابی درونی در نظام آموزش عالی ایران: تجارب ملی و بین المللی. انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشورچاپ اول.
5
محمدی، رضا، فتح آبادی، جلیل، یادگارزاده، غلام رضا، میرزامحمدی، حسن، پرند، کورش (1384). ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی. انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشور.
6
Ching-Torng, L. Hero, Ch. Po-Young, Ch. (2005). Agility index in the supply chain, Int. J. Production Economics.
7
Cowin, bob(1994).initaiting change Througinterna l Evaluation promoting ownership of program and service Evaluation Results;internet://www.cirpa-acpir.ca .
8
Dressel , Paul and etall (1961) .Evalution in Hiegher Edcation. Boston: Houghton Mifflin Co press. Love, Arnold J. (1991). Internal Evaluation: Building Organization from Within. Applied Social Research Methods Series, vol24, Newbury Park, CA: Sage publication.
9
Worthen, Blaine R. Sanders, Jamesr (1987). Educational Evalution; longman inc.
10
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین میزان آسیب های شغلی از نظر اصول ارگونومی در کتابداران کتابخانه آستان قدس رضوی
آسیب های اسکلتی- عضلانی ناشی از کار از شایع ترین آسیب های شغلی است. این پژوهش با هدف تعیین میزان آسیبهای اسکلتی–عضلانی کتابداران آستان قدس رضوی انجام شد.این پژوهش، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل 325کتابدار کتابخانه آستان قدس رضوی در شهر مشهد در سال1392بود.که با توجه به نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص مناسب حداقل حجم نمونه برابر186نفر به دست آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه بود؛ که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مجرب تعیین گردید. با توجه به این که ضریب آلفای کرونباخ بزرگ تر از 762 /0 بود ، پایایی ابزار مورد تأ یید قرار گرفت . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS نسخه 15و آزمون t استودنت ،ضریب همبستگی اسپیرمن وتحلیلی واریانس، انجام شد.بر اساس یافته های این پژوهش، میانگین بیماری های اسکلتی عضلانی کتابداران بر حسب بخش کاری عبارتند از :امانت 22/0 ± 28/0،کتابخانه دیجیتال14/0 ±22/0،سمعی و بصری 16/0 ±19/0،کتابخانه های تخصصی25/0 ±27/0 کتابخانه های وابسته20/0±25/0، اسناد و مطبوعات20/0± 27/0 ، نسخ خطی22/0± 24 /0،فناوری اطلاعات12/0± 17/0، خدمات کتابداری12/0 ± 18/0. میا نگین آسیبهای اسکلتی-عضلانی کتابداران مورد بررسی در 12ماه ، 24 از 50 بود . بیشترین آسیب اسکلتی –عضلانی در ناحیهی گردن (5/54%) و کمترین آسیب اسکلتی –عضلانی، در ناحیهی یک یا هر دو ران (5/11%) گزارش شد. 70% کتابداران در زمینه ارگونومی مطالعه داشتند . میزان غیبت ناشی از بیماریهای اسکلتی عضلانی، 16 % گزارش شد . نتایج نشان داد؛ میانگین آسیب های اسکلتی عضلانی کتابداران مورد بررسی کمتراز حد متوسط است . بین سن ، سابقه کار و کار در بخش های مختلف و میزان آسیب های اسکلتی عضلانی کتابداران مورد بررسی معناداری وجود ندارد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_60005_83839d0ebf6d2a03a2d1bf519fe522dc.pdf
2014-03-21
1
12
ارگونومی
آسیب های اسکلتی عضلانی
کتابداران
کتابخانه آستان قدس رضوی
انیس
میری
anismiri1382@gmail.com
1
سازمان کتابخانه ها. رئیس کتابخانه مسجد پیغمبر اکرم(ص)
AUTHOR
ثریا
ضیائی
soraya.ziaei@gmail.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، واحد مشهد
AUTHOR
شهرکی، سمیه (1392). بررسی ارتباط شرایط ارگونومیک و آسیبهای جسمی ناشی از کار با فرسودگی شغلی در کتابداران شهرستان زابل، پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور مشهد.
1
عبدی آذر، شهرام(1388).بررسی ارگونومیک و آسیبهای جسمانی ناشی از محیط کار کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
2
قلی زاده، ندا (1389). تعیین آسیبهای جسمی ناشی از کار از نظر اصول ارگونومی درمیان کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهراصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی تهران شمال.
3
میرمحمدی، جلیل و دیگران (1386). ارگونومی در محیط اداری و کار با کامپیوتر. تهران: کتاب فرزانه.
4
Fanello S. ; JoussetN. (2006). Evaluation of atrainingprogram for theprevention of lower backpain among hospital employees. Nurse Health Sci, (1-2), 51-4, 200safety”, Pediatric Clinics of North America, Vol. 53, No. 6, pp. 1105-1119, December
5
Karasek R. A. , Job Content Questionnaire and user’s guide, University of South california, 1985
6
Maul A, Laubli T, Klipston A, Krueger H, Course of Low Back Pain Among Nurses: ALongitudinal Study Across Eight Years, Occup Environ Med 2003: 60: 497-503.
7
Toyosi Ayodeji Labeodan, Isaac; O Olaseha, Olubukola; A Olaleye (2013)
8
enginerian Computer Ergonomic Practices and Musculoskeletal Complaints Among Computer Users in a Nigerian University Community. jornal of medical rehabilitation;, v.16 n.
9
Wu H, Lin Y, Chen H, Wang C. (2009). Key risk factors associated with musculoskeletal disorders in computer work[Online]. cited Nov 10
10
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگیهای کتب چاپ شده در مطبعه طوس: قدیمی ترین مطبعه سربی در مشهد
کتب موجود در کتابخانه ها نشان می دهد در گذشته مطبعه چاپ سربی در مشهد وجود داشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و یژگیهای کتب چاپ شده در مطبعه طوس از لحاظ کتابشناسی و نسخه شناسی مانند، عنوان، نویسنده، موضوع، زبان، جلد و... است. روش پژوهش به شیوه تحقیق کتابخانهای است. با بررسی صورت گرفته، تعداد 25عنوان کتاب طبع شده در این مطبعه شناسایی گردید. یافته ها حاکی از آن است که قدیمیترین کتاب شناسایی و چاپ شده در این مطبعه موسوم به لباس التقوی چاپ سال 1322ق هـ.ق است. بر طبق اسناد موجود و نسخه های شناسایی شده مشخص میشود که این نسخه ها علی الظاهر بین سال های 1322- 1385ق در مشهد مقدس در مطبعه سربی طوس چاپ شده است.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_60009_d8dcd57e5d171a8bb301619976be9c10.pdf
2014-03-21
1
30
چاپ سربی
مطبعه طوس
مشهد مقدس
منوچهر
آراسته
aqarasteh@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
الهی، حسین(1380). روزنامه و روزنامهنگاری در خراسان از شهریور ۱۳۲۰ تا مرداد ۱۳۳۲.مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد
1
دبیری، اکرم(1384).چاپ سنگی و دلایل رواج آن در ایران. فصلنامه کتاب، دوره 6، شماره2(تابستان)،59- 66
2
صالحی، نصرالله. تاریخچه روزنامه نوبهار مشهد (از 9شوال 1328 تا 10ذیقعده 1332). تهران. فصلنامه پیام بهارستان ، سال دوم، شماره 8
3
فرجامی (1381). چاپ و چاپخانه در ایران ، دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. جلد1، ص.
4
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به زندگی و آثار استاد میرزا غلامرضا اصفهانی
در تاریخ خو شنویسی ایران « میرزا غلامرضا اصفهانی » (۱۲۴۶-۱۳۰۴ هجری قمری) به شخصیتی جامع تبدیل شده که پس از گذشت یکصد وبیست وپنج سال از درگذشتش می توان در آثار ماندگار وی نکات و ارز شهای زیباشناختی را بازشناسی کرد و برای همیشه از آ نها لذت برد. میرزا همزمان با محمدرضای کلهر (۱۲۴۵-۱۳۱۰ ه . ق) می زیست و خط نستعلیق را بسیار عالی، درست، کامل و استادانه می نوشت .در فن کتیبهنگاری و ترکیب کردن کلمات شیوه ای ممتاز از هم عصران خویش داشت کتیبه های سر در مسجد و مدرسه سپهسالار از این نمونه هاست. علاوه بر خوشنویسی طبع شعر نیز داشته و گاه گاه بگفتن نظم میل و رغبت می کرد تا جایی که تخلص وی غزال بوده است. از آثار باقیمانده موجود وی درمییابیم که علاوه بر قلم نستعلیق در خط شکسته نیز دارای مهارتی کامل بوده و در این قلم، استادی مسلم شناخته میشد. همچنین ایشان در سیاه مشق نویسی نیز استاد ماهری بوده و آن را به عنوان یک سبک مستقل، جایگاه ویژه ای بخشید.عادت و شیوه وی چنین بود که بجای امضاء در ذیل آثار خویش گاهی خطوط خود را با رقم (یا علی مدد) یا (یا علی مدد است) مشخص می کرد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_60014_61aa165a27c5035ec25198357c13cb86.pdf
2014-03-21
1
15
خوشنویسی
میرزا غلامرضا اصفهانى
نستعلیق
سیاه مشق
حمیدرضا
کریمی
hamidkarimi888@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ایران شناسی گرایش نسخه شناسی
AUTHOR
بختیار، مظفر(1375). " سفرنامه حاج سیاح به خط خوشنویس بزرگ میرزا غلامرضا اصفهانی: بازشناخت نسخهای نفیس در کتابخانه دانشکده ادبیات مشهد" در فصلنامه مطالعات اسلامی، شماره 33 و 34، پاییز و زمستان مشهد. صص 145 – 170.
1
بیانی، مهدی (1363). احوال و آثار خوشنویسان (جلد 2 - 1). تهران: علمی.
2
پرتال تخصصی آموزش و دانلود گرافیک، "بررسی چند سیاه مشق از میرزا غلامرضا اصفهانی" وب سایت تخصصی (آخرین بازنگری آبان 1389) <http://persiangfx.com/fa/gfx/articles/surveying-the-siahmashgh-by-gholamreza-esfahani>/
3
تیموری،کاوه( 1390) "زیبایی شناسی در شیوه میرزا غلامرضا اصفهانی" در فصلنامه رشد آموز هنر، شماره 1، دوره نهم، پاییز. تهران: وزارت آموزش و پرورش.صص 36- 45.
4
حق پرست،امین (1387). "یادداشتهایی در باب مرثیه میرزا غلامرضا اصفهانی" در ماهنامه گزارش میراث، شماره 29 و 30.بهمن و اسفند، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.صص 17 -18.
5
راهجیری،علی (1355). " غلامرضا اصفهانی" در ماهنامه هنر و مردم، شماره 167، شهریور.تهران: وزارت فرهنگ و هنر.صص 84 – 88.
6
سهیلی خوانساری، احمد(1369). مرقع نگارستان. تهران: پاژنگ.
7
قدیمی،رامین (1383)."گذری بر شیوهی میرزا غلامرضا اصفهانی" در ماهنامه کتاب ماه هنر ، شماره 71 و 72 ، مرداد و شهریور.تهران: خانه کتاب ایران.صص 50 – 53.
8
قلیچ خانی، حمیدرضا (1392). " شاهکاری از میرزاغلامرضا اصفهانی (سنگ مزار مهد علیا)" در ویژه نامه خوشنویسی نامه بهارستان، تهران: مجلس شورای اسلامی. صص 9- 15.
9
معیری، محمد علی( 1375). " میرزا غلامرضا اصفهانی، قلمسالار قلمرو خط" در ماهنامه فرهنگی هنری کلک، شماره 80- 83 . تهران : ایرانچاپ، صص 241 – 259.
10
نامه بهارستان (1388). " رقعه میرزا غلامرضا اصفهانی به مشیرالدوله یحیی خان در باره کتیبه های جلو خان مسجد سپه سالار" .سال دهم ، دفتر 15. تهران : مجلس شورای اسلامی0 صص 331 -334.
11
ORIGINAL_ARTICLE
دانش؛ نخستین سالنامه خراسان
اگرچه سالنامهنگاری در ایران برابر مدارک موجود پیش از ورود کاغذ و چاپ در ایران وجود داشته است اما سالنامه با مفهوم امروزی در سال 1290 قمری با انتشار سالنامه ایران در تهران پدید آمد. پس از تهران در میان شهرستانهای کشور ابتدا شیراز و بعد مشهد به جرگه سالنامه نگاری پیوستند. نخستین سالنامه مشهد «دانش» نام دارد که تنها دو شماره آن در سالهای 1312 و 1313 خورشیدی منتشر شده و دارای اطلاعات کلی درباره ایران و اطلاعات بومی نظیر تاریخ، سلسهها و امرای خراسانی است. این مقاله ابتدا به شرح تاریخچه سالنامه نگاری در ایران و مفهوم امروزی آن براساس متون معتبر مختلف می پردازد. سپس سالنامه بهار را به عنوان نخستین سالنامه خراسانی که طرح آن ارائه اما اجرا نشد، معرفی میکند. در ادامه بطور مفصل مشخصات ظاهری سالنامه دانش، مسئولان انتشار آن ، زمینههای پیدایش و هدف نشریه، چگونگی محتوای مجله، وضعیت جذب آگهی و میزان تبلیغات و دلایل توقف سالنامه دانش ارائه شده است.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_60017_91995ba658ed557676c6d20f244d36cd.pdf
2014-03-21
1
23
سالنامه دانش
نصرالله حسنزاده مستوفی
باقر عاملی
کتابخانه رحمانیان
سالنامه بهار
سالنامههای خراسان
سید مهدی
سید قطبی
mehdiqotbi@gmail.com
1
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی و کارشناس تالار مطبوعات سازمان کتابخانه ها موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
آشوری، مهران (1387). فهرست مجلههای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از آغاز تا پایان ۱۳۸۵، تهران: دانشگاه تهران، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد.
1
اسماعیل پور قوچانی، رمضانعلی ( 1370). فهرست مجلات موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی.مشهد: آستان قدس رضوی، کتابخانه مرکزی.
2
الهی، حسین (1378). روزنامه و روزنامهنگاری در خراسان. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
3
امیری، حجت (1388). سالنامههای کتابخانه مجلس شورای اسلامی (برخی از سالنامههای موجود در بخش نشریات) از سال ۱۲۵۱ - ۱۳۵۷. [تهران]: [کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی].
4
انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن. تهران: سخن.
5
بهار، جلیل و تفرشی، مجید (1377). شناسنامه زندگانی و آثار شیخ احمد بهار ۱۳۳۶ـ ۱۳۶۸ ش. تهران: نشر ندا.
6
بهار، راشد (1370). دیوان اشعار شادروان شیخ احمد بهار به لهجه خراسانی و فارسی دری. [مشهد]: راشد بهار.
7
حیدری، آزاده ( 1389). فهرست مجلههای فارسی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا پایان سال ۱۳۸۶، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
8
دهخدا، علی اکبر (1377). لغت نامه. تهران: دانشگاه تهران، موسسه لغتنامه دهخدا.
9
سلطانی، پوری و راستین، فروردین (1379). دانشنامه کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: فرهنگ معاصر.
10
سودبخش، لیلا (1368).فهرست نشریات ادواری در کتابخانه مرکزی فارس. فارس: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس.
11
صدر هاشمی، محمد (1363). تاریخ جرائد و مجلات ایران. اصفهان: کمال.
12
عاقلی، باقر ( 1380). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران. تهران: نشر گفتار: نشر علم.
13
عمید، حسن (1389). فرهنگ عمید شامل واژههای فارسی و لغات عربی و اروپایی مصطلح در زبان فارسی و اصطلاحات علمی و ادبی. تهران: گلی.
14
قاسمی، فرید (1386). سالنامهنگاری در ایران. تهران: امیرکبیر: کتابهای جیبی.
15
محمدی فر، محمدرضا (1378). فرهنگ روزنامهنگاری. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.
16
معین، محمد (1371). فرهنگ فارسی (متوسط).تهران: امیر کبیر.
17