ORIGINAL_ARTICLE
مرکز اسناد آستان قدس و ضرورتهای پیش روی آن
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50120_dd5b32234215f5fc57cf6e071b73764c.pdf
2011-03-21
1
3
ابوالفضل
حسن آبادی
ahassanabady1@yahoo.com
1
مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دانشجوی دکتری تاریخ محلی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برنامه راهبردی پژوهش اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
این مقاله به بررسی وضعیت پژوهش اداره مخطوطات آستان قدس رضوی با استفاده از مدل برنامه ریزی راهبردی دیوید می پردازد. برای نیل به این هدف، نقاط ضعف و قوت و فرصتها وتهدیدیهای محیطی داخلی وخارجی و استراتژیهای این اداره از جنبه پژوهشی، شناسائی و توسط ماتریس های مربوط مورد ارزیابی قرار گرفت. در ارزشیابی موقعیت و جایگاه پژوهشی این اداره مشخص گردید و درنهایت اولویت استراتژیهای پژوهشی این اداره تعیین گردید.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50122_f1c60fbfd876a068c1caaa64bbed5111.pdf
2011-03-21
1
20
برنامه راهبردی پژوهش
اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
پژوهش در حوزه نسخ خطی
محمود
سالاری
salari1000@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه امام رضا (ع)
AUTHOR
احمدی،حسین(1377). برنامه ریزی استراتژیک و کاربرد آن. تهران: کانون انتشاراتی سایه نما.
1
اعرابی، محمد؛ هاشم آقازاده و هوشنگ نظامی وند چگینی(1385). دستنامه برنامه ریزی استراتژیک. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
2
سالاری، محمود (1379)."ضرورت روی آوری کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به پژوهش". فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، دوره سوم ، ش 11. ص80-93.
3
سالاری، محمود ( 1385). طرح پژوهشی بررسی موانع و مشکلات پژوهشی در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
4
شاکری، رمضانعلی(1366). گنج هزار ساله: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی. مشهد: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی.
5
فروزنده دهکردی، لطف الله (1383)، مدیریت استراتژیک( رشته مدیریت بازرگانی). تهران: دانشگاه پیام نور.
6
فرهمند نژاد، جواد و عزیزه نیک ذات (1388). "بررسی وضعیت انتشارات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سده اخیر با تأکید بر دوره انقلاب اسلامی". در: مجموعه مقالات سمینار بررسی وضعیت تحولات سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سده اخیر با تأکید بر دوره انقلاب اسلامی، مشهد: سازمان کتابخانه ها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
7
کومار، کریشان( 1374). روشهای پژوهش در کتابداری و اطلاع رسانی. ترجمه فاطمه رهادوست با همکاری فریبرز خسروی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
8
David, R. Fred (1990). fundamental of strategic management. London: A Bell.
9
Robinson, Pears (1994). strategic management in the united state of America.
10
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اولین های چاپ سنگی موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگ ترین کتابخانه های ایران دارای مجموعه غنی از کتب چاپ سنگی نفیس و منحصر به فرد می باشد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی و معرفی اولین های چاپ سنگی موجود در این کتابخانه است. پژوهش در مورد مجموعه کتاب های چاپ سنگی می تواند گوشه ای از تاریخ چاپ و نشر کتاب در ایران را نمایان و در اختیار محققان، اندیشمندان، کتابداران، دوست داران کتاب و تاریخ چاپ قرار دهد. به علت محدودیت پژوهش نسخه های 15 سال اولیه ورود چاپ سنگی به ایران مورد بررسی قرار گرفت. 81 نسخه منتشر شده در بین سال های 1250- 1265قمری شناسایی گردید. قدیمی ترین نسخه چاپ سنگی موجود در کتابخانه، نسخه زادالمعاد چاپ 1251قمری است و با توجه به توضیحات پایان این نسخه، علی الظاهر چاپ سنگی در سال 1250قمری وارد تبریز گردیده است. همچنین، با توجه به نسخه کلیات سعدی که در سال 1259ق چاپ گردیده و دیگر نسخه های موجود در کتابخانه مانند حدیقه الشیعه چاپ1260 قمری، قوانین الاصول چاپ1260 قمری، تذکره الائمه چاپ 1260 قمری و ... و تحقیقات گذشته، علی الظاهر این صنعت در سال 1259ق وارد تهران گردیده است.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50123_17c4dba54972be385fc0ff0c75ac0a2c.pdf
2011-03-21
1
33
چاپ سنگی
کتابشناسی
نسخه شناسی
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
منوچهر
آراسته
1
کارشناس ارشد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
آذرنگ، عبدالحسین(1381). "مدخل چاپ و چاپخانه در دانشنامه جهان اسلام". صنعت چاپ، 234 (اردیبهشت)، 62- 65.
1
بابا زاده، شهلا (1381). "چاپ سنگی". دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. جلد1، ص. 711ـ 709.
2
دبیری، اکرم (1384). "چاپ سنگی و دلایل رواج آن در ایران". فصلنامه کتاب، دوره 6، شماره 2 (تابستان)، 59-66
3
سلطانی فر، صدیقه (1382). "چاپ سنگی و پیدایش آن در ایران". فصلنامه کتاب، 53(بهار)، 81- 82.
4
هراتی، الهام (1380). "جلوه هایی از گرافیک در چاپ سنگی". کتاب ماه هنر، 37 و 38، 61- 58.
5
ORIGINAL_ARTICLE
شرح حال و عملکرد نایب التولیه های آستان قدس رضوی در دوره پهلوی دوم (از 1320 تا 1330ش)
از دوره صفویه برای اداره امور موقوفات از طرف سلطان وقت فردی به نام متولی انتخاب و به مشهد فرستاده میشود تا به اداره امور بارگاه مطهر امام رضا (ع) بپردازد. این رویه تا پایان دوره پهلوی ادامه مییابد. در دوره پهلوی دوم مجموعاً پانزده نایبالتولیه انتخاب و به سرپرستی امور آستان قدس رضوی مکلف میشوند. از آن جایی که بیان شرح حال و نوع عملکرد تمامی این افراد در یک مقاله فراهم نمیآمد، تنها پنج نایب التولیه اول در فاصله سالهای 1320 تا 1330 برگزیده شدند تا شرح حال و ابعاد شخصیتی ایشان به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز اقدامات و عملکرد شان در آستان قدس رضوی به استناد منابع چاپی و آرشیوی موجود مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50126_a1e300abf0b79c57e6fac985957a8272.pdf
2011-03-21
1
19
نیابت تولیت آستان قدس رضوی
دوره پهلوی دوم
زندگینامه
شرح عملکرد
سعیده
جلالیان
s_jalalian6212@yahoo.com
1
کارشناس پژوهش سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
ــــــ . دولتهای ایران از میرزا نصرالله خان مشیرالدوله تا میرحسین رضوی. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1379.
1
آبادیان، حسین (1377). زندگینامه سیاسی دکتر مظفر بقایی. تهران: مؤسسه مطالعات پژوهشهای سیاسی.
2
احتشام کاویانیان، محمد (1354). شمس الشموس یا انیس النفوس. مشهد: اداره کل فرهنگ و هنر خراسان.
3
احتشامی، ابوالحسن (1328). بازیگران سیاست. تهران: بنگاه مطبوعاتی.
4
بهنود، مسعود (1374). از سید ضیاء تا بختیار. [تهران]: انتشارات جاویدان.
5
توکلی، یعقوب (1376). خاطرات جهانگیرخان تفضلی. تهران: انتشارات حوزه هنری.
6
جعفریان، رسول (1379). صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
7
جلالی، غلامرضا (1377). تقویم تاریخ خراسان از مشروطه تا انقلاب اسلامی. تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
8
دهخدا، علی اکبر (1377). لغت نامه. تهران: انتشارات روزنه.
9
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سند به شماره های 14/31134، 469 ـ 481/45799، 64 ـ 58/46393، 30 ـ 28/46528، 19/46491، 485 و 391/46512، 34/46515، 18/31089،30/31005، 114/46388، 69/46526، 2/67820.
10
سمیعی، احمد (1365). سی و هفت سال. تهران: نشر شباویز.
11
شجیعی، زهرا (1383). نخبگان سیاسی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی. تهران: انتشارات سخن.
12
حسن آبادی، ابوالفضل (1385). "متولیان آستان قدس رضوی از دوره صفویه تا افشاریه". دفتر اسناد، شماره دوم و سوم.
13
طلوعی، محمود (1374). بازیگران عصر پهلوی از فروغی تا فردوست. [تهران]: نشر علم.
14
عاقلی، باقر (1384). "برگی از تاریخ عدلیه، بازداشت و محاکمه علی منصور وزیر شوارع". ماهنامه دادگستر، سال چهارم، شماره نوزدهم.
15
عاقلی، باقر (1381). خاندانهای حکومتگر در ایران. تهران: نشر علم.
16
عاقلی، باقر (1374). روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی. تهران: نشر گفتار.
17
عاقلی، باقر (1380). شرح حال رجال سیاسی و نظامی تاریخ معاصر ایران. تهران: نشر گفتار.
18
عبدالله پور، احمد (1369). نخست وزیران ایران. تهران: انتشارات علمی.
19
عطاردی، عزیزالله (1371). تاریخ آستان قدس رضوی. تهران: انتشارات عطارد.
20
عطاردی، عزیزالله (1381). فرهنگ خراسان. تهران: انتشارات عطارد.
21
مؤتمن، علی (1355). تاریخ آستان قدس. مشهد: [بی نا].
22
مرسلوند، حسن (1376). زندگینامه رجال و مشاهیر ایران (1299 ـ 1320ش). تهران: انتشارات الهام.
23
مکی، حسین (1374). تاریخ بیست ساله ایران. تهران: انتشارات علمی.
24
میرنیا، علی (1374). وقایع خاور ایران. مشهد: [بی نا].
25
نجمی، ناصر (1373). بازیگران عصر رضاشاهی و محمدرضا شاهی. تهران: انتشارات انیشتن.
26
نوری، محمد (1387). " خط مشی وقفی صفویان"، مجموعه مقالات همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی، اصفهان، انتشارات اسوه.
27
ORIGINAL_ARTICLE
نقش و جایگاه کتابهای درسی و غیردرسی و کتابخانههای آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهان: مروری بر متون
تولید و بهرهگیری از کتابهای درسی درکشورهای مختلف جهان به شیوه متمرکز و غیرمتمرکز انجام میشود. در ایران، استفاده از کتابهای درسی به شیوه متمرکز است؛ یعنی یک متن واحد درسی در سراسر کشور تدریس میشود. اما در کشورهایی نظیرانگلستان، استرالیا، زلاندنو، آمریکا و سوئد بکارگیری کتابهای درسی غیرمتمرکز است؛ به این روش که برنامه ملی درسی اعلام میشود که هدفهای آن روشن است و مدرسهها تلاش میکنند به هدفهای برنامه ملی نزدیک شوند اما هیچ ضرورتی وجود ندارد که از یک کتاب درسی واحد برای رسیدن به این هدفها کمک بگیرند،بلکه معلمان از بین منابع زیادی که وجود دارد منابعی را که میخواهند تدریس کنند، گزینش نموده و در اختیار دانش آموزان قرار میدهند.کتابهای غیردرسی تسهیلکننده یادگیری و آموزش هستند.این کتابها، دانشآموزان را به فعالیت و تحقیق بیشتر سوق میدهندو قوه تفکر، استدلال و جامعنگری آنها را تقویت میکنند.این مقاله پس از بیان تعریف کتاب های درسی و کتاب های غیردرسی، مروری بر پژوهشها و متون مربوطبهنقش و جایگاه کتابهای درسی و غیردرسی و کتابخانههای آموزشگاهی در نظام آموزشی ایران و جهاندارد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50304_e630a690a61e49a34db481640cb6c77f.pdf
2011-03-21
1
18
کتاب درسی
کتاب غیر درسی
کتابخانه آموزشگاهی در ایران
کتابخانه آموزشگاهی در جهان
سید مهدی
سید قطبی
mehdi.qotbi@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس سفارش و پیگیری مطبوعات غیرفارسی
AUTHOR
· آهنگری، مریم. "داشته های ما و دیگران؛ میزگرد تطبیقی کتاب های آموزشی و مقایسه ی سایر کشورها با ایران". جوانه، شماره 8، زمستان 1383. ص:13- 22.
1
· اسماعیلی، رضا ( 1383). "بررسی وضعیت کتاب، کتابخانه آموزشگاهی و سنجش علایق مطالعاتی دانشآموزان در استان اصفهان و ارائه راهکارهای مطلوب". فرهنگ اصفهان، شماره 29- 30. 79- 87).
2
· اصغری نکاح، محسن؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ آزادفر، نجمه ؛ باغگلی، حسین (1388). "نگرش به خواندن دانشآموزان دوره ابتدایی: بررسی تفاوت حسب جنسیت، طبقهبندی اقتصادی، اجتماعی و پایه تحصیلی". در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 429- 444.
3
· بیرانوند، بهمن ؛ بیرانوند، علی ( 1387). "بررسی وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان لرستان در سال "1387. مجله الکترونیکی ارتباط علمی، 8 (4)، بازیابی 14 تیر، 1388.
4
· بیگدلی، زاهد ؛ باجی، فاطمه (1388). "عادتهای کتابخوانی و استفاده از کتایخانه در میان دانشآموزان دوره راهنمایی شهر اهواز". در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 397- 413.
5
· پاسیار، پریسا ؛ استقامت، نیره سادات (1388)." بررسی سئوالات تفکر نقادانه کتاب درسی زیستشناسی سال سوم دبیرستان با استفاده از مهارتهای فاسیونه". در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 559- 578.
6
· جوکار، عبدالرسول (الف 1374). "مجموعهسازی در کتابخانههای آموزشگاهی در شهر شیراز: گزینش مواد". مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 10 (2)، 111- 127.
7
· جوکار، عبدالرسول (ب 1374). "بررسی و ارزیابی وضع موجود کتابخانه های آموزشگاهی شهر شیراز". مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،11 (2- 1)، 143- 172.
8
· حسنپور گلمیشی، پرویز ( 1378). "بررسی وضعیت کتابخانههای دبیرستانی شهر مشهد". فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2 (2)، 57- 76.
9
· حسینی، وجیهه (1389). پیوند میان سؤالهای پژوهشی کتابهای درسی دوره راهنمایی و کتابهای پاسخگو: پژوهشی پیرامون نوعشناسی سؤالهای پژوهشی کتابهای درسی دوره راهنمایی و شناسایی منابع پاسخگوی این سئوالها. (پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی، 1389).
10
· دانیلز، هاروی؛ زملمن، استیون (1384). "درود بر یادگیری: خداحافظی با کتابهای درسی".ترجمه الهام امیر کیانی. رشد تکنولوژی آموزشی، (173)، 20 (6)، 6- 8.
11
· داورپناه، محمدرضا (1375). "بررسی نقش کتابخانههای مدارس ابتدایی در تقویت آموزش و ایجاد عادت مطالعه".پیام کتابخانه، 6 (2)، 14- 20.
12
· دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش (1379). "درباره کتابهای کمک درسی چه می دانیم". کیهان، 1 آبان 1379، 9.
13
· دمیرچیلو، منصوره؛ غفاری، مریم؛ علیبیک، محمدرضا ؛ حسینی، فاطمه (1388). "بررسی وضعیت مجموعه سازی در کتابخانههای آموزشگاهی دبیرستانهای دولتی شهر تهران در سال 88- 1387".پیام کتابخانه، 15 (2) ، 77- 95.
14
· رضاپور، یوسف (1378). "بررسی تحلیلی و تطبیقی کتابهای درسی پایه سوم دوره ایتدایی با عوامل خلاقیت". فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 9، 71- 94.
15
· رقابی، فرنوش ؛ نوروزی، سوسن (1388). "بررسی وضعیت مجموعه سازی کتابخانههای مدارس ابتدایی ودلتی شهر تهران در سال تحصیلی 88- "1387. در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 271- 283.
16
· زالزاده، ابراهیم (1379). "بررسی مطالعه غیردرسی و میزان استفاده دانشآموزان دبیرستانها از کتابخانههای عمومی شیراز". کتابداری، دفتر 35، 31- 47.
17
· سالمی، نجمه (1385). "بررسی جایگاه کتابدار و کتابخانه در آموزش و پرورش ایران". فصلنامه تعلیم و تربیت، 23 (2)، 153- 167.
18
· سلسبیلی، نادر (1382). "ارزیابی کتابهای کمک آموزشی دوره متوسطه به منظور ارائه چارچوبی مطلوب برای طراحی و تدوین آنها". فصلنامه تعلیم و تربیت، 19 (3)، 29- 64.
19
· شرافتی، ثریا (1383). "وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی (مقطع متوسطه) استان کهگیاویه و بویراحمد". فصلنامه کتاب، 15 (1)، 145- 153.
20
· شعبانی، احمد و فاضل، مرتضی (1381). "مطالعات غیردرسی دوره متوسطه و شناسایی عوامل موثر بر آن از نظر دانشآموزان شهرستان شهرضا (استان اصفهان)". فصلنامه کتاب، 13، (2)، 47- 55.
21
· صدیقبهزادی، ماندانا و حسیننیا، سیمین (آ 1379). بررسی کتابخانههای دبستانهای تهران (پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1351). چکیده پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
22
· -------------------------- (ب 1379). نگرش مدیران و دبیران دبیرستانهای شهر تهران درباره کتابخانه آموزشگاهی. (پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1374). چکیده پایاننامههای کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
23
· غلامی، هوشنگ. کتابهای کمک آموزشی یادگیری و آموزش را تسهیل می دهند: گفتگو با احمد حسینی،مدیر کل دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی رشد جوانه ( ویژه نامه اولین جشنواره کتاب های آموزشی رشد)،آبان 1379.
24
· فاضلی، نگار و موسویزدگان، صبرا (1388). "بررسی تاثیر استفاده از منابع کمک آموزشی بر یادگیری مبحث دستگاه عصبی و اندام های حسی از کتاب علوم تجربی پنجم دبستان بر اساس یادگیری بلوم". در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 301- 323.
25
· فخاری، احمدرضا، افشار،ابراهیم و امیدیفر، سیروس (1388). "بررسی کیفیت همکاری بین معلمان کتابداران در دبیرستانهای شهر اصفهان. در مهری پریرخ و شعله ارشطوپور، مجموعه مقالات کتابخانههای آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری". 3- 4 اردیبهشت. تهران: کتابدار. 133- 146.
26
فردوسی، طیبه(1372)."بررسی عوامل موثر در بیتوجهی دانشآموزان به مطلب درسی". فصلنامه تعلیم و تربیت، 9 (2)، 21- 42.
27
· کلباسی، محمدعلی و شعبانی، احمد ( 1383). "بررسی میزان پویایی کتابخانههای مدارس دوره راهنمایی و متوسطه اصفهان". فصلنامه کتاب، 15 (2)، 72- 82.
28
· کیوز، جان پی، (1376). دنیای یادگیری در مدرسه. ترجمه فرخلقاء رئیس دانا.- تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت،
29
· کتاب کمک آموزشی باید دانش آموزان را به فعالیت و تحقیق وادارد: گفتگو با دکتر علی اصغر فانی، معاون آموزشی وزرات آموزش و پرورش رشد جوانه ( ویژه نامه اولین جشنواره کتاب های آموزشی رشد،آبان 1379.
30
· مجیدی، موسی (1387). "بررسی کتابخانههای آموزشگاههای براساس کندوکاوی اجمالی در آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش". فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوریاطلاعات)، 1 (1)، 67- 84.
31
· مدیرامانی، پروانه و فرجامی، فرزانه (1378). "بررسی وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی استان خراسان و ارائه پیشنهادهایی برپایه استانداردهای موجود". فصلنامه کتاب، 10 (1) ، 102- 111.
32
· مرتضوی، ناهید ( 1379). "اهمیت و نقش کتابخانههای آموزشگاهی در آموزش". فصلنامه کتاب، 13 (2)، 109- 116.
33
· Adeyanju, L. (2003). Teachers perception of the effects and use of learning aids in teaching: .a case study of Winneba basic and secondary schools. Nigeria: ObafemiAwolowo University, Institute OfEduGation. Retrieved Apr. 16, 2010. from
34
http://ultibase.rmit.edu.au/Articles/nov03/adeyanju1.htm.
35
· Dent, V. F. (2006). Observations of school library impact at two rural Ugandan schools. New Library World. 107 (9-10). P. 403- 421. Retrieved Apr. 16, 2010, from
36
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm
37
· Dider, E. K. (1984, November 2). Research on the impact of school library media programs on student achievement. In the annual meeting of the American Association Of School Librarians, Atlanta, GA. Abstract retrieved Apr. 16, 2010 from
38
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal
39
· Farris, P. 1. & Hancock, M. R. (1991). Library use and reading achievement of rural sixth graders. School Library Media Annual (SLMA), 9, 142- 146. Abstract retrieved Apr. 16, 2010 from
40
http://eric.ed.gov/ERICWebPortal
41
· Hay, L. (2005). Student learning through Australian school libraries. Part 1: A statistical analysis of student perceptions. Synergy, 2 (2), 17- 30. Retrieved Apr. 16, 2010, from
42
http://www.slav.schools.net.au/synergy/vol3num2/hay.pdf
43
· Haycock, Ken (1994). Research in teacher-librarianship and the institutionalization of change. In Literacy: Traditional, Cultural, Technological, selected papers from the annual conference of the International Association of School Librarianship, July' 17 - 22, Pittsburgh, Pennsylvania. 94- 103. Retrieved Apr. 16, 2010, from
44
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal
45
· Krashen, S. D. (1995). School libraries, public libraries, and the NAEP reading scores. School Library Media Quarterly, 23 (4), 235- 237. Abstract retrieved Apr. 16, 2010, from
46
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal
47
· Lance, K. C., Rodney, M. J. & Hamilton-Pennel, C. (2000). Measuring up tostandards: the impact of school library programs & information literacy in Pennsylvania schools. Pennsylvania: Pennsylvania Citizens for Better Libraries. Retrieved Apr. 16, 2010. from
48
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal
49
· Lalrinpuii. Audio Producer. (1997). Study in planning and management of libraries in government and public' higher secondary/ secondary schools of Aizawl District, Mizoram, New Dehli, Niepa. In N. Malhotra& P. Mittal (200I) Educational Researchin North-East India: A source material. New Delhi (India): National Institute Of Educational Planning And Administration. 249- 250. Abstract Retrieved Apr. 16, 2010, from
50
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal
51
· Lance, K. C. (1994). The impact of school library media centers on academic achievement. ERIC Digest. Retrieved Apr. 16, 2010 from
52
http://www.ericdigests.org/1995-1/library.htm
53
· Lance, K. C. (200 I). Proof of the power: recent research on the impact of school library media programs on the academic achievement of U.S. public school students. ERIC Digests. Retrieved Aug 4, 2009 from
54
http://www.ericdigests.org/2002-2/proof.htm
55
· Lavere, D. B. (2008). The quality of pedagogical exercises in U.S. history textbooks. The Social Studies, 99 (1),3- 8. Retrieved Apr. 16, 2010. from
56
· http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal
57
· Lockheed, 10.' E., Vail S. C. & Fuller, B. (1986). How textbooks affect achievement in developing countries: evidence from Thailand. Educational Evaluation and Policy Analysis, 8 (4), 379- 92 .Retrieved Apr. 16, 2010. from
58
http://epa.sagepub.com/content/8/4/379.full.pdf+html
59
· Lonsdale, M. (2003). Impact of school libraries on student achievement. Retrieved Apr. 16, 2010, from
60
http://www.asla.org.au/research/research.pdf
61
· Mokhtar, 1. A. &Majid, S. (2006). An. exploratory study of the collaborative relationship between teachers and librarians in Singapore primary and secondary schools. Retrieved June 16,2009 from
62
http://www.sciencedirect.com/science?_ob
63
· McQuillan, J. (1996). SAT verbal scores and the library: predicting high school reading achievement in the United States. Indian Media Journal, 18 (3), 65- 70. Abstract. Retrieved Apr. 16, 2010, from
64
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal
65
· Peterson, D. L. (1999). Collaboration in teaching and learning. In B. K. Stripling (Ed.), Learning and Libraries in an Information Age: Principles and Practice. Clorado, Englewood CO.: Libraries Unlimited Inc. 133- 162
66
· Pharr, F. (2002). Reflections of empowered library. In Institute Of Museum And Library Services. The White House Conference on School Libraries, June 4, 2002. Washington, DC. 28- 31.
67
http://www.imls.gov/news/events/whitehouse_2.shtm#fp
68
· Riedling, A. J. (2007). Research methods in information . London: Facet publishing.
69
· Smith, E. G. (2001). Texas school libraries: standards, resources, services and students' performance: EGS Research &Consulting, Austin, Texas. Retrieved Aug. 4, 2009 from
70
http://www.tsl.state.tx.us/ld/pubs/schlibsurvey/index.html
71
· Young, T. A. & Moss, B. (2006). Nonfiction in the classroom library: a literacy necessity. Childhood Education. 82 (4). 207. Abstract. Retrieved Aug. 4,2009 from
72
http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal
73
· Williams, D., WaveII, C, & Coles, L. (200 I). Impact of School Library Services on Achievement and Learning. London: the Council for Museums, Libraries and Archives. Retrieved Apr. 16, 2010. from
74
http://www.rgu.ac.uk/files/impact%20of%20school%20library%20services1.pdf
75
· Wofford, A. (1962). Book selection for libraries. New York: Wilson
76
ORIGINAL_ARTICLE
"مدل گسترش عملکرد کیفیت" رویکردی مشتری مدار در نیاز سنجی آموزشی کارکنان (با نگاهی به آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی)
مدل گسترش عملکرد کیفیت ([2]QFD ) رویکردی است که در قلمرو آموزش با بکارگیری روش سه مرحله ای سازگار شده باآموزش می تواند در شناسائی نیازهای واقعی مشتریان ( فراگیران) ، بهبود اثربخشی و رضایت آنان، طراحی دوره های آموزشی و رتبه دهی های اثر بخشی فنون آموزشی در نیل به اهداف آموزشی، برنامه ریزی درسی و سایرکاربرد ها با ارائه راحل های عملیاتی برای برنامه ها و خدمات با کیفیت، در آموزش کارکنان موثر باشد.در این مقاله ابتدا به برخی از الگو ها ورویکرد های مهم در نیاز سنجی آموزشی اشاره می شود. سپس ارتباط میان نیاز سنجی آموزشی با بهبود و ارتقاء سطح عملکرد کیفیت مورد بحث قرار می گیرد و در آخر به بررسی کاربرد مدل گسترش عملکرد کیفیت (QFD ) در تعیین مشخه ها ی مناسب در نیاز سنجی آموزشی آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس پرداخته می شود.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50305_fe516aa80485cbaa97207d3a0f71e719.pdf
2011-03-21
1
25
نیاز سنجی آموزشی
کارکنان
مدل گسترش عملکرد کیفیت
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
حمید
ژیان پور
1
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و کارشناس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
ابطحی ، حسین (1373). آموزش و بهسازی منابع انسانی ، تهران : موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران .
1
اسمعیلی ، بابک ( 1386)." نیاز سنجی آموزشی کارکنان با الگوی دلفای" ، مجله تدبیر شماره 185 مهر 1386.
2
اصنافی ، امیر رضا و پاکدامن ، مریم و فهیمی فر ، سپیده ( 1386) . آرشیو سازمان های دولتی و غیر دولتی ایران ، در مجموعه مقالات هشتمین همایش سراسری انجمن علمی، دانشجویی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا (س) به کوشش سعید رضایی شریف آبادی، نگین نیکو منظری.- تهران: نشرکتابدار، ۱۳۸۸.
3
حسن آبادی (1385). "معرفی مرکز اسناد آستان قدس رضوی"، ماهنامه تخصصی و اطلاع رسانی ،سال دهم شماره 11-12
4
حیاتی ، زهیر و جوکار، طاهره ( 1385) . برنامه ریزی ورود فناوری های نوین اطلاعاتی به کتابخانه های تخصصی بر اساس نظریه اشاعه نو آوری ها در مجموعه مقالات نهمین همایش کتابداران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، شیراز 22- 21 .
5
رجب زاده ، و اکثری ( 1388) . نقش و جایگاه کتابداران در موزه ، در مجموعه مقالات هشتمین همایش سراسری انجمن علمی، دانشجویی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا (س) به کوشش سعید رضایی شریف آبادی، نگین نیکو منظری.- تهران: نشرکتابدار، ۱۳۸۸.
6
رخشان ،فریدون.طراحی وتحلیل نظام های آموزشی.انتشارات نیما،1369 .
7
رضایی ، کامران .حسینی آشتیانی ، خمید رضا و هوشیار، محمد.(1380).QFDرویکردی مشتری مدار به طرح ریزی و بهبود کیفیت محصول .چاپ دوم ، تهران : نشر آنتا.
8
رهنورد، فرج ا... و عباسپور ، باقر( 1382)." کاربرد QFD در تامین خواسته های مشتریان از آموزش " فصلنامه مطالعات مدیریت شماره 41- 42 .
9
زره ساز، محمد . " کتابخانه آینده : پیش بینی ها و پیش گوئی ها " . چاپ شده در : مجموعه مقالات نهمین همایش کتابداران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اردیبهشت 1386 .شیراز، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، 88-71
10
سالیس ، ادوارد (1380) .مدیریت کیفیت فرآگیر در آموزش ، ترجمه علی حدیقی ، انتشارات هوای تازه .
11
سروقد ( 1371) . چگونه می توان عملیات مربوط به اصول علم موزه را رهبری کرد؟ ، انتشارات معائنت فرهنگی آستان قدس رضوی .
12
سعیدی رضوانی، محمود و آهنچیان، نرگس ( 1386). " مقایسه نظری و تجربی ( عملی ) رویکردهای کل نگر و چزء نگر نیازسنجی آموزشی ( مطالعه موردی : شرکت برق منطقه ای خراسان )" مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره 29 شهریور 1386.
13
طهرانی پور ، ( 1388) . کتابخانه و موزه وجوه اشترک و افتراق ، در مجموعه مقالات هشتمین همایش سراسری انجمن علمی، دانشجویی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه الزهرا (س) به کوشش سعید رضایی شریف آبادی، نگین نیکو منظری.- تهران: نشرکتابدار، ۱۳۸۸.
14
عباس ز خراسانی ، اباصلت و حسن زاده بارانی کرد ، سودابه ( 1386) . نیازسنجی آموزشی ( استراتژی ها و راهبردهای عملیاتی ) ، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران ادگان ، محمد و ترک زاده ، جعفر ( 1379) . نیازسنجی آموزشی در سازمانها، انتشارات شرکت سهامی انتشار .
15
عباسپور ، باقر ( 1381). " کاربرد QFD در تامین خواسته های مشتریان به آموزش در طرح مدیران مرکز آموزش مدیریت دولتی " ،پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
16
فتاحی ، رحمت ا...( 1383) . تحلیل و باز آفرینی نقش کتابداران و اطلاع رسانان در عصر تحول در مجموعه مقالات مجموعه مقالات هفتمین همایش کتابداران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، رشت 21-19 اسفند 1382. تهران : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، معاونت امور پشتیبانی ، مرکز مدارک علمی و اتنشارات .
17
فتحی واجارگاه ، کوروش ( 1381) . نیاز سنجی آموزشی (الگو ها و فنون ) ، تهران : انتشارات آییژ.
18
فرجاد، شهروز( 1388) . نیاز سنجی آموزشی در سازمانها ( مفاهیم ، تکنیک ها و چهار چوب عملی )، انتشارات بال .
19
لامعی ، ابوالفتح ( 1382) . مدیریت کیفیت فرآگیر برای آموزش ، انتشارات موسسه فرهنگی و انتشاراتی شاهد و ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی ارومیه چاپ اول .
20
مجتهد، داوود و مهدوی، عبد الحمید و خالقی سروش ، فریبا ( 1382)." مدل مماس مدل پیشنهادی برای نیاز سنجی آموزشی" ، مجله دانش مدیریت شماره 63، زمستان 1382.
21
هوارن ، برایان و همکاران ( 1381) . QFDدر خدمات ، ترجمه محمد رضا عباسی و مهشید یزدان پناه ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی .
22
یاری قلی ، محمد جعفر ( 1385). " شناسایی مشتریان آموزش عالی و تبدیل خواسته های مشتریان به الزامات عملیات با استفاده از QFD ( مطالعه موردی ، دانشکده فنی و مهندسی دانشگله تربیت مدرس )" ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس.
23
B. Hay David; Skills Gaps and Training Needs for Information and Communications Technology in Small and Medium Sized Firms in the South East of England; Educational Technology & Society 6(1) 2003.
24
Chaston. 1.(1994). Managin for Total Trainging Quality , " Trainging for Quality" , vol .2 NO.3, PP.11- 14 .
25
Garibay Cecilia & Gutiérrez Humberto & FigueroaArturo(2010)." Evaluation of a Digital Library by Means of Quality Function Deployment (QFD) and the Kano Model ", the Jornal of Academic Librarianship Volume 36. issue March 2010, pages 125- 132.
26
Lam, K, and Zhao, X .(1990). An Application of Quality Function Deployment to Improve the Quality of Teachin , " International Journal of Quality & Relibility Management" , Vol . 15 No. 4 , pp.389- 413 .
27
Marvin E. Gonzalez, Gioconda Quesada, Kent Gourding snd Mark Hartley,(2008),"Designing a supply chain management academic curriculum using QFD and benchmarking", Quality Assiranoe in Education,Vol.16No.1,2008.
28
Sahney, Sangeeta & Banwet, D.K & Karunes, S (2004). " A SERVQUAL and QFD approach to total quality education A student perspective " , International Jornal of Productivity and Performanone Management Vol 53 No . 2, 2004, pp.143-166.
29
Syedjavadein, Reza & Shahhoseini, Mohammad Ali(2006). " Organizational training needds Design by QFD: productivity improvement approach" , Irainan Accounting & Auditing Review , Winter 2006, No 46, pp 28-43.
30
Hauser, J.R.and Clausing, D.P.(1988), "The house of quality" , Harvard Business Review, May- June, pp. 63- 73.
31
Marvin E. Gonzalez, Gioconda Quesada, Kent Gourding snd Mark Hartley,(2008),"Designing a supply chain management academic curriculum using QFD and benchmarking", Quality Assiranoe in Education,Vol.16No.1,2008.
32
Sahney, Sangeeta & Banwet, D.K & Karunes, S (2004). " A SERVQUAL and QFD approach to total quality education A student perspective " , International Jornal of Productivity and Performanone Management Vol 53 No . 2, 2004, pp.143-166.
33
Cakir Ilhan,Ayse (2009)." Educational studies in Turkish museums" , Procedia Social and Behavioral Sciences 1 (2006) 342- 346.
34
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه و تأثیر سمفونی رنگ و نور در معماری پسامدرن کتابخانه ها
اگر فلسفه روح زمان و معماری، کالبد زمان است، با عوض شدن روح زمان کالبد زمان هم عوض میشود. جستجو در اسرار و عناصر معماری کهن، ما را معترف به گسست ناپذیری انسان، طبیعت و عرفان میسازد و چنین است که مردم و معماران کهن با رویکردهای سنجیده به طبیعت احترام گذاشته و آنرا مورد مداقه قرار داده و خردمندانه با طبیعت زیسته و در معماری خود بهکار گرفتهاند و هر تماشاگری با گذر از کنار آن بی هیچگونه مقاومتی، جذب مغناطیس نیرومند آن خواهد شد. الگوی متقارن پیچیده هندسی رنگ و نور، ترکیب تزیینات چوبی و شیشههای رنگی، کاربرد آنها و تأثیرپذیریشان در معماری موجب شده است که بناها به ارگانیسم زندهای تبدیل شوند. از آنجایی که نور مورد استفاده در معماری کهن، ترکیبی از رنگ ساخته شده است بنابراین باید گفت که این اثر رنگ است که حیات را معنا می بخشد و عنصری بس تاثیرگذار بر زیست می باشد. کتابخانهها نیز میتوانند با تأثیر پذیری از نقش رنگ در معماری و استفاده از صفتهای تغییر پذیر رنگها (فام، درخشندگی و پرمایگی) با توجه به اثرات روانشاختی آنها به فضای کتابخانهها معنای دیگری بخشیده و این فضاها را در صبحگاهان با نورافشانی رنگ آبی در پیش از طلوع خورشید، سایه های زرد در میان روز، سبز در مناظر و سرخ در غروب خورشید حیاتی دوباره بخشند. در این مقاله سعی شده است تأثیر پذیری انسان پسامدرن از جادوی رنگ و نور در معماری با الهام پذیری از معماری کهن مورد بررسی قرار گیرد و به ضرورت بهکارگیری ترکیبی کارآمد، هوشمندانه ومتناسب از رنگها در طراحی داخلی کتابخانهها پرداخته شود. در پایان، بررسی مختصری از وضعیت بهکارگیری رنگها در معماریهای کنونی کتابخانهها ارائه گردیده است.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50317_a7b4b10b27f0e3abd7136f1009c613de.pdf
2011-03-21
1
16
معماری کتابخانه
معماری پسامدرن
رنگ
نور
سمیه
سادات آخشیک
somakhshik@gmail.com
1
دانشجوی دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد،
AUTHOR
بانی مسعود، امیر (1387). پسا مدرنیته و معماری. تهران: نشر خاک.
1
پرتو، بابک (186). ساختمان و تجهیزات کتابخانهها. تهران: چاپار.
2
تأثیر نور در معماری (1388). قابل دسترسی در http://www.daneshju.ir/forum/archive/t-46384.html. تاریخ بازیابی: 15/7/1388
3
سید صدر، ابوالقاسم (1380). معماری، رنگ و انسان. تهران: آثار اندیشه
4
عباس زاده، ناصر ( 1385 ). مدرنیسم، پست مدرنیسم و آموزش. جزوه کلاسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
5
کلاجز، مری (1383). "پست مدرنیسم". ترجمه: میلاد حامیاحمدی. ماهنامه ماندگار، قابل دسترسی در: http://www.mandegar.info/1383/Farvardin83/PostModern.htm. تاریخ بازیابی: 15/7/1388
6
فلامکی، محمد منصور (1381). ریشهها و گرایشهای نظری معماری. تهران: فضا.
7
کهون، لارنس (1381). از مدرنیسم تا پسامدرنیسم. ویراستهی عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
8
گروتز، یورک (1375). زیبایی شناسی در معماری. ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
9
معماریان، غلامحسین (1384). سیری در مبانی نظری معماری. تهران: سروش دانش.
10
محمدی، کورش؛ شکیبا منش، امیر (1384). اصول و مبانی رنگ شناسی در معماری و شهرسازی. تهران: طحان.
11
نبیپور، ایرج (1385). معماری بوشهر، سمفونی رنگ، باد و نور. بوشهر: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر، بنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهر.
12
نسبیت، کیت (1386). نظریه های پسامدرن در معماری. ترجمه محمدرضا شیرازی. تهران: نشر نی.
13
ORIGINAL_ARTICLE
هفته نامه آشفته: از نشریات پیشگام فکاهی و طنز مشهد
در این مقاله، به معرفی هفته نامه آشفته چاپ مشهد پرداخته می شود که درحقیت از پیشگامان نشریات طنز و فکاهی این شهر نیز به شمار می آید. این نشریه در دوران خفقان پهلوی اول و در بین سال های 1308 تا 1309 شمسی منتشر شده است. مطالب این نشریه در قالب سرمقاله، داستان دنباله دار، شعر، مطالب کوتاه، مطالب علمی و اجتماعی و اعلانات و اغلب با زبان طنز و با قلم عمادالدین آشفته صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن تهیه می شده است و از این رو می توان این فرد را از پیشگامان عرصه طنزنویسی و فکاهی نویسی در مطبوعات خراسان نیز دانست. مطالب منتشر شده در آشفته اغلب رویکردی انتقادی داشته و اوضاع نابسامان آن روز ایران را مورد نقد قرار می دهند و از این جهت بازخوانی آنها برای شناخت محیط سیاسی و اجتماعی مشهد در آن دوران از اهمیت بالایی برخوردار است.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50329_8bc572b271d6c7ae0e48b1a097e2bcac.pdf
2011-03-21
1
9
نشریات دوره قاجار
نشریات خراسان
نشریات طنز
نشریات فکاهی
محمد
زره ساز
mzerehsaz@gmail.com
1
کارشناس ارشد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
AUTHOR
ابوترابیان، حسین (1366). مطبوعات ایران از شهریور 1320 تا 1326 ... . تهران: اطلاعات.
1
انقطاع، ناصر (1386). پنجاه سال تاریخ با پان ایرانیستها: آرمان خواهان و آرمان فروشان. تهران: دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران.
2
برزین، مسعود (1371). شناسنامه مطبوعات ایران. تهران: بهجت.
3
ترابی، نسرین (1383). عکاسخانه ایام. تهران: کلهر، 1383، ص 53.
4
شهریار، محمدحسین؛ نیک اندیش، بیوک (1370). خاطرات شهریار با دیگران. تهران: سهیل.
5
شهوازی، ستار (1383). راهنمای مطبوعات خراسان از آغاز تا امروز .- مشهد: بانگ الست.
6
صدرهاشمی، محمد (1363). تاریخ جراید و مجلات ایران. اصفهان: کمال.
7