%0 Journal Article %T تبیین پرسش ها و چالش های مرتبط با تولید سرمایه اجتماعی در کتابخانه های عمومی ایران %J شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %I سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 2008-451X %A زره ساز, محمد %D 2012 %\ 03/20/2012 %V 4 %N شماره 14-15 بهار و تابستان 1391 %P 1-14 %! تبیین پرسش ها و چالش های مرتبط با تولید سرمایه اجتماعی در کتابخانه های عمومی ایران %K کتابخانه عمومی %K سرمایه اجتماعی %K ایران %R %X سرمایه اجتماعی به عنوان منبعی برای تسهیل روابط میان افراد تلقی می شود. این منبع شامل نهادها، هنجارها، اعتماد، مشارکت، آگاهی و بسیاری موارد دیگر است که بر روابط و تعاملات میان افراد حاکم می باشد و می تواند پیامدها و نتایج مختلفی بر عملکرد افراد و جوامع داشته باشد. کتابخانه عمومی به عنوان یک نهاد اجتماعی تاثیرگذار در جامعه که دارای سابقه ای طولانی در تمدن بشری است می تواند به عنوان یک سازمان تولیدکننده سرمایه اجتماعی مطرح باشد. البته تا کنون تحقیقات متفاوت و پراکنده ای در رابطه با کتابخانه های عمومی و سرمایه اجتماعی انجام شده است اما در بسیاری از این پژوهش ها از نظریه سرمایه اجتماعی نامی برده نشده است. در این مقاله تلاش شده است که تا با معرفی مفهوم سرمایه اجتماعی و اجزاء و مفاهیم مطرح در آن، به نقش و چگونگی تولید سرمایه اجتماعی توسط کتابخانه های عمومی پرداخته شود. در همین رابطه مدلی پیشنهادی ارائه شد که مولفه های تولید سرمایه اجتماعی در کتابخانه های عمومی را در قالب 8 مفهوم افزایش اعتماد، افزایش مشارکت، توسعه فعالیت های داوطلبانه، ارزش آفرینی و نوآوری در خدمات، هنجارسازی اجتماعی، دانش آفرینی، هویت بخشی و تحقق دموکراسی معرفی و تحلیل می کند. همچنین در رابطه با جایگاه تولید سرمایه اجتماعی توسط کتابخانه های عمومی ایران با استفاده از مدل پیشنهادی یک سری پرسش و موضوعات پژوهشی ارائه شد که می تواند دریچه های جدیدی را برای فهم و بررسی های تحلیلی تر این موضوع باز کند. با این حال، به نظر می رسد که کتابخانه های عمومی کشورمان به منظور تولید سرمایه اجتماعی با چالش های مختلفی از جمله فقدان سیاست گذاری ها و خلل در تعریف درست ماموریت ها و اهداف، تعریف ساختار اداری نامناسب، عدم توانایی در تببین درست جایگاه اجتماعی و برقراری ارتباط موثر با سایر نهادهای اجتماعی، عدم دریافت اعتبار از سوی نهادهای مسئول، نقص در تامین امکانات و تسهیلات مورد نیاز، عدم توانایی در تامین نیروی انسانی اثربخش، عدم توانایی در تامین منابع اطلاعاتی متنوع، عدم اتخاذ ساز و کارهای کارآمد در زمینه جلب مشارکت و دریافت نظرات و ایده های مخاطبان، ارائه ناکافی نوآوری ها و ایده های ابداعی، عدم موفقیت در ارائه خدمات جهان شمول و در عین حال محلی و در نظر نگرفتن مخاطبان جهانی و تکیه صرف بر نیازهای محلی و منطقه ای روبه رو هستند. %U https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50721_5cbec784d015282ac873c5ea8c11f6d1.pdf