%0 Journal Article %T تاریخچه شکل‌گیری و تحولات موزه‌های آستان قدس رضوی 2 بخش دوم: مقدمه ‏ای بر جریان تحوّل در موزه‏ ها، پس از انقلاب اسلامی %J شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %I سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 2008-451X %A کفیلی, حشمت %D 2017 %\ 08/23/2017 %V 9 %N شماره 34-35 بهار و تابستان 1396 %P 1-34 %! تاریخچه شکل‌گیری و تحولات موزه‌های آستان قدس رضوی 2 بخش دوم: مقدمه ‏ای بر جریان تحوّل در موزه‏ ها، پس از انقلاب اسلامی %K موزه‌ های آستان قدس %K تمبر و اسکناس %K فرش %K قرآن %K نفایس %K مردم‌شناسی %K ملک‌ آباد %K هدایای رهبری %R %X موزه به عنوان جایگاهی برای بسط فرهنگ انسانی دارای کارکردهای اجتماعی ویژه‏ای است و نقش مهمی در تحولات فرهنگی به عهده دارد. مطالعه تاریخچه موزه‏ها در جهان نشان‏ می‏دهد اندیشمندانی که پس از جنگ جهانی دوم یا دوران وحشت و نکبت و افول انسانی گرد هم آمدند به دنبال راهکاری برای خروج نسل بشر از این بحران انسانی بودند. در چنین شرایطی بود که جامعه جهانیِ درهم‌شکسته نیاز به تکیه‏گاهی توانمند برای خیزشی دیگر به سوی جامعه آرمانی و نجات خویش داشت، و در این مسیر چه بهتر از اینکه با نگاهی اندیشمندانه به گذشته چراغی فرار وی آینده برافروزند. ازاین‌روی این بار نه موزه‏ به عنوان ویترینی برای انبارهایی انباشته از اشیای قدیمی، بلکه موزه‏هایی با مأموریت بازسازی جامعه بشری و با کارکردهای مهم اجتماعی، در وجه‏های موردنیاز جامعه مانند: جمع‏آوری و حفظ و نگهداری باهدف حفظ هویت فرهنگی و تاریخی و جلوگیری از خود بیگانگی، همچنین آموزش، پژوهش و معرفی باهدف ایجاد بنیانی مستحکم برای آینده‏ای نوین، ایجاد شد. امروزه در جریان تحوّلات فرهنگی شاهدیم که برخی از موزه‏ها با ایجاد فرصت‏های آموزشی در خارج از مدرسه، آموزه‏های ذهنی را به مهارت‏های تجربی تبدیل می‏کنند. همچنین با استفاده از روش آموزش خلّاق به یکی از اهداف مهم خود که «مشاهده عمیق و یادگیری پایدار» مراجعان است دست‌یافته‌اند.آن‏ها موفق شده‏اند فرهنگ دیدار از موزه‏ها را که عبارت است از «زیبا دیدن، خوب حس کردن و بهتر تجربه کردن» به جامعه مخاطب انتقال دهند (کریمی، 1391، ص 30-32). در ایران بخش مهمی از این تحولات فرهنگی را پس از انقلاب اسلامی در راستای ارتقای اندیشه و تفکرات مبتنی بر قرآن کریم شاهد هستیم. آنان که با آیات روشن قرآن آشنا هستند زیبایی و عمق کلام حق را در توصیف مدام به «توجه به آثار گذشتگان» درک می‏کنند. بدین ترتیب وقتی تعریف جامع سازمان جهانی موزه‏ها (ICOM) از واژه «موزه» را مطالعه می‏کنیم، متوجه می‏شویم که بدون تردید یکی از مکان‏هایی که می‏تواند به نسل حاضر آگاهی لازم درباره هویتشان و دیدگاهی مبتنی بر تفکر و عبرت‏آموزی از گذشتگان را منتقل کند موزه‏ها هستند[1]. پس شایسته تقدیرند آنان که به این مهم باهدف ارتقاء اندیشه و نگرش انسانی اسلامی توجه دارند.[2] در این بخش از مقاله تاریخچه موزه‏های آستان قدس، به‌اختصار نگاهی بر تحولات این موزه، پس از انقلاب اسلامی و توسعه آن‌که مبتنی بر موقوفات فرهنگی بوده خواهیم داشت. روشن است که در این توسعه، دیدگاه علمی و فرهنگیِ مدیران عالی آستان قدس رضوی و جلب اعتماد ایشان برای توسعه موقوفات نقش مهمی داشته و دارد. [1] از معنای نام «موزه» در فرهنگ و تمدن کهن غرب که برگرفته از «جایگاه موزها» است نباید غافل شد. [2] البته ناگفته نماند که کاستی‏ها نشان می‏دهد این ارگان‏ََِِِِّ زنده، همیشه در حال تحول و پیشرفت خواهد بود. %U https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_50485_008ea84330197056fa88016941620102.pdf