per
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2019-08-23
11
شماره 42- 43
5
27
100240
Original Article
بررسی مضمونها و اثربخشی مصوبات کمیتهها و شوراهای سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
سید عباس مرجانی
marjani54@gmail.com
1
مریم زبردست
zebardast.maryam@gmail.com
2
کارشناس مسئول حوزه خادمیاران سازمان کتابخانهها و موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابدار و مشاور پژوهشی تالار محققان
هدف: وجود کمیتهها و شوراها در زمینهها و حوزههای عمومی و تخصصی نشانه پویایی، رشد و بالندگی یک سازمان است. البته وجود این کمیتهها و شوراها تا جایی سودمند است که کارایی و اثربخشی داشته باشند. این پژوهش بر آن است که اثربخشی کمیتهها و شوراهای موجود در یکی از سازمانهای فرهنگی و کتابخانهای بزرگ ایران (سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی) را مورد بررسی قرار دهد و بازخورد نتایج و تصمیمات آنها را روشن سازد. روششناسی: این پژوهش با رویکردی ترکیبی انجام شده است. در بخش اول پژوهش از روش پیمایشی و توصیفی و در بخش دوم از روش کیفی و تحلیل مضمون استفاده شده است. برای این منظور، ابتدا اطلاعات مورد نیاز از محملهای مختلف همچون صورت جلسات کمیتهها، شوراها و کارگروههای سازمان و مصوبات آنها و مصاحبه جمعآوری و سپس کدگذاری و تحلیل شده اند. جامعه این پژوهش شامل 32 شورا، کمیته و کارگروه موجود درسازمان است که در سال 1395 در حال فعالیت بوده اند. یافتهها/ نتیجهگیری: در این پژوهش مشخص شد که عواملی همانند وابسته بودن اجرای مصوبات به سایر سطوح اجرایی سازمان، ارزیابی ناعادلانه کمیتهها، وابسته بودن تصویب مصوبات به دیگر سرپرستیها، تأثیر سیاستهای کلان بر تصویب و اجرای مصوبات، به عنوان عوامل فراسازمانی و عواملی نظیر؛ داشتن بار مالی برای اجرای برخی مصوبات، ضعف نظارت برای اجرای برخی مصوبات، وجود مشکلات در اطلاعرسانی مصوبات، کارشناسی نبودن برخی مصوبات، زمانبر بودن اجرای برخی مصوبات... به عنوان عوامل تأثیرگذار در فرایند صحیح تصویب و اجرای مصوبات هستند.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100240_422cc8e2fc21c3b5ba88315b1d9f5ce6.pdf
سازمان کتابخانهها
موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کمیتهها
شوراها
کارگروههای تخصصی
مصوبات
ارزیابی عملکرد
per
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2019-08-23
11
شماره 42- 43
28
42
100241
Original Article
تأثیر ابعاد سواد رسانهای بر میزان و نوع استفاده از پیامرسانهای فضای مجازی
انیس میری
anismiri1382@gmail.com
1
زهرا بنی هاشم
zahra_banihashem@yahoo.com
2
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کارشناس کتابداری سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس
هدف: سواد رسانهای عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که بر اساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد سواد رسانهای در رابطه با جوانان و میزان و نوع استفاده آنان از پیامرسانها انجام شده است. روش پژوهش: اینپژوهش از دیدگاه هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، جوانان کمتر از 25 سال هستند که مراجعهکنندگان چهار کتابخانه وابسته آستان قدس رضوی در شهر مشهد و در بازه زمانی شش ماهه دوم سال 1396 میباشند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که از تعداد 182 نفر جامعه مورد بررسی، تعداد 18نفر از پاسخگویان (89/7 درصد) اصلا از پیامرسانها استفاده نمیکنند و تعداد 54 نفر (57/31) به طور متوسط کمتر از 1ساعت، تعداد 45 نفر (65/25) بین 1 تا 2 ساعت، 31 نفر (44/16) بین 2 تا 4 ساعت و34 نفر (42/18) بیشتر از 4 ساعت از وقت خود را به استفاده از پیامرسانها اختصاص میدهند. بین بعد شناختی، بعد احساسی و بعد زیباشناختی سواد رسانهای و استفاده از پیامرسانها رابطه معناداری وجود دارد. اما بین بعد اخلاقی سواد رسانهای و میزان استفاده از پیامرسانها، رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: سواد رسانهای بر نوع استفاده از پیامرسانها، تأثیرگذار بوده است. از این رو افزایش سواد رسانهای برای کاربرانی که از پیامرسانهای فضای مجازی استفاده میکنند؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب میشود. در مجموع، گسترش استفاده از پیامرسانها در میان جوانان، لزوم افزایش سواد رسانهای به منظور استفاده مؤثر را نشان میدهد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100241_b029a529cb784e48cfa1848f22c64e4b.pdf
سواد رسانهای
پیام رسان
فضای مجازی
شبکه اجتماعی
جوانان
per
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2019-08-23
11
شماره 42- 43
43
53
100242
Original Article
بررسی ایمنی منابع در کتابخانههای عمومی استان مازندران
سلما کشاورزیان
salmak1351@gmail.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و کتابدار کتابخانه عمومی شهید هاشمی نژاد بهشهر
زمینه و هدف: با هدف بررسی وضعیت ایمنی منابع کتابخانههای عمومی استان مازندران در برابر وقوع حوادث غیرمترقبه، مؤلفهها و راهکارهای کاهش خسارت پیش/در حین/پس از حادثه این پژوهش انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده و برای گردآوری اطلاعات از توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته میان کتابداران و مسئولین 25 کتابخانه عمومی استان مازندران استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار Microsoft Office Excel بهره گرفته شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد با وجود آسیبپذیری بالای کتابخانههای عمومی استان مازندران در برابر حوادث طبیعی و غیرمترقبه نظیر آتشسوزی و سیل، تعداد اندکی از آنها اقدامات لازم جهت رویارویی و پوشش این حوادث را اجرایی نموده اند. این پژوهش تصویر روشنی از وضعیت فعلی کتابخانهها پیش/در حین/پس از حوادث در اختیار میگذارد. در زمینه مدیریت بحران نیز کتابخانهها از حیث برنامههای آمادگی، عکسالعمل و جبران خسارت ناکارآمد و ناتوان هستند. اصالت/ارزش: این پژوهش میتواند روشنگر اعمال برنامهریزیها و سیاستهای علمی و سامانمند مسئولین و ذینفعان کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در برابر حوادث غیرمترقبه با کمترین هزینه و خسارات باشد.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100242_cedd46719fb6bffe2063adf7f2974588.pdf
بلایای طبیعی
کتابخانههای عمومی
ایمنی منابع
آمادگی بحران
per
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2019-08-23
11
شماره 42- 43
54
64
100243
Original Article
توسعه نظام آموزشی بزرگسالان در شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی (1306 -1309 ش)
کاظم جهانگیری کلاته
kazemjahangiri@gmail.com
1
کارشناس تالار محققان اسناد
تشکیل کلاسهای اکابر، اولین تلاشی بود که برای سوادآموزی بزرگسالان شکل گرفت. این کلاسها که به صورت شبانه در مدارس دولتی تشکیل میشد، اقدامی بود برای آموزش بزرگسالان بیسواد، کمسواد و افرادی که از تحصیل جا مانده بودند. آستان قدس نیز از سال 1306 شمسی اقدام به برگزاری کلاسهای اکابر در مدرسه شاهرضا نموده و در این امر، نقش بسزایی داشته است. این مقاله تلاش دارد با تکیه بر اسناد منتشر نشده موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، علل، روند شکلگیری، نحوه اداره و مشکلات و مسائل مربوط به کلاسهای اکابر آستان قدس را تشریح نماید.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100243_2d90882e35c67d379a6d83718fe71940.pdf
سوادآموزی بزرگسالان
کلاسهای اکابر
مشهد
آستان قدس رضوی
مدرسه شاهرضا
per
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2019-08-23
11
شماره 42- 43
65
79
100244
Original Article
ایمان؛ اولین مجله تمام عیار مذهب تشیع در ایران
سید مهدی سید قطبی
mehdiqotbi@gmail.com
1
کارشناس سفارش و پیگیری مطبوعات غیرفارسی
مطبوعات در ایران در یک صد و هشتاد سال پیش (با انتشار روزنامه کاغذ اخبار میرزا محمد صالح شیرازی به سال 1252ق/ 1215 ش) پدید آمد. انتظار این بود که در همان سالهای ابتدایی با توجه به اهمیت دین اسلام، مطبوعات اسلامی (شیعی) از سوی دولت و مردم منتشر شود ولی هفتاد سال طول کشید تا اولین مجله اسلامی (شیعی) پدید آمد. اگرچه از همان آغاز روزنامهنگاری در ایران، مطالبی درباره دین مبین اسلام- هرچند کوتاه- در برخی نشریات وجود دارد اما مجله الاسلام؛ نخستین نشریه اسلامی (شیعی)، در سال 1320 ق و حدود چهل سال بعد از آن، «ایمان» به عنوان اولین مجله تمام عیار مذهب تشیع در تهران منتشر گردید. این نشریه به علت دفاع از دین اسلام (تشیع) با زبان جدید و در چارچوب دیدگاههای پدید آمده پس از تجربههای دوره رضاشاهی، از اهمیت والایی در مطبوعات ایران برخوردار است. این پژوهش به روش توصیفی ابتدا تاریخچه مطبوعات ایران و شیعی را بیان نموده و سپس ضمن تشریح مشخصات ظاهری و وضعیت موجودی مجله ایمان به معرفی محمود شهابی خراسانی، صاحب امتیاز و مدیر نشریه میپردازد. همچنین در این پژوهش هدف از انتشار مجله، کیفیت محتوای مقالات، وضعیت تبلیغات و اشتراک نشریه و روند توقف نشریه مطرح میشود.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100244_675c99caf8e0a86d4368e2a6df9003e8.pdf
مجله ایمان
محمود شهابی خراسانی
مطبوعات ایران
مطبوعات شیعی
نخستینهای مطبوعات
per
سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
2008-451X
2019-08-23
11
شماره 42- 43
80
100
100245
Original Article
خودآگاهی ملّی، برترین مهارت زندگی در ابیات آغازین شاهنامه فردوسی
سیدجعفر علمداران بایگی
alamdaryas@yahoo.com
1
مدرس دانشگاه ودبیر آموزش و پرورش
مهارتهای زندگی توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت است، به گونهای که فرد بتواند با چالشها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. از بین صدها مهارت زندگی، سازمان بهداشت جهانی 10 مهارت برتر را پیشنهاد نموده که مهمترین آن مهارتها، مهارت خودآگاهی میباشد. فردوسی اندیشمندانه و حکیمانه خود به این مهارت رسیده، اهمیت خودآگاهی و خردورزی در میان آحاد جامعه را دریافته و به نقش و اهمیت این مهارت مهم در روابط فردی و گروهی در پیشبرد اهداف ملّی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و... تأکید خاصی مینماید. به همین دلیل از اولین بیت شاهنامه شروعی خردمندانه و به نام پروردگار صاحب جان و خرد مینماید. که این خرد همان مهارت خودآگاهی است. در این مقاله با توجه به بررسی ابیات آغازین مربوط به حیطه خرد در شاهنامه مشخص میشود که، «خودآگاهی ملّی» فردوسی احساسی نیست و خردمندانه است و نقش خرد در رسیدن به اوّلین مهارت زندگی یا همان خودآگاهی نقشی اساسی است و پیش نیاز خودآگاهی، خردورزی است. اگرچه این مهارتها سخن روز و گفتمان و اندیشههای روانشناسان امروزی است، اما قوم ایرانی بنیانگذار و گسترش دهنده و مجری بسیاری از این مهارتهای زندگی از جمله مهارت خودآگاهی بوده است و ایرانیان در این مهارت زندگی پیشتاز بوده اند.
https://shamseh.aqr-libjournal.ir/article_100245_75b89c86b9354a5d5b14e54003c1f602.pdf
مهارتهای زندگی
خرد
خودآگاهی
خردورزی
خودآگاهی ملّی